Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oostenrijk: veilig fietsen over de Katschberg Bundesstrasse? - Forum Wereldfietser

Oostenrijk: veilig fietsen over de Katschberg Bundesstrasse?

In juni a.s willen mijn vrouw en ik per fiets een trektocht langs Oostenrijkse fietsroutes maken.
Bij het aan elkaar koppelen van bestaande routes loop ik vast op de verbinding tussen Mauterndorf, dat aan de Murradweg ligt en Radstadt, dat aan de Ennsradweg ligt. De enig mogelijke verbindingsweg is de Katschberg Bundesstrasse,de B99, waarover ik nergens informatie kan vinden.
Kent iemand deze weg, is hij veilig, is hij druk, zijn er onderweg voorzieningen en is hij te doen voor redelijk getrainde 65-plussers met bepakking?
Ergens heb ik gelezen, dat de doorsteek van Murradweg naar Ennsradweg ook over de A10 zou kunnen met de postbus, die zowel passagiers als fietsen en verpakking zou willen vervoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank,
cees.nuijten schreef:In juni a.s willen mijn vrouw en ik per fiets een trektocht langs Oostenrijkse fietsroutes maken.
Bij het aan elkaar koppelen van bestaande routes loop ik vast op de verbinding tussen Mauterndorf, dat aan de Murradweg ligt en Radstadt, dat aan de Ennsradweg ligt. De enig mogelijke verbindingsweg is de Katschberg Bundesstrasse,de B99, waarover ik nergens informatie kan vinden.
Kent iemand deze weg, is hij veilig, is hij druk, zijn er onderweg voorzieningen en is hij te doen voor redelijk getrainde 65-plussers met bepakking?
Ergens heb ik gelezen, dat de doorsteek van Murradweg naar Ennsradweg ook over de A10 zou kunnen met de postbus, die zowel passagiers als fietsen en verpakking zou willen vervoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank,

Er is geen streetview, maar op Google maps/earth kun je de weg bekijken en de gasthofen en benzinepompen tellen
Niet om je te ontmoedigen Cees, maar de Katschberg is geen kattenpis!
Ik heb de Katschbergpass en Radstädter Tauernpass (die moet je ook over!) in september 1997 gefietst en moest even mijn geheugen opfrissen :-)
Uit mijn dagboekje: "Katschberg, vanaf de bocht in Mühlbach 3.7 km lang. De 1e km gaat nog, dan volgen zéér steile passages van 15-16%. 1x van de fiets geweest, de rest kunnen fietsen. Er zitten 2 à 3 vlakke 'plateautjes' in, waar je even kunt uitrusten."
Ik fietste met bagage, maar had toen nog geen triple. Na dat jaar ook al op de Wurzenpass stukken te hebben moeten lopen heb ik in 1998 maar een tripletje op mijn fiets laten monteren :-)
Ik vond het toen zeker geen overdreven drukke weg, maar dat kan veranderd zijn. De Tauernpass was wat drukker; ik herinner me vooral dat die pas een gladde brede asfaltbaan is waar erg hard werd gereden en ik 1x de vangrail in moest door een auto die in de afdaling op mijn weghelft aan het inhalen was.
Maw voor het verkeer hoef je het niet te laten, maar bereid je voor op stukken lopen :-)

P.S.

Op mijn site www.opdefiets.net vind je een verslag van de Enns-Radweg die ik ook in 1997 heb gedaan.

Luc
hallo Luc en Marten, jullie opmerkingen hebben mij op het spoor gezet.
Bedankt.
Voor eventuele geïnteresseerden mijn bevindingen:
Allereerst, de Katschberg Bundesstrasse B99 is een lange brede weg, die zowel over de Katschbergpas als over de Radstädter Tauernpas gaat. De naamgeving van de weg is bij deze laatste pas natuurlijk misleidend, maar hij is zoals hij is.
Onze tocht gaat niet over de Katschberg maar verbindt de Murradweg bij Mauterndorf met de Ennsradweg bij Radstadt en is 38,5 km lang. Dit hele stuk draagt de naam Radstädter Tauernpas. Je passeert achtereenvolgens de minuscule plaatsjes Tweng, Obertauern en Untertauern.
In Tweng zijn veel overnachtingsmogelijkheden; boven bij Obertauern is er zelfs een jeugdherberg.
De klim vanuit het zuiden begint pas bij Tweng op 1120 meter waarna je 9 km verder bij Obertauern op 1738 meter boven bent. Deze klim is goed te doen met hellingen tot maximaal 8 procent in het middendeel (even 10%). Daarna mag je 20 km afdalen tot Radstadt op 821 meter.
Gewaarschuwd wordt voor snel opkomend onweer en kou vooral in de namiddag.
De doorsteek zelf lijkt echter niet al te moeilijk.
Bij regenweer en dat heb je in Oostenrijk nogal eens, kun je jezelf met de Postbus laten overzetten. Deze rijdt deze route zes keer per dag in ongeveer een uur en schijnt zowel personen als fietsen te vervoeren.
Een zeer uitgebreide brochure is te vinden op http://www.taelerbus.at.
Veel praktische info o.a. over dit stuk staat op http://www.biketours4you.at.
Het hellingprofiel is te vinden op http://www.cyclingcols.com.
Cees Nuijten