Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reis met 2 verschillende maatschappijen: rijs voor fiets? - Forum Wereldfietser

reis met 2 verschillende maatschappijen: rijs voor fiets?

Help:
Ik heb het topic over "fietsen mee met KLM na 28-3)" gevolgd, en snap de conclusie (Met dank aan Bert S.).
Ik wil het graag iets complexer maken:
ik vlieg eind dit jaar naar Cuba. Eerste gedeelte wordt uitgevoerd door KLM (tot Madrid)..........regels tot daar zijn me dus duidelijk.
De vlucht van Madrid naar Havana wordt uitgevoerd door Air Europe. Op de site van Air Europe staat dat een fiets altijd "75 euro one way" is.
---Hoe werkt zo iets?
---Betaal ik mogelijk tot Madrid het KLM-tarief (van bv 55 euro) en daar bovenop die 75 euro van air-europe?
--Of betaal ik alleen de KLM?
--Of ligt het aan..........god weet niet wat?
(de aardige mevrouw van de internet booking-site wist het niet)
De regels van de maatschappij waarbij je boekt gelden.
Voor de zekerheid zou ik even bellen, liefts mailen want dan heb je je antwoord op schrift (in engels!). Kan je dat laten zien aan de balie. :wink:
Eigenlijk moet je voor het boeken al zekerheid hebben tegen welke voorwaarden je fiets mee kan, om vervelende verrrassingen te voorkomen.
Als ik jou was, zou ik bij de maatschappij die het ticket heeft uitgegeven (ik vermoed Air Europa) zwart op wit een bevestiging zien te krijgen welk fietstarief in totaal berekend wordt. Ik ga er hierbij wel van uit dat je één retourticket AMS-HAV hebt, anders ben je zwaar de klos en moet je dubbel betalen.
De kans is overigens groot dat de lui van de check-in in Havana zich van alle mogelijke voorwaarden niets willen aantrekken en proberen je nog veel meer pecunia af te troggelen. Houd voet bij stuk daar, zwaaiend met schriftelijke bewijsstukken.
Blanche schreef:De regels van de maatschappij waarbij je boekt gelden.
En in die regels staat vrijwel altijd dat de regels niet onverkort van toepassing zijn indien een deel van het traject door een andere maatschappij wordt uitgevoerd.

Gerd
Theo B schreef:ik vlieg eind dit jaar naar Cuba. Eerste gedeelte wordt uitgevoerd door KLM (tot Madrid)..........regels tot daar zijn me dus duidelijk.
De vlucht van Madrid naar Havana wordt uitgevoerd door Air Europe. Op de site van Air Europe staat dat een fiets altijd "75 euro one way" is.
Is er een speciale reden waarom je via Madrid gaat?

Gerd
Hoi Peter en Gerd.......

Klopt natuurlijk dat je vooraf de voorwaarden voor het vervoeren van een fiets wil / moet weten. Op de internetsite waar ik de reis boekte is me nergens duidelijk geworden (maar dat kan aan mij liggen) dat naast KLM nog een vervoerder een deel van de reis zou verzorgen......en in KLM had ik me goed verdiept

Er is geen speciale reden om te reizen via Madrid.............zoals de meeste Nederlanders vooral gezocht en geslecteerd op prijs, en toen kwam de reis naar Cuba via Madrid uit de hoge hoed.

.........al met al is mijn conclusie dat het boeken van een vliegreis (en het gepuzzel) met fiets een vorm van intensieve arbeidstherapie blijft

groetjes
Theo
Theo B schreef:.....zoals de meeste Nederlanders vooral gezocht en geslecteerd op prijs, en toen kwam de reis naar Cuba via Madrid uit de hoge hoed.
Sorry Theo, voor jou kennelijk te laat want je hebt al geboekt. Maar voor andere wereld- of vakantiefietser een goede waarschuwing. Boek nooit voor je ook duidelijkheid hebt over de kosten van het vervoer van je fiets. Naar Cuba ben je waarschijnlijk goedkoper uit met Transavia (rechtstreeks, vrij goedkope tickets en 2x € 40,= voor je fiets) of de KLM/Air France (via Parijs, wat duurdere tickets, maar je fiets gratis mee als 2de bagage-stuk).

Gerd
GerdC schreef: Sorry Theo, voor jou kennelijk te laat want je hebt al geboekt. Maar voor andere wereld- of vakantiefietser een goede waarschuwing. Boek nooit voor je ook duidelijkheid hebt over de kosten van het vervoer van je fiets. Naar Cuba ben je waarschijnlijk goedkoper uit met Transavia (rechtstreeks, vrij goedkope tickets en 2x € 40,= voor je fiets) of de KLM/Air France (via Parijs, wat duurdere tickets, maar je fiets gratis mee als 2de bagage-stuk).

Gerd
Gerd,

ik denk dat je MartinAir ipv Transavia bedoelt. Volgens mij vliegt Transavia niet naar Cuba.
Wij hebben in 2008 op Cuba gefietst en zijn met MartinAir rechtstreeks op Havana gevlogen. Toen gold het 2 bagage concept waarbij je 2 stuks bagage mocht meenemen waarvan er 1 je fiets mocht zijn.
Vogens mij geldt dit nog steeds.

Harry
Air Europa is partner van Air France / KLM in de alliantie Skyteam. Ik neem aan dat je een combinatieticket hebt en dus maar één keer voor de fiets betaalt.
Bij mij was dat in elk geval wel zo toen ik een combinatieticket had van AirFrance en Air Europa.
Komt op mij over als een reis door de KLM verzorgd. Dat stond immers ook op de internetsite. Dan gelden dan ook hun voorwaarden.

Dat had ik ook naar Marokko 2 jaar geleden: Royal Air Maroc geboekt, terwijl hun "budget"maatschappij de vlucht verzorgde. Gelukkig voor ons waren de voorwaarden van RAM van toepassing, want dat scheelde weer wat in de kosten voor de fiets (gratis binnen 30kg, 2 bagagestukken). Al moest ik ze aan de balie nog even overtuigen dat onze vlucht bij RAM geboekt was (bijna iedereen boekt via de "budget"maatschappij omdat ze denken dat dat goedkoper is) en aldus hun voorwaarden van toepassing waren. Zaventem: "Amai meneer, dat zou op zo'n € 400 overgewicht uit komen..." Mooi niet dus.
Theo B schreef: .........al met al is mijn conclusie dat het boeken van een vliegreis (en het gepuzzel) met fiets een vorm van intensieve arbeidstherapie blijft

groetjes
Theo
Ben ik niet met je eens. Even de prijzen met elkaar vergelijken en dan bellen/mailen om de voorwaarden zwart op wit bevestigd te krijgen. Klaar is kees. Werkt voor ons altijd. Succes.
Twee jaar geleden namen wij met Martinair de fietsen gratis mee naar Varadero. Een Duitser die op Schiphol bij ons in het vliegtuig stapte en het eerste stukje vanuit Hamburg met KLM was gevlogen, moest € 150 per enkele reis voor zijn fiets aftikken omdat hij een ticket had dat door KLM en niet door Martinair was uitgegeven. Het blijft een wondere wereld, de wereld van de vliegtickets.
Overigens, als je geen zin hebt om het zelf allemaal uit te zoeken, kun je ook in dit digitale tijdperk nog gewoon naar een echt reisbureau zoals Vliegwinkel stappen. Dan zoeken zij voor je uit wat de fiets kost en reserveren ze zo nodig een plek. Kost € 50 extra of zo per ticket, maar wel minder soesah voor jou en wie weet vinden ze nog een goedkoper tarief dan jij online kunt vinden.
Harry schreef:
GerdC schreef: Sorry Theo, voor jou kennelijk te laat want je hebt al geboekt. Maar voor andere wereld- of vakantiefietser een goede waarschuwing. Boek nooit voor je ook duidelijkheid hebt over de kosten van het vervoer van je fiets. Naar Cuba ben je waarschijnlijk goedkoper uit met Transavia (rechtstreeks, vrij goedkope tickets en 2x € 40,= voor je fiets) of de KLM/Air France (via Parijs, wat duurdere tickets, maar je fiets gratis mee als 2de bagage-stuk).

Gerd
Gerd,

ik denk dat je MartinAir ipv Transavia bedoelt. Harry
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb MartinAir en Transavia door elkaar gehaald. Om de verwarring nog groter te maken heb ik wel de fietsvoorwaarden van Transavia vermeld. Bij MartinAir mag je naar Cuba thans een tweede bagagestuk meenemen voor € 55,=. Of dat ook een fiets van normale afmetingen mag zijn is niet helemaal duidelijk.

Gerd
Misschien even hoe het voorlopig voor mij eindigt:

Volgens het internetbedrijfje waar ik geboekt heb:
--Moet ik 40 Euro enkele reis per fiets (KLM) betalen
Daarbovenop:
--Moet ik 60 Euro enkele reis per fiets (Air Europe) betalen

Naast de fiets (max 23 kg) zou ik nog een stuk bagage van max 23 kg. mee mogen nemen.

Dit alles heb ik Zwart op Wit (voor wat het waard is)

.......Die 40 Euro voor KLM vind ik een raadselachtig bedrag,
verder kreeg ik de vraag van het boekingsbedrijfje of ik een kat mee wilde nemen (stond blijkbaar ergens vermeld)..........en ach zo blijft er ook nog wat humor in het boeken zitten.
Theo,
Probeer de mail die je boekingsagent heeft gekregen van de airliners te bemachtigen hier heb je veel aan. Zorg er ook voor dat je een noodnummer van in ieder geval je boekingsbureau en of de airliner bij de incheck bij je hebt zodat er a la minute nog iets kan worden geregeld.
Lijkt me verder een pracht van een trip. Succes.
Theo B schreef:Misschien even hoe het voorlopig voor mij eindigt:

Volgens het internetbedrijfje waar ik geboekt heb:
--Moet ik 40 Euro enkele reis per fiets (KLM) betalen
Daarbovenop:
--Moet ik 60 Euro enkele reis per fiets (Air Europe) betalen
Dat is op zich heel vreemd want ik neem aan dat je één ticket hebt en dat je ruimbagage in Amsterdam gelijk tot Havana wordt ingecheckt. Die fiets hoef je in madrid dus niet meer in te checken. Het kan natuurlijk zijn dat KLM zowel die 40 als die 60 euro in Amsterdam incasseert, maar omdat ze vaak van toeten noch blazen weten aan de balie, lijkt mij dat twijfelachtig. Een fiets kost bij de KLM trouwens of niets of 55 euro of 200 euro.
Als je twee losse tickets hebt wordt het een ander verhaal, maar dat is sowieso een slecht idee ivm aansluitingen bij mogelijke vertragingen.
Hey Rogier,
goeie tip.
En Peter.......helemaal met je eens; het is een raar verhaal, en natuurlijk ga ik proberen om met zo weinig mogelijk bijbetalen in Havana te komen.

Een Frans spreekwoord zegt: The proof of the pudding is in the eating. Ik ga zeker na terugkomst (januari 2011) melden hoe het afgelopen is
Theo B schreef:Hey Rogier,
goeie tip.
En Peter.......helemaal met je eens; het is een raar verhaal, en natuurlijk ga ik proberen om met zo weinig mogelijk bijbetalen in Havana te komen.

Een Frans spreekwoord zegt: The proof of the pudding is in the eating. Ik ga zeker na terugkomst (januari 2011) melden hoe het afgelopen is
Wie is dat Internetbedrijf???? Klinkt niet erg serieus allemaal!
Hoi,

Voorgaande berichten dateren allemaal van een half jaar geleden (of nog langer terug).

Wil even laten weten hoe de werkelijkheid er uit zag:
Van Amsterdam naar Havana gevlogen ( Van Amsterdam naar Madrid met KLM, van Madrid naar Havana met Air Europe). NUL EURO VOOR DE FIETS BETAALD. Met KLM mocht ik de fiets tot 23 kg gratis meenemen. de fiets werd doorgelabeld naar Havana, voor air europe zou je volgens voorwaarden moeten betalen, maar door dat doorlabelen (denk ik) is hier niets van gekomen

Terug moest ik in HAVANA per fiets 75 EURO BETALEN (air Europe). Dit was conform voorwaarden. Alleen in Havana wilde ze de fiets alleen doorlabelen naar Amsterdam al ik 2 maal 75 Euro per fiets betaalde. Dit weigerde ik. Dus in Madrid moest ik de fiets opnieuw inchecken. Daar werd ik keurig geholpen en de fiets Madrid naar Amsterdam was weer gratis.

Ik blijf het een jungle vinden
Theo B schreef:Wil even laten weten hoe de werkelijkheid er uit zag:
Van Amsterdam naar Havana gevlogen ( Van Amsterdam naar Madrid met KLM, van Madrid naar Havana met Air Europe). NUL EURO VOOR DE FIETS BETAALD.
Dat is niet zo bizonder. Volgens de KLM-voorwaarden is er nog een beperkte lijst van bestemmingen, waarnaartoe je 2 stuks bagage van max. 23 kg mag meenemen. Havana is een van deze bestemmingen. Een van deze stuks bagage mag uitdrukkelijk een fiets zijn.

Vroeger mocht je voor alle bestemmingen in Nood-Amerika en voor veel bestemmingen in Zuid-Amerika 2 stuks bagage van max 23 kg meenemen. Dat is niet meer zo.

Gerd