Ik heb het over de levensduur. Kilometers zijn geen maatstaf voor (breek)sterkte.
Volgens Marten Gerritsen geldt dat
'de ketting rekt officieel niet, maar wordt langer doordat de scharnierpennen dunner en de gaten groter worden'.
Volgens Rohloff (
'elasticiteit') , Marco de Wit (Bike4Travel) én volgens mij is er in het geval van KMC X9L wel degelijk sprake van rek. In de L-versie zit een 'gleuf' in de verbingsplaten. Gewichtsbesparing! Light! Maar geen rek???
Volgens Marco de Wit:
Negen en tien speed kettingen zijn niet aan te raden in combinatie met een Rohloff naaf.
Deze extra smalle kettingen hebben dunnere platen, en zijn hierdoor elastischer. Onder zware belasting zullen deze kettingen uitrekken (net als een veer), en de tandwielen afslijten net zoals een versleten ketting doet.
Een 7 of 8 speed ketting rekt bijna niet elastisch.
Afgelopen weekend 120 km. Zuid-Limburg, 1500 hoogtemeters, zonder bepakking, met een goed gesmeerde (Supreme Black zoals ik dat al 10 jaar gebruik) - nieuwe - X9L ketting, geen onverhard en geen regen:
Voor vertrek is de achterketting 0% versleten of gerekt of wat dan ook.
Na 120 km. is er 0,25% slijtage op de achterketting!
Mijn stelling is dus nu: geen KMC X9(L) op een tandem.
Hierbij maak ik geen onderscheid tussen voor- en achterketting. Want ook de achterketting is in dit draadje wel degelijk besproken.
Dat een voorketting minder slijt/rekt zou best kunnen. Theoretisch klopt je verhaal. Praktisch gezien heb ik na 1200 km. een vrijwel gelijke mate van slijtage/rek op beide kettingen geconstateerd. Misschien is de conclusie dat ik toch harder trap dan Anke? Zou kunnen.
Voor de volledigheid:
De eerste 1200 km. zijn gereden met een KMC X9.
Bij levering heb ik gelijk nieuwe kettingen besteld en dat blijken nu dus X9L te zijn. En het zou me niets verbazen (gelet op afgelopen weekend) als deze nóg sneller slijten/rekken of anderszins naar de prullenbak kunnen.
Maar wat is nu de discussie?
Is een KMC X9L volgens jou wel geschikt als ketting voor een tandem, maar dan alleen als verbindingsketting?
Nou volgens mij dus niet. Niet vóór en niet achter... niet boven én niet onder.
Of is nu alleen de discussie dat een 9v ketting die elastisch is, wel rekt máár niet breekt net zo 'sterk' is als een 8v ketting die niet rekt en dus langer meegaat?
Oké dan heb je helemaal gelijk: dus toch gewoon een 9v op een tandem omdat die net zo 'sterk' is als een 8v?