Luchtvaartmaatschappij: Halcyonair
Traject: Sal - São Vicente - Sal (Kaapverdische eilanden)
Datum: maart 2010
Vervoerstarief fiets: €0
(ingecheckte bagage max. 20 kg. per persoon; handbagage max. 5 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fiets gedemonteerd in fietstas
Fiets tevoren aangemeld?: Nee, online niet mogelijk. Ik had een mail gestuurd met vragen, maar nooit antwoord gehad.
Bij het inchecken op de heenvlucht wisten ze aanvankelijk niet wat ze ermee moesten. Er werd iemand bijgeroepen die zei dat de fiets mee kon bij voldoende plaats (standby dus) en anders de volgende dag zou nakomen. We zaten duidelijk boven de gewichtslimiet, maar daar werd niet moeilijk over gedaan. Ik moest zelf zeggen wat de fiets woog en heb een paar kg gesmokkeld
Ervaringen: heenweg probleemloos, geen lucht uit banden gedaan. Op de terugvlucht hadden ze bij inchecken eerst niet door dat er fietsen in de tassen zaten. Toen dat duidelijk werd moest er ineens lucht uit de banden. Voor de vorm beetje lucht eruit gelaten. Er werd voorzichtig met de fietsen omgesprongen.
Bijzonderheid: Halcyonair is een nieuwe luchtvaartmaatschappij die pas vorig jaar op de binnenlandse vluchten tussen de diverse Kaapverdische eilanden de concurrentie is aangegaan met de monopoliepositie van de TACV (de nationale Kaapverdische luchtvaartmaatschappij)
Ze zijn stukken goedkoper (zo'n 45 Euro per enkele reis per vlucht). Ze opereren met slechts één klein, meer dan 20 jaar, oud propellorvliegtuigje met 46 zitplaatsen dat geleased schijnt te zijn. Er wordt gezegd dat ze met verlies draaien (ondanks een hoge bezettingsgraad, zelfs buiten het seizoen) en de rekeningen niet betalen. Het is de vraag of deze maatschappij dus levensvatbaar zal blijken.
Luc
Traject: Sal - São Vicente - Sal (Kaapverdische eilanden)
Datum: maart 2010
Vervoerstarief fiets: €0
(ingecheckte bagage max. 20 kg. per persoon; handbagage max. 5 kg.)
Toegepaste verpakkingswijze fiets: fiets gedemonteerd in fietstas
Fiets tevoren aangemeld?: Nee, online niet mogelijk. Ik had een mail gestuurd met vragen, maar nooit antwoord gehad.
Bij het inchecken op de heenvlucht wisten ze aanvankelijk niet wat ze ermee moesten. Er werd iemand bijgeroepen die zei dat de fiets mee kon bij voldoende plaats (standby dus) en anders de volgende dag zou nakomen. We zaten duidelijk boven de gewichtslimiet, maar daar werd niet moeilijk over gedaan. Ik moest zelf zeggen wat de fiets woog en heb een paar kg gesmokkeld
Ervaringen: heenweg probleemloos, geen lucht uit banden gedaan. Op de terugvlucht hadden ze bij inchecken eerst niet door dat er fietsen in de tassen zaten. Toen dat duidelijk werd moest er ineens lucht uit de banden. Voor de vorm beetje lucht eruit gelaten. Er werd voorzichtig met de fietsen omgesprongen.
Bijzonderheid: Halcyonair is een nieuwe luchtvaartmaatschappij die pas vorig jaar op de binnenlandse vluchten tussen de diverse Kaapverdische eilanden de concurrentie is aangegaan met de monopoliepositie van de TACV (de nationale Kaapverdische luchtvaartmaatschappij)
Ze zijn stukken goedkoper (zo'n 45 Euro per enkele reis per vlucht). Ze opereren met slechts één klein, meer dan 20 jaar, oud propellorvliegtuigje met 46 zitplaatsen dat geleased schijnt te zijn. Er wordt gezegd dat ze met verlies draaien (ondanks een hoge bezettingsgraad, zelfs buiten het seizoen) en de rekeningen niet betalen. Het is de vraag of deze maatschappij dus levensvatbaar zal blijken.
Luc