In juli 2009 heb ik een EasyRohler aangeschaft, omdat mijn oude Koga Traveller aan vervanging toe was. Zonder bagage fietst de EasyRohler met zijn dikke banden prima. Met Airsuspension en al. Met bagage fietst het als op pudding. Met één hand sturen is niet veilig; het stuur zwabbert als een poetsvrouw. Na heel veel experimenteren en uitproberen van gewichtsverdeling en bandenspanning en zelfs terugsturen van de fiets naar de fabriek, bleek mij uiteindelijk dat de dikke banden de boosdoeners zijn. Na montage van 42 mm Schwalbe-banden (i.p.v. de 50mm Schwalbe-banden) is het euvel nu verholpen. De fiets is nu stabiel.
Ik vind het wel vreemd dat het onacceptabele rijgedrag met dikke banden door de fabriek niet herkent wordt; i.i.g. niet toegegeven wordt.
Een andere kanttekening is het terugschakelen van de Rohloffnaaf van 8 naar 7. Die verloopt beslist niet vlekkeloos. Zeker bergopwaarts, als er permanente druk op de pedalen is, verslikt de naaf zich en moet de kracht volledig van de pedalen om de juiste versnelling te kunnen vinden. Daar valt wel mee te leven; het is maar een weet.
Voor de rest zijn er beslist veel positieve kanten aan de fiets.
De verlichting en naafdynamo, de mini-endbars, de perfecte remmen, de degelijkheid van alle onderdelen en die ik nog zal ervaren.
In mei maak ik een tocht met bagage en 42mm banden. Ik zal daar ook verslag van doen.
Er zaten 50 mm Schwalbe Marathon Supreme High Density Guard banden op.
Ik vind het wel vreemd dat het onacceptabele rijgedrag met dikke banden door de fabriek niet herkent wordt; i.i.g. niet toegegeven wordt.
Een andere kanttekening is het terugschakelen van de Rohloffnaaf van 8 naar 7. Die verloopt beslist niet vlekkeloos. Zeker bergopwaarts, als er permanente druk op de pedalen is, verslikt de naaf zich en moet de kracht volledig van de pedalen om de juiste versnelling te kunnen vinden. Daar valt wel mee te leven; het is maar een weet.
Voor de rest zijn er beslist veel positieve kanten aan de fiets.
De verlichting en naafdynamo, de mini-endbars, de perfecte remmen, de degelijkheid van alle onderdelen en die ik nog zal ervaren.
In mei maak ik een tocht met bagage en 42mm banden. Ik zal daar ook verslag van doen.
Er zaten 50 mm Schwalbe Marathon Supreme High Density Guard banden op.