Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin GPS en B&M E-Werks niet zo'n heel handige combinatie - Forum Wereldfietser

Garmin GPS en B&M E-Werks niet zo'n heel handige combinatie

B&M E-Werk en GPS lijken een handige combinatie, nooit meer batterijen verwisselen, zou je denken. Maar helaas. Wat bij laders met ingebouwde accu-buffer, zoals de Zzing, goed functioneert blijkt met de E-werk niet, of moeizaam te werken.
Wanneer het wiel stopt en de dynamo ophoudt stroom te leveren klaagt de GPS over een ontbrekende externe stroombron. Je hebt dan een paar seconden om aan te geven dat de GPS moet voortgaan op batterijen. Zodra je weer optrekt detecteert de GPS de externe stroombron en moet er wederom binnen enkele seconden een vergelijkbare keuze worden gemaakt. Erg omslachtig allemaal, en achteraf eigenlijk helemaal voorspelbaar De E-Werks heeft geen interne buffer.
Batterijen opladen mbv de E-Werks is natuurlijk goed mogelijk en waterdicht is het allemaal wel, in tegenstelling tot de Zzing.
Een waarschuwing voor allen die over een GPS en dynamolader nadenken.
Frank Bueters
Ik heb hem nog niet gezien maar voor de E-werk zou ook een bufferaccu beschikbaar moeten zijn (461A)

En hier is een lijst van wat met de Ewerk werkt: http://www.bumm.de/docu/download/361-liste-e.pdf
Ik vraag me af of die lijst wel klopt, je kunt voor zover als ik weet de batterijen van een Garmin GPS niet laden in het apparaat zelf. Is niet ingebouwd om te voorkomen dat iemand probeert niet-oplaadbare batterijen te laden, met alle gevolgen van dien. De enige uitzondering hierop is de Edge, die heeft nl. geen penlights maar een accu.
Een Quest1 of 2 kan ook, heeft ook een interne accu. De Quest1 (de 2 ken ik niet) kun je zo instellen dat hij altijd aan blijft als de externe voeding wegvalt (zonder melding). Bij de Edge krijg je wel een melding dat de externe voeding wegvalt maar blijft gewoon aan, en hij meldt ook weer dat er externe voeding is als je weer gaat fietsen. Voor mij was het hebben van deze interne accu één van de redenen om voor de Edge te kiezen en niet voor de Oregon als opvolger van de Quest1.
Het oplossing is simpel dus,

Niet stoppen met trappen :lol:
Shane schreef:Het oplossing is simpel dus,

Niet stoppen met trappen :lol:
Of niet bewegen...
Mooi. Niet bewegen, geen GPS nodig. Probleem opgelost. :lol:
Ik gebruik een Garmin 60CSx in combinatie met een Pedalpower lader, ook ik krijg die waarschuwing dat de externe voeding is weggevallen maar de GPS gaat wel automatisch over op batterijvoeding.
Op de GPS Map 60C kan je (zo uit mn hoofd want heb hem niet hier) in het menu aangeven wat hij moet doen als de externe stroombron word verbroken. Aan blijven of uit gaan.
bij mijn etrex legend hcx kan dit ook. deze blijft ook gewoon aan.
Bij mijn Colorado krijg ik de vraag of hij moet overschakelen naar de batterijen, als ik die vraag niet binnnen 30 seconden beantwoord met ja, dan schakelt ie uit. Komt daarna de spanning er weer op, dan vraagt ie of hij moet overschakelen naar Mass-storage mode of moet blijven werken als GPS. Ik moet de GPS wel in de zg. spanner mode zetten om dit zo te laten werken.
rvdh schreef:bij mijn etrex legend hcx kan dit ook. deze blijft ook gewoon aan.
Misschien had ik er bij moeten schrijven dat mijn GPS een Oregon 300 is. Die kan ook schakelen tussen batterijen en lader maar wil graag dat ik die keuze bevestig. Dat is tamelijk onhandig. Het wordt helemaal onhandelbaar wanneer de snelheid rond het punt raakt waar de gps denkt te gaan overschakelen, dat leidt tot chaotisch wisselende keuzemenu's op het scherm.
Een losse battery-pack tussen de lader en de gps wordt me te veel gedoe, ik dreig een soort spiderman te worden met al die bekabeling. Dan maar gewoon batterijtjes opladen met de e-werks. Ik denk aan zo'n usb lader van Varta die ook op het lichtnet kan.
Heeft iemand hiermee ervaring, goede of slechte?
Frank Bueters
frank bueters schreef: Ik denk aan zo'n usb lader van Varta die ook op het lichtnet kan.
Heeft iemand hiermee ervaring, goede of slechte?
Ik heb een Varta lader (nr. 57048), die gebruik ik thuis en onderweg om mijn batterijen en mijn iPod op te laden. Werkt prima, de batterijen worden niet heet en als ze vol zijn gaat de Varta over op druppelladen. Ik weet niet hoe goed hij laadt als je hem aansluit op je naafdynamo, geen ervaring mee.
frank bueters schreef: Dan maar gewoon batterijtjes opladen met de e-werks. Ik denk aan zo'n usb lader van Varta die ook op het lichtnet kan.

RTFM :D In de E-werk zit al zoveel electronica dat je er niet nog meer achter hoeft te hangen. Ga naar de electronicazaak en koop voor een paar euro een plastic batterijhouder en bijbehorende stekker. BAk de stekker aan een bijgeleverde draad (let op + en -) Zoek de E-werk instellingen op in de handleiding
m-gineering schreef:RTFM :D In de E-werk zit al zoveel electronica dat je er niet nog meer achter hoeft te hangen.
De FM zegt daarover "of voor het opladen van accu’s – NiCd, NiMH, Li en lood". Betekent dat volgens jou dat je die batterijen zonder tussenkomst van verdere electronica aan kunt sluiten en laden? Moet daar niet nog van alles bij dat regelt wat er gebeurt wanneer de acuu vol is enzo?
Frank
frank bueters schreef:
m-gineering schreef:RTFM :D In de E-werk zit al zoveel electronica dat je er niet nog meer achter hoeft te hangen.
De FM zegt daarover "of voor het opladen van accu’s – NiCd, NiMH, Li en lood". Betekent dat volgens jou dat je die batterijen zonder tussenkomst van verdere electronica aan kunt sluiten en laden? Moet daar niet nog van alles bij dat regelt wat er gebeurt wanneer de acuu vol is enzo?
Frank
Wat de E-werk doet is de spanning en stroom regelen tot een maximale waarde . Als je die op de accu afgestemd instelt druk je niet teveel in de cellen. Wil je snelladen met hoge laadstroom dan heb je wel iets nodig om aan het eind op tijd de stroom te knijpen om schade te voorkomen
Ik heb op markplaats een 2x een Accupack 7,2V 4400mAh gekocht + lader voor 20 euro. batterijen zijn geproduceerd in 2003 :| .
Heb een auto-usb aansluiting erop aangesloten (ook mp 6 euro)
En m'n oregon doet het erop, moet nog testrijden..
Ik denk dat voor de oregon hetzelfde geldt dan voor de Quest en Edge en dat deze niet meer dan 5 Volt mogen hebben. Lees daar eerst de handleiding op na, het zo erg zonde zijn als je Oregon stuk zou gaan door overspanning.
Ik denk dat voor de oregon hetzelfde geldt dan voor de Quest en Edge en dat deze niet meer dan 5 Volt mogen hebben. Lees daar eerst de handleiding op na, het zo erg zonde zijn als je Oregon stuk zou gaan door overspanning.
De auto aansluiting zet de 7.2 volt om naar de juiste spanning.
Direct laden, zoals Marten suggereert, kan wel maar gaat lang duren. Er blijkt een vuistregel te zijn om niet meer dan 10% van het vermogen te laden als er geen electronica is die de boel regelt.

Een USB lader aan de e-werks blijkt een beetje zonde. USB is maximaal 5 Volt en 500 mA. De SON/E-Werks combi kan meer dan dat.

Een buffer accu lijkt voorlopig de beste oplossing. Heb B&M erover gemailed. De 461A zal, net als de e-werks, spatwaterdicht zijn. Verwachte levering begin- of half mei. Weet niets van een prijs.

En dan vond ik nog een mogelijk interessant artikelover de ongebruikte PIN-4 in een USB aansluiting (laatste vraag, onder aan de pagina). Ik ben niet voldoende electronisch geschoold om helemaal te doorgronden wat daar staat.
Wat ik lees, of wat ik misschien wil lezen, is dat een voldoende hoge weerstand op Pin4 voor de Garmin Oregon het signaal is voor de aanwezigheid van een externe lader.
Is er iemand die dit beter begrijpt dan ik? Staat hier met andere woorden dat als ik pin4 maar op aarde aansluit de Oregon niet weet dat er een externe lader is aangesloten? En zou dat voldoende kunnen zijn om het gehannes met het overschakelen tussen batterij en lader te stoppen?

Groet, Frank