Additionally, paste this code immediately after the opening tag: drinkwater in Spanje ,locaties op topokaarten - Forum Wereldfietser

drinkwater in Spanje ,locaties op topokaarten

Beste mensen,

Eind mei ga ik naar Zuid Oost Spanje en vraag mij toch wel een beetje af hoe het zit met drinkwater. Ik heb al twee waterzaken van 2,5 en 6 liter in bezit.

Nu zie ik op een topo kaart van spanje dat daar symbooltjes met "deposito de agua" op staan. In the middel of nowere zal ik maar zeggen. Zijn die voor drinkwater toegankelijk, of zijn het oplsagpunten voor de brandweer oid?

En nog een vraagje over overzetten van een kaart van PC naar GPS, als de topo werkt in Mapsource, kan die dan zonder probleem ook naar de GPS, of is dat apart vergrendeld? Is alweer zolang geleden dat ik een kaart overgezet heb...
Water uit de kraan kan vies zijn met een bleekwatersmaak. Niet alle kraanwater is ook betrouwbaar als drinkwater. Flessenwater is echter overal te koop. Let wel op de sluitingstijden in de middag tijdens de siesta: van 14:00 - 17:00 uur. In Andalusie en Extremadura kan dat langer wel eens langer duren en in Catalonie en de regio Valencia is de siesta vaak van 13:30 - 16:30.
Bars zijn echter tijdens de sieste open. Ieder dorp met een paar honderd inwoners heeft wel een bar.
Steeds meer grote hypermarkten zoals de Carrefour zijn de hele dag open.

In veel dorpen en ook piepkleine dorpjes is op de "Plaza Mayor" een "fuente" (bron) met ijskoud water. Meestal staat er een bordje bij "agua potable" (drinkwater), anders vraag je het aan de dorpelingen.
In de bergen heb je kans dat er een "fuente" is langs de weg. Een speciaal verkeersbord waarschuwt dat er over zoveel kilometer een bron is.

Succes met je voorbereiding.
Ter aanvulling: De tekens op de topokaarten duiden vaak waterreservoirs aan, dus zeker niet drinkbaar. Ook als het een bron is, is het vaak no potable. Vertrouw vooral op je eigen voorraad (minstens 1,5 l) en op de dorpen.
In de bergen en in de dorpjes waren er vaak bronnentjes waar wij zonder problemen van hebben gedronken, Roald.
OK thanks allemaal.
Roald schreef: En nog een vraagje over overzetten van een kaart van PC naar GPS, als de topo werkt in Mapsource, kan die dan zonder probleem ook naar de GPS, of is dat apart vergrendeld? Is alweer zolang geleden dat ik een kaart overgezet heb...
In principe kan je 'm dan naar je GPS zenden (tenzij je in de tussentijd een andere GPS hebt gekocht). Mocht de Topo kaart nog vergrendeld zijn dan zou je 'm ook niet in mapsource kunnen bekijken. Of je moet de kaart natuurlijk van internet hebben gedownload en met een bijbehorende unlockcode die niet bij je GPS hoort, aan de praat hebben gekregen in Mapsource. In dat geval zou het mogelijk niet werken, maar dat merk je wel als je de kaarten naar je GPS zendt.
Waar je ook vaak (kraan)water kan vinden is in parkjes en begraafplaatsen (cementerio)
Jan Eleveld schreef:Ter aanvulling: De tekens op de topokaarten duiden vaak waterreservoirs aan, dus zeker niet drinkbaar. Ook als het een bron is, is het vaak no potable. Vertrouw vooral op je eigen voorraad (minstens 1,5 l) en op de dorpen.
In de binnenlanden van Spanje had ik vaak aan 2 liter amper genoeg...
Tsja, ik ben benieuwd hoe het met de hitte gaat, ik zal hier en daar ook een nacht in het wild staan en kan nu bij elkaar zo een 11,5 liter op de fiets mee, dus ik ga ervan uit dat dat wel genoeg zal zijn. Ik kom toch elke dag wel door een dorp of twee minimaal.

In ieder geval bedankt voor de reacties. :)