Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lange bar-ends voor Ergon GC2 - Forum Wereldfietser

Lange bar-ends voor Ergon GC2

Ik wil graag lange, liefst gebogen bar-ends op mijn Ergon GC2 handvatten zetten. Daarvoor is een diameter van 27 mm nodig. Weet iemand waar ik die kan vinden? (Ik vind de GC3 nogal prijzig en mijn handvatten zijn nog vrijwel nieuw.)
Ik heb ook deze behoefte. Ik heb recent contact gehad met Ergon met de vraag of de CG3 barends passen (deze worden in de USA los verkocht). Dit kan helaas niet, hier het antwoord:
"At this time, the GC2 and GC3 barend are not interchangeable. The GC3 barend and grip use a different interface and clamping system. In the USA, the barend can be purchased seperately, but it will not work on the GC2 grip body.

Jeff K
Ergon USA"

Ik weet niet of er andere barends zijn die wel passen, ik hoop van wel.
Ik wilde ook de GC3 barends omdat ik het aantal hand opties bij de GC2 te beperkt vind.
Aangezien de barends helaas niet los te verwisselen heb ik uiteindelijk mijn GC2's verkocht en nieuwe GC3's aangeschaft. Hierdoor was de meerprijs van de GC3 slechts 23 euro, wat ik in deze situatie zeer schappelijk vind. (Als je wel los de barends had kunnen verwisselen was dat zeker niet goedkoper geweest.)

Ik heb ze pas net, maar kan wel zeggen dat het echt een goede keuze was. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik nog niet veel meer Ergon GC3's hier voorbij zie komen.
De barends voelen echt perfect (combinatie glasvezels met rubber inzets) aan en hebben een prettigere/ergonomischere vorm dan standaard ronde barends.
Door het naar binnen krullende uiteinde kan je ook een goede diepe "lig" houding innemen, waarbij je polsen/armen op de brede Ergon handvatten rusten.

Al met al kan ik ze iedereen van harte aanbevelen.
Wat betekent die S of L size? Op die foto's zien de bar-ends er allemaal even groot uit?
S of L betekent Small of Large. Je kant het voelen als je een Ergon handvat beetpakt, dan merk je dat bij de S de diameter (tussen de wijsvinger en duim) iets kleiner is; oftewel de S is dus voor kleine handen.

Het loont de moeite om eerst te voelen voordat je ze koopt. En eh.., een paar jaar geleden hadden ze de benaming Woman en Men, totdat ze er waarschijnlijk achterkwamen dat er vrouwen zijn met grote handen en mannen met kleine handen :lol:

De GC3 zijn erg fijn, maar het uiterste gedeelte mag wat mij betreft een paar centimeter langer zijn. Dan vind ik lange losse bar-ends die je ook nog eens om hun as kunt draaien (en dan met foam of stuurlint) prettiger. En goedkoper!
Nadeel van losse barends is wel dat ze nooit zo'n mooi en prettig één geheel met je Ergon handvatten kunnen vormen. Met de GC3 kan je nog je hand half op je Ergon handvatten en met 2 a 3 vingers om je barend leggen zoals bij de GC2. Dat vind ik wel een erg prettige houding.
Ook is het materiaal wel erg prettig. Wat mij betreft veel fijner dan staal/alu met een los stuurlint of foam (wat weer slijt en los gaat zitten etc, ik heb foam gehad om mijn oude vlinderstuur en dat zoog zich alleen maar vol met regen).

Maar het ideale stuur met de ideale handvatten en ideale bar-ends zal wel niet bestaan.
(Maar ik vind de GC3 wel erg dicht in de buurt komen. :wink: )
http://www.futurumshop.be/product/6037- ... -gc3.phtml

De uitleg die ik er hier van lees zou het de lengte van het handvat zijn?
Dat commentaar klopt niet. Het verschil tussen en S en L is echt alleen de dikte van het handvat, zoals Eric al schreef. Bij de Rohloff en Gripshift versies zijn de handvatten op de plek waar de shifter(s) komen wel korter.

De lengte van de barend zelf is bij alle versies gelijk.
Ik heb uiteindelijk toch de GC3 aangeschaft en ben er mee heen en weer naar Spanje gereden. De conclusie luidt dat ze goed voldoen. Ik ben het wel met Eric eens dat de de gebogen einden iets langer hadden mogen zijn. Doordat ze van carbon zijn wekken ze soms de indruk dat ze enigszins flexibel zijn, maar dat went.