Additionally, paste this code immediately after the opening tag: casette en ketting vervangen - Forum Wereldfietser

casette en ketting vervangen

Hallo,

Ik wil mijn aandrijflijn vernieuwen en nu valt mij op dat fietsenmakers bespottelijke prijzen hanteren qua onderdelen. Zo kost een shimano HG50 8 speed Casette bij mijn LBS 32 euro terwijl ik bij een betrouwbare webwinkel aan een HG 70 8 speed kan komen voor hetzelfde bedrag.

Daarom wil ik zoveel mogelijk van die aandrijflijn zelf vernieuwen en nu rijst bij mij een vraag. Mijn ketting is ca. 7000 km oud dus die wil ik vernieuwen, ik weet uit onderzoek dat mijn casette dan ook vervangen moet worden. Maar moet mijn crankstel nu ook vervangen worden (Shimano Acera)? Dat laatste zou ik zelf trouwens niet doen, daar waag ik mij nog niet aan.

En nu nog een verhaal, mijn trapas is een BB UN26 en dat is volgens mij een JIS, staat dat gelijk aan een vierkante as? Dit omdat (mocht ik het crankstel moeten vervangen) ik dan ook een goede crankstel moet aanschaffen.

gr Paul

Gaandeweg wordt de weg gebaand
Je hoeft niet het hele crankstel te vervangen als het kettingblad versleten is. De kettingbladen voor zijn los te koop. Maar na 7000 km is het normaal nog niet nodig om de voorbladen te vervangen dacht ik.
groeten
Michel
Je voorste bladen hebben meer tanden en dus een lagere druk per tand dan je cassette. Normaal gezien gaan ze minstens drie cassettes mee. Als je je ketting niet volledig op rijdt kan je er nog veel meer uithalen.
Zelf doen is makkelijk: je hebt een kettingzweep nodig, een cassetteafnemer, en een heel grote sleutel (zo'n kruisvormig ding waarmee je wielmoeren van de auto afhaalt is erg goed, of een bankschroef). Of je voortandwielen versleten zijn valt zo niet te zeggen. Het is waar dat voortandwielen langer meegaan, maar Acera is niet geweldig. Ik weet het niet, maar het zou me verbazen als je daar de losse tandwielen kunt vervangen. Volgens mij zijn de meeste Acera's van het aaneengeklonken soort waarbij je het hele crankstel moet weggooien als een (het middelste meestal) tandwiel versleten is. UNH 26 is inderdaad JIS vierkante as. Als de cranks versleten zijn zul je bijna altijd ook een nieuwe trapas nodig hebben in een andere lengte. Gelukkig is dat het geld niet. Mijn advies voor andere (betere) betaalbare cranks met wel verwisselbare bladen en vierkante as : Sugino XD.
Wim
Wim schreef:Zelf doen is makkelijk: je hebt een kettingzweep nodig, een cassetteafnemer, en een heel grote sleutel (zo'n kruisvormig ding waarmee je wielmoeren van de auto afhaalt is erg goed,
Maar niet bij deze toepassing, zo'n wiebelende stapeling van gereedschappen op elkaar en dan ook nog 20 cm tussen afstand tussen twee gereedschappen die je met drie handen vast moet houden......

Met een bahco kun je handvatten van boven af gezien wel in lijn houden
Je moet je spullen ook niet in de winkel kopen maar bij het internet bededrijf Rose Versand, zie link:

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... etail2=281

Je koop daar al 8 speed casettes voor 16 euro.

Ik heb zelf net een nieuw achterwiel gemaakt met 40 spaken en een nieuwe trapas jis. Beter dan shimano. Ik hou niet zou van lagers die buiten het frame hangen. Ik zette ook een nieuw alivio crankstel op mijn fiets. Verder gebruik ik 2 scram kettingen met sluitschakelaar, die ik om de 750 km verwissel. Ik moet alleen nog een ander frame kopen

mario
Ik kan mij niet voorstellen dat je voortandwielen bij normaal gebruik na 7000 km versleten zijn.
Ik zou voor 5 a 6 tientjes je casette en ketting vervangen je kan dan voorlopig weer even verder. Ik gebruik ongeveer 3 kettingen op een cassete.
Bedankt voor de antwoorden :D , weer wat geleerd en dan ga ik na de mei vakantie maar eens lekker sleutelen. Ik denk dat ik een Sram ketting neem ivm de sluitschakels zodat je het zonder gereedschap kunt monteren. Een bahco hebben wij thuis wel, nu nog een kettingzweep en een casette afnemer.
Het crankstel laat ik eerst zitten, als ik het zo hoor is dat nog niet versleten. Mocht dat versleten zijn dacht ik zelf aan Alivio wat ook nog op mijn JIS as past.

Des te meer tanden een casette heeft des te lichter hij trapt toch? Zo trapt een 11-30 casette (heb ik nu) toch lichter dan een 11-25 casette?

gr Paul
Ja Paul dat klopt, dan moet je de tandwieltjes boven de 25 wel gebruiken :wink:
Verder kan ik je adviseren eens op de site van M-engineering te kijken .Marten is hier veelvuldig op het forum en op zijn site vind je een wereld van informatie en tips
Succes
Nog even over trapassen. Die verschillen (behalve in prijs en kwaliteit) vooral in lengte, en die lengte is afhankelijk van je crankstel. Het ene crankstel heeft een ander model dan het andere, en het ene heeft dus een andere lengte as nodig dan het andere. Dat staat er altijd bij. Mocht je crankstel de volgende keer versleten zijn na iets van 15000 km, dan zou ik ook preventief de trapas vervangen. Een UN 26 kost iets van 9 euro, en een betere (prima) UN 54 iets van 16 euro.
Wim
Hallo,

Zit er ook verschil tussen Sram cassettes en Shimano casettes? ik weet dat ze compatibel zijn voor op mijn fiets, maar is Sram misschien sterker of robuuster?

Vervolgens wou ik graag dit gereedschap gaan gebruiken, van de kettingzweep weet ik dat het past. Maar het is voor het eerst dat ik een stuk gereedschap zie waarbij de lockring (zo noemen ze dat toch?) en een soort van bahco ineen is. Is dat handig of kan ik beter een losse bahco enzo gebruiken?
paul1987 schreef:Hallo,

Zit er ook verschil tussen Sram cassettes en Shimano casettes? ik weet dat ze compatibel zijn voor op mijn fiets, maar is Sram misschien sterker of robuuster?
Sachs gold altijd als robuuster dan Shimano, maar ik geloof niet dat de verschillen nu nog groot zijn. Maar Sram heeft wat andere combinaties dan Shimano dus je pakt gewoon wat uitkomt
.

Vervolgens wou ik graag dit gereedschap gaan gebruiken, van de kettingzweep weet ik dat het past. Maar het is voor het eerst dat ik een stuk gereedschap zie waarbij de lockring (zo noemen ze dat toch?) en een soort van bahco ineen is. Is dat handig of kan ik beter een losse bahco enzo gebruiken?
Als er al een handvat aan de sluitringafnemer zit kun je dat natuurlijk gebruiken. Losse afnemers hebben als voordeel dat ze vast kunt zetten in de bankschroef, of dat je er een momentsleutel op kan zetten
paul1987 schreef: Zit er ook verschil tussen Sram cassettes en Shimano casettes? ik weet dat ze compatibel zijn voor op mijn fiets, maar is Sram misschien sterker of robuuster?
Hangt er ook vanaf wat voor kwaliteitsniveau cassette je neemt. Meestal geldt: goedkoop=duurkoop, in ieder geval zolang je een stalen cassette koopt. Goedkope cassettes zijn vrijwel altijd van goedkoop staal gemaakt, dat slijt als de ziekte.

Zelf heb ik betere ervaringen met SRAM dan Shimano, maar dat is gebaseerd op zeg tien cassettes, dus neem dat maar met een korreltje zout.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef: Zelf heb ik betere ervaringen met SRAM dan Shimano, maar dat is gebaseerd op zeg tien cassettes, dus neem dat maar met een korreltje zout.

Grtjs, Waltertje
Hoi Walter,

Betere ervaring in schakelgemak of slijtage? Ik heb het gevoel dat Sram cassettes langer meegaan, maar lastiger schakelen...
eric190173 schreef:
waltertje schreef: Zelf heb ik betere ervaringen met SRAM dan Shimano, maar dat is gebaseerd op zeg tien cassettes, dus neem dat maar met een korreltje zout.
Betere ervaring in schakelgemak of slijtage? Ik heb het gevoel dat Sram cassettes langer meegaan, maar lastiger schakelen...
Slijtage. Qua schakelgemak heb ik nooit veel verschil gemerkt, daarvoor is de invloed van de derailleur te groot. De PG990/X.0-combinatie van SRAM schakelt iig beter dan alles waar ik ooit eerder mee gereden heb.

Grtjs, waltertje