Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Triple X - Forum Wereldfietser

Giant Triple X

Alle bezorgdheden en goede adviezen van de mensen hier hebben ons doen besluiten andere fietsen voor mijn vrouw aan te schaffen (hadden een leuke belastingmeevaller :D ).
Als reisfiets denken we sterk aan een Expedition, maar daar lopen al wat topics over. Maar deze lijkt ons toch niet handig als stads/boodschappen fiets.

Als stadsfiets denken we nu aan een Giant Triple X. Mijn vrouw vind deze erg mooi en hij lijkt zeer geschikt voor stads gebruik. Redelijk onderhouds vrij, maar wel een nog te verwijderen achterwiel en belangrijk, nog bereikbare achterassen voor bevestiging van een Follow me. Niet een volledig dichtgetimmerde moederfiets dus.
Verder standaard geleverd met Big Apple 60mm banden. :)
Een 7 versnellingsnaaf, trommelremmen (de goedkopere, oudere modellen, hadden een terugtraprem, maar dat lijkt ons niet zo prettig) en een lang doorlopende achterdrager. Verder ook de mogelijkheid voor een bagagerek voor (wat mijn vrouw erg leuk vind).

Zijn er nog aandachtspunten voor deze fiets of sterke redenen om deze niet te nemen?
Het is dus bedoeld als boodschappen fiets en dat er twee kinderen (voor en achterzitje) op mee kunnen.

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 590/41157/

Afbeelding
Of hij lekker rijdt en zit. (proberen dus)
Of het zadel goed zit. (als deal een evt. ruil afspreken)
Of de standaard een beetje stevig staat. (ook een leuke koopdeal)

Zelf zie ik liever een dichte kettingkast. Met goede banden hoeft die er pas na 10.000 km af, dwz. maximaal 1x in de levensduur van een stadsfiets.

Leon (die gisteren de twee stationsfietsen van zijn vriendin na de winter heeft afgespoeld en weer opkijkt van de forse schade die de pekel heeft aangericht :cry: )
Giant maakt hele leuke fietsen. De stadsfiets van mijn vrouw is ook een Giant. Erg stijf frame wat wel gewaardeerd wordt als je boodschappen doet en 3 kleine kinderen te vervoeren hebt.

Echter de standaard is 3x niks. Wij hebben een gazelle standaard erop gezet. Een hele lange poot...
Laat je niet verleiden door zo'n 2-poot die je soms op sommige 'mamma-fietsen' ziet. Gaat ook niet werken, zodra de ondergrond niet helemaal waterpas heb je ook een superonstabiele fiets.

De drager en het frame zit erg goed in elkaar, stijf, maar waarom dan geen rvs-boutjes en moertjes :| Maar zoals genoemd, de vormgeving is functioneel en mooi.

Maar de leuke vormgeving heeft wel een keerzijde, Bobike zitjes zijn lastig te monteren...

Als ik naar dit frame kijk lijkt mij een bobike achterdrager lastig doordat de staande achtervork erg laag uitkomt. Daardoor is zowel de MTB mogelijkheid als de klassieke mogelijkheid lastig.

Bevestiging van het voorzitje an sich zal geen probleem zijn, maar het windschermpje zal door de 'voorsprong' (geen idee hoe je dat noemt) van het stuur lastig worden.

Wij hadden achteraf spijt dat we fiets en stoeltjes niet tegelijk gekocht hebben, want montage van het bobike spul was niet eenvoudig op een iets afwijkend frame. We hadden dan waarschijnlijk of voor een andere fiets gekozen, of andere kinderzitjes...

Ik zou de fiets alleen kopen als de FM je ook gelijk laat zien dat zitjes geen probleem zijn....

Succes
Eric
Ik zou een naafdynamo willen. Een 7 speed nexus is ook niet mijn favoriet (veel weerstand en beperkte levensduur). Is dit niet een fiets met 28 inch wielen? Ik ben benieuwd of een kleine vrouw daarop gaat passen. Zelf had mijn vrouw in de tijd van de kleine kinderen een Giant hybride met derailleur voor in de stad (we hadden geen auto) en op vakantie. Dat was niet heel goedkoop in het onderhoud, maar het ding heeft het ruim zes jaar zonder majeur onderhoud uitgehouden, op een nieuwe achterwiel na. Daarna kwamen de zwakke Giant punten naar boven van te goedkope afmontage (nieuw balhoofd, crankstel waarvan de bladen niet verwisseld konden worden). Waarom gooi je het budget voor de vakantiefiets en de stadsfiets niet bij elkaar, en koop je een goede 26 inch vakantiefiets zoals een Avaghon Series? De enige twee nadelen daarvan zijn het diefstalrisico in de stad (kan ik niet beoordelen) en het onderhoud in de vorm van elk jaar of elke twee jaar een nieuwe cassette en ketting, plus wat remblokjes. Maar als je dat zelf doet is het niet meer dan 60 euro of zo.
Normaal vind ik een aparte stadsfiets geen slecht idee, en zelf heb ik daar een oude nette Gazelle damesfiets met terugtraprem voor. Maar met kinderen heb je toch wat meer fiets nodig dan dat.
Wim
Bedankt voor de reacties.

Een naafdynamo lijkt me niet echt nodig. Mijn vrouw fietst zelden in het donker. Alleen in de winter als ze de kinderen naar school brengt is het soms nog donker, maar we hebben hier uitstekend verlichte fietspaden, da tin combinatie met een batterijen lamp volstaat tot nu toe prima. Een naafdynamo is duur en geeft ook weer meer weerstand. Bovendien zit het er niet op en zijn de fietsenmakers hier in de buurt niet zo flexibel met aanpassingen...

Het grote voordeel van de Nexus 7 is dat die "normale" asbouten heeft en je dus redelijk eenvoudig het wiel los kan halen en nog belangrijker, dat er een follow me op past. Op van die volledig dichte fietsen of van die 3 speed fietsen kan geen follow me of alleen met een hele dure extra beugel.
Een derailleur wil mijn vrouw niet meer voor in de stad, omdat ze daar in de winter met alle pekel te veel problemen mee ondervond.

26" zijn we voor alsnog niet echt weg van en ook niet van overtuigd. Sowieso heb je dan opeens veel minder keus in stadsfietsen. Giant, Batavus, Gazelle en Sparta hebben volgens mij helemaal geen 26" (stads)fietsen?
Het combineren van een reisfiets en stadsfiets leek ons juist niet handig. Waarom is een 26" Avagohn hier meer geschikt voor dan een Expedition?
Het probleem bij de Expedition is dat er geen voorstoeltje op kan en sowieso niet echt gebouwd is als stadsfiets en ook een derailleur heeft en erg open ketting(kast).

Mijn vrouw wil sowieso een damesframe, om ook met rok of jurk te kunnen fietsen.
Een terugtrap rem vinden we echt een ramp, remt slecht, gevaarlijk en als je al een fiets met remgrepen hebt is het ook nog eens verwarrend.

Waarom heb je met kinderen meer fiets nodig dan deze, Wim?
Om met dat laatste te beginnen: ik bedoelde meer fiets dan mijn Gazelle met terugtraprem. Je wilt inderdaad betere remmen, en ook wel wat lichte versnellingen.
Tja 26 inch. Je vrouw is klein en dan kom je voor een echt goede geometrie toch al gauw uit op 26 inch. Daar zijn inderdaad niet veel stadsfietsen in (Batavus heeft wel een heel degelijke, die heet geloof ik personal bike of zo). Ook voor beladen vakantiegebruik vind ik 26 inch duidelijk te prefereren omdat je er makkelijker bredere banden op kunt zetten en dat geeft veel meer grip en comfort op slechte paden. 26 inch wielen zijn ook sterker, en met een zo zwaar beladen fiets met kinderen is dat wel een punt.
Ik noemde die Avaghon series omdat die nog een traditioneel balhoofd heeft waarop een voorzitje zou moeten passen, en ook een mooi verstevigd damesframe heeft. En de prijzen zijn goed. Een Fahrradmaniufaktur T 400 damesmodel heeft eveneens een traditioneel balhoofd, en is nog weer goedkoper, en toch heel compleet afgemonteerd zonder echt zwakke plekken.
Een derailleur vraagt iets meer onderhoud, en als het geld geen rol speelt is een Rohloff naaf mooier, maar in alle eerlijkheid hoort een deraileur fiets het gewoon prima te doen, ook in de stad.
Wim
Monteer op de achterdrager een adapterplaat en koop dan een GMG zitje moet haast wel lukken!monteer ook een dubbele standaard van het merk Hebie!!Het is een fijne fiets die lekker rijd,en als je comfort wil pomp dan de banden niet al te hard op.Succes
Om eens wat tegengewicht te geven:
- derailleur is inderdaad niet geschikt in de stad met kinderen: vertrekken vanuit je zwaarste verzet na een plotse stop is nog te doen als je recht kan gaan staan, maar dat doe je niet met een stoeltje voor en achter.
- naafdynamo: ik zou voor geen geld ter wereld meer zonder willen. Ok, lampje op batterijen werkt ook, maar dan vergeet je weer dat batterijen bijna leeg zijn. Of het vriest de stukken uit de grond en plots blijken batterijen dood... Die verhoogde weerstand is echt bijna niets, zelfs bij de goedkope shimano's merk je bijna niets als de lamp uit staat.
-26 inch: je bent fan of je bent het niet. Ik ben het niet ;-).

Kijk ook eens bij sparta: niet dat hun fietsen zo brilliant zijn, maar ze maken wel specifieke moeder fietsen met verlengde bagage drager, langer frame en stuurrechthouder. Mogelijk geeft het je wat inspiratie voor wat er zinvol en niet zinvol is.
Het idee van de naafdynamo is niet dat je licht uit staat overdag, maar juist aan staat voor extra zichtbaarheid... Vandaar dat een Shimano DH-3D72 (of 3D80) geen verkeerde keuze zou zijn i.c.m. een B&M IQ Fly ofzo.
Hoi, leuke fiets, ziet er leuk uit...
Maar ik vond m niet zo prettig fietsen. Het rechtop zitten beviel me niet zo. Ik snap dat met kids dit juist wel fijn kan zijn.
Maar het grootste nadeel, van het model dat ik had, dat er geen slot op gebouwd zat en dat het ding in geen enkel fietsenrek past door die grote appels...
Succes met de keuze!!
Big Apples op 3 bar passen nog in fietsenrekken. Het idee is ook dat door de lage druk ze meer comfort geven.
Ik ben wel benieuwd welke fietsrekken.
Wim