Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ism zadels - Forum Wereldfietser

Ism zadels

Op zoek naar een goedkoop tweedehands race zadel kwam ik dit tegen>

http://www.ismzadel.nl/index.html

Ik ben wel vaker 'wonder' zadels tegen gekomen maar ik ben toch wel nieuwsgierig.
Iemand een mening of ervaring?
NurEinTier schreef:Op zoek naar een goedkoop tweedehands race zadel kwam ik dit tegen>

http://www.ismzadel.nl/index.html

Ik ben wel vaker 'wonder' zadels tegen gekomen maar ik ben toch wel nieuwsgierig.
Iemand een mening of ervaring?

Hallo "NurEinTier"!

Natuurlijk een beetje gekleurd, maar ik heb wel ervaring met de ISMzadels!
Vragen staat vrij, pushen wil ik niet!

Erik Leemkuil
ISMzadel.nl
ismzadel schreef: Vragen staat vrij
Craig Lemond?
Aan erik van ism: Weet je dat de links van het menu van de ism website niet werken? En van de productpagina ook niet.
groeten
Michel
Dat Typhoon model van ISM is misschien wel iets. Ben ook al tijden op zoek naar 'het ideale' zadel, vergeefs natuurlijk. Ik ben echter sceptisch. Ik heb ook wel eens op zo'n Terry zadel gezeten, niet lang want dat vond ik echt een ramp.
Ik denk niettemin dat ik dit type ook maar eens ga proberen. ik zag dat ze een niet-goed-geld-terug garantie geven, dus dan ben ik enkel de porto kwijt als het echt niet bevalt.
Een test-verslagje volgt tzt.
Een zadel kan je sowieso niet testen door er "even" op te zitten. Een Brooks moet ingereden worden en ook een Terry gaat pas lekker zitten na vele kilometers kan ik uit ervaring zeggen. Een zadel die gelijk lekker zit is meestal een comfort/gel zadel welke veel te zacht is en uiteindelijk juist voor pijn en problemen gaat zorgen.
Mijn Terry was vreselijk hard in het begin. Maar nu zit het zalig en ben ik eindelijk verlost van mijn zadel pijn welke ik wel had op mijn Fiszik gel race zadel.
Ik heb inmiddels de ISM Typhoon op mijn fiets gemonteerd.
De eerste indruk is niet overdreven positief of negatief. Wat de afstelling betreft begon ik met de stalen beugels in de horizontale stand. Na wat experimenteren kwam ik uit op een stand waarbij de punt misschien twee millimeter hoger kwam te staan, een kanteling van twee a drie graden schat ik.
Veel fabrikanten lijken bij het ontwerpen van zadels er vanuit te gaan dat mensen altijd in dezelfde houding op de fiets zitten en maken hun zadels dus voor die houding geschikt. De meeste (lange-afstand) fietsers wisselen m.i. juist vaak van houding en willen dus liefst een zadel dat bij al die houdingen comfort biedt. Voor mij geldt dat ik het merendeel van de tijd schuin rechtop zit (ca. 45 graden), de basishouding voor lange afstanden over relatief vlak terrein. Met sterke wind tegen of in de klim zit ik vaak wat dieper . Maar geregeld, zeker bij lange rechte stukken over vlak terrein, zit ik diep voorover (25 graden), met de ellebogen steunend op het triatlonopzetstuur (twee tientjes, bij de halfords, werkt al jaren perfect) en soms zit ik kaarsrechtop om de rug wat te ontlasten, kortom het wisselt nogal.
Op mijn tien jaar oude Brooks Conquest zadel zit de basishouding prima, maar diep zitten is hierop al snel geen pretje voor mijn edele delen en als ik teveel rechtop ga zitten glij ik van het zadel af.
Het ISM zadel scoort op die laatste twee punten gelijk al beter. Diep zitten gaat prima en zit comfortabel (al wordt het dikke zeemleer van mijn winterbroek wel erg in mijn lies geduwd - met de dunnere zeem heb ik dat probleem niet). Ook rechtop zitten is geen probleem, maar dat is van marginaal belang want zo rij ik toch geen kilometers achtereen.
De basishouding bevalt echter minder op dit zadel. Mijn bekken lijkt uiteen gedrukt te worden en mijn bilspieren voelen snel vermoeid aan. Afijn, dat zou dus een kwestie van wennen moeten zijn. Maar ik herken dat gevoel deels wel van het zadel op mijn mountainbike en daar ben ik er na twee jaar ook nog steeds niet echt aan gewend... . En betekent dit dan dat ik er elk voorjaar (mijn randonneur doet aan winterslaap) weer opnieuw aan moet wennen? Ik moet er niet aan denken.
Kortom, ik ben nog niet overtuigd. Zoals terecht opgemerkt kan je niet na een ritje van 60 km al een oordeel uitspreken, dus ik laat de Typhoon er nog wel even op om mezelf de gelegenheid te geven aan het zadel te wennen en vice versa natuurlijk want zulke dingen moet niet van één kant komen.
Wordt vervolgd.
Heb er inmiddels nog drie tochten van resp. 70, 80 en 100 km op zitten. Toch het zadel iets verder voorover gekanteld. Ik begin er nu wel iets meer aan te wennen, maar echt comfortabel zit het nog steeds niet, bovenstaande indruk blijft hetzelfde. Wel merk ik op de langere tochten dat de druk en wrijving in de liezen toeneemt wat tot huidirritaties leidt.
Kortom, een zaligmakend zadel waarop je nooit meer een centje pijn hebt is ook dit niet (maar dat had ik ook niet verwacht, zo'n claim van 'nooit meer zadelpijn' is niet waar te maken), maar slecht is het zadel zeker niet.
Zou het niet mogelijk zijn om zadels passend te maken, net zoals ze bijvoorbeeld bij sommige schaatsen en skischoenen doen, met behulp van thermoplastische materialen?
OT in een draadje over ISM?

Maar toch.
Anke heeft op mijn aanraden 800 km pijn geleden op een Brooks B17 Imperial. Want ik wil al 25 jaar niets anders dan Brooks.
Maar het mooie Brooks zadel bleek ongeschikt voor haar en dus moest ik op zoek naar een beter alternatief. We hadden (beiden) ervaring met Terry en Selle Italia. Ook met een gat in het zadel. Die zijn redelijk tot goed, met een paar kritiekpunten van onze kant.

Nu, sinds 150 km. is Anke 99% tevreden én pijnloos met een SQlab zadel.

Sluit ook aan bij jouw opmerkingen over de verschillende zithoudingen. Hier (tabblad Technologie) kun je zien dat SQlab per zadel onderscheid maakt in de zithoudingen waarvoor een zadel geschikt zou moeten zijn. Sommige modellen zijn geschikt voor 3 van de 5 mogelijke zithoudingen, anderen slechts voor één specifieke houding.
Pluspunten: 'hard' zadel (afhankelijk van het gekozen model) met de minimaal 'noodzakelijke' gel op de juiste plaatsen, geen scherpe naden of stiksels en het 'gat' is een geleidelijk verdieping dat niet als gat wordt ervaren. (Andere zadels met een gat missen een stuk zadel waardoor de druk op het overgebleven gedeelte alleen maar groter wordt).
Ieder zadel wordt in 2/3/4 verschillende breedtematen geleverd en de LBS bepaalt de juiste maat door je op een stuk ribkarton te laten zitten.