Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorderailleur pakt slecht kleinste verzet - Forum Wereldfietser

Voorderailleur pakt slecht kleinste verzet

Hallo medefietsers,
Mijn voorderailleur (volgens mij Shimano LX) schakelt moeizaam naar het kleinste verzet. Hij blijft lang hangen op het middelste blad of weigert helemaal.
Ik heb de derailleur al iets gedraaid, maar dat levert weinig effect, bovendien loopt de ketting dan sneller aan op het hoogste verzet.
De veer heeft nog goede spanning en ook de kabel is niet te strak.
Het bijstellen met de stelschroefjes helpt ook niet.
Volgens mij komt de voorderailleur al tegen de zitbuis aan in laagste stand en kan hij gewoon niet lager.
Is er een kans dat een andere derailleur dit niet heeft en/of is er een kans dat het kleinste voorblad te dicht bij de zitbuis komt.
Is er een foefje om dit te verhelpen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Erik
erikfiets schreef:Hallo medefietsers,
Mijn voorderailleur (volgens mij Shimano LX) schakelt moeizaam naar het kleinste verzet. Hij blijft lang hangen op het middelste blad of weigert helemaal.
Ik heb de derailleur al iets gedraaid, maar dat levert weinig effect, bovendien loopt de ketting dan sneller aan op het hoogste verzet.
De veer heeft nog goede spanning en ook de kabel is niet te strak.
Het bijstellen met de stelschroefjes helpt ook niet.
Volgens mij komt de voorderailleur al tegen de zitbuis aan in laagste stand en kan hij gewoon niet lager.
Is er een kans dat een andere derailleur dit niet heeft en/of is er een kans dat het kleinste voorblad te dicht bij de zitbuis komt.
Is er een foefje om dit te verhelpen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Erik
Was het altijd al zo? Wat heb je veranderd? Soms kun je de derailleur nog bijvijlen, maar anders moet je een langere trapas monteren of de cartridge met een vurlring meer naar rechts schuiven. Een 9sp ketting monteren op een 8sp fiets kan soms ook net kritisch zijn.
Misschien ten overvloede. Uit ervarin weet ik dat als de voorbladen erg vuil en vettig zijn de ketting ook wel eens wil blijven hangen.
Dag Marten,
Kun je van alles als vulring gebruiken of moet je dit bestellen?
Erik
erikfiets schreef:Dag Marten,
Kun je van alles als vulring gebruiken of moet je dit bestellen?
Erik
Heel veel brackets komen tegenwoordig met aluminium vulringen, maar ik gebruik meestal stalen spacers van Sturmey Archer (1.6mm, voor het monteren van het tandwiel)

Bij Italiaanse draad moet je wat anders verzinnen