Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent Robens Small Dreamer - Forum Wereldfietser

Tent Robens Small Dreamer

Hallo,

Ik kampeer al enige jaren met plezier in de Robens Small Dreamer en ik heb een vraagje aan een storm-kenner die met deze tent ervaringen heeft.

http://www.angelmueller.de/cosmoshop/pi ... 729362.jpg

Behalve enkele gebroken stokken heb ik er verder geen problemen mee gehad. Dat probleem heb ik ondervangen. Ik heb tot nu toe altijd wel redelijk beschut gekampeerd, altijd wel bomen of struiken in de buurt bijvoorbeeld. Noordkaap was de meest ruige test tot nu toe...en juist die IJsland-achtige plek zette me tot denken.
Het luifeltje is minimaal maar kan wat openzetten zonder in te laten regenen en dat vind ik al heel wat.

Nu wil ik komende zomer naar IJsland...een land zonder noemenswaardige bomen en geheid dat er een keer een felle wind een aanval beraamd op m'n eenzame tentje.
Vanaf de voorkant of de achterkant maak ik me niet zoveel zorgen...maar hoe te denken over de twee zijkanten? Ik weet niet goed hoe deze tent een tent blijft als er een storm opsteekt en aanvallen uitvoert op de flanken ervan. Dit lijkt me namelijk de meest zwakke plek, al kan ik wel wat regelen met de scheerlijnen. Maar er rekening mee houden lukt niet goed, gezien je nauwelijks op een ruimende wind kunt anticiperen.
Alle tunneltenten zullen wat moeite hebben met wind op de zijkant. Wil je dat wat ondervangen, dan zul je scheerlijnen moeten gebruiken en/of een windwalletje moeten voorzien.
Dat is de reden dat je in alpien terrein (vrijwel) uitsluitend tenten met zoveel mogelijk gekruiste stokken zult zien. Het liefst geodetisch.
Een tussenoplossing is dan een hybride zoals bijvoorbeeld de Lightwave G-serie met 3 stokken.
Dank voor je antwoord Robbertjan.
Ik heb net wat gezocht over de lightwave G serie, ik vermoed dat dit een drie persoon stent is, en ik zoek er één voor hooguit twee personen of 1,5 persoon. Hopelijk staat deze ook op een tentenshow ergens in april.
Ik heb zelf een G1 Ultra. Dat is echt geen 3-persoons. Voor 1 persoon met 5-6 tassen is 'ie erg prettig. Ga je écht lichtgewicht, dan is deze al relatief zwaar en royaal binnenin. Komend weekeinde kampeer ik ermee tijdens de Paastocht.
Robertjan schreef:Ik heb zelf een G1 Ultra. Dat is echt geen 3-persoons. Voor 1 persoon met 5-6 tassen is 'ie erg prettig. Ga je écht lichtgewicht, dan is deze al relatief zwaar en royaal binnenin.

Ziet er leuk uit. Nee, ik hoef geen extreem licht gewicht tent.

Is deze tent aan de binnenkant goed afsluitbaar? Wat me namelijk tijdens een tentshow opviel is dat veel tenten alleen maar gaas hebben en dat lijkt me ongelooflijk tochten als het koud en winderig is.
Onderin dicht, bovenin (waar warmte naartoe gaat) gaas in de deur, en bij de ventilatiegaten. Het plafond is ook gewoon dicht.
Tenten met een binnentent van gaas zijn een amerikaanse stijl. Best lekker in de hitte van hun oostkust, maar niet zo fijn in koud en winderig nw Europa. Echt windvast zijn geodetische tenten, maar tunneltenten van dure merken als Hilleberg of Helsport krijg je ook niet makkelijk om. Helsport heeft speciale tunnel (en geodetische) tenten voor extreem gebruik. Voor Hilleberg zijn er dacht ik ook nog speciale dikkere boogstokken te krijgen, en je kunt er ook dubbele bogen in zetten, als je echt angstig bent. Ik zou in alle gevallen goed opletten of de tent lang genoeg voor jou is. Nederlanders zijn bovengemiddeld lang.
Wim
Windbestendigheid is best belangrijk; klein koepeltentje lijkt dan meest voor de hand liggend. Maar haringen ook, zeker als het zo hard waait en zeer zeker in een zandlaag en er geen goede stenen in de buurt zijn (als je wild kampeert, en dat zal neem ik aan gebeuren). Zeiltje onder de tent is bijzonder prettig als de temperatuur 's nachts tot het vriespunt gaat, ook in de zomer.

Beetje ervaring met opzrtten van tent in stormwind kan ook helpen. Op onze eerste kampeerplek aan de zuidkust van IJsland vloog de tent van de buren (prutsers) uit de handen en over huizen een halve kilometer bijna de zee in. Dat is geen grap.
Niet alleen het opzetten oefenen, ook het inpakken... :wink:
willem.m schreef:Maar haringen ook, zeker als het zo hard waait en zeer zeker in een zandlaag en er geen goede stenen in de buurt zijn.
Haringen zijn zeker belangrijk. Wat voor haringen zou je aanraden voor gebruik in IJsland?

Ik denk er zelf over na om (voor Schotland) maar 1 stalen haring mee te nemen om voor te prikken. :P
1x
Afbeelding
Genoeg x
Afbeelding
Wij hadden op IJsland bij onze toenmalige Helsport de standaard bijgeleverde haringen, die zich ook goed in harde bodem lieten prikken, en 6 grote (25 cm) V-vormige haken. Dat hield ook in vlaktes met alleen lavazand en een erg "stevige bries". (En die ene prikpen hoort bij de standaarduitrusting vind ik.)
willem.m schreef:Beetje ervaring met opzrtten van tent in stormwind kan ook helpen. Op onze eerste kampeerplek aan de zuidkust van IJsland vloog de tent van de buren (prutsers) uit de handen en over huizen een halve kilometer bijna de zee in. Dat is geen grap.
Hahaha zag ik daar wat vliegen :shock: :)

Ja zo'n wind had ik op de Noordkaap ook...stond een stuk van de afgrond maar als ik die tent had losgelaten... :shock: :roll:
Ik liet deze tot op het eind aan één van de meest stevige haringen zitten, en zo plat mogelijk op de grond. Die haringen die ik gebruik (8x) is gelijk aan de bovenste haring van Robertjan. Wel zware, maar kan er goed op tikken met een steen zonder kromme gevolgen.
Wim schreef:Voor Hilleberg zijn er dacht ik ook nog speciale dikkere boogstokken te krijgen, (...)
Geeft een dikkere stok juist geen grotere kans op breken?
Ik kan me zo voorstellen dat de omtrek van zo'n stok groter en dus stijver is. En dikker materiaal scheurt dat niet snel?
Ik gebruik momenteel de gangbaar aluminium stokken. Ik heb wel een paar keer gehad dat ik haarscheurtjes ontdekte en een keer een gebroken deel op het punt waar er een dunnere buis de tentstok met de andere tentstok verbindt.
Nu maakt me dat niet meer uit als er eentje breekt, ik heb gewoon een reserve stok waar ik dan een deel uit haal.
Nee hoor die dikkere stok breekt niet minder snel.
Wim