Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Per 28 maart 2010 fiets bij KLM weer 200 Euro/enkele reis? - Forum Wereldfietser

Per 28 maart 2010 fiets bij KLM weer 200 Euro/enkele reis?

Helaas de regels zijn weer terug bij het oude :cry:. Tarieven
Per 28 maart 2010 is het gewichtsconcept afgeschaft en je betaald nu altijd voor het stuksconcept (bagage + fiets) en dat is 200 Euro per enkele reis!. Of je moet een hele lichte fiets hebben en alleen een tandenborstel meenemen. :D
Het beprijzen van de fiets bij de KLM ligt iets genuanceerder. Zie stukje (van de KLM site) hieronder.
Als je je fiets dus in een hoes verpakt,welke veel lichter is dan een doos, heb je kans dat je zelfs goedkoper uit bent .
Je kan dan wel weinig bagage inchecken en moet zelf maximaal meenemen in de cabine.

Dirk


Fiets

U kunt uw fiets meenemen in een geschikte verpakking of fietsdoos. Daarbij moet het stuur in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen worden verwijderd en de bandenspanning worden verlaagd. Op Amsterdam Airport Schiphol zijn voor EUR 20 per stuk speciale KLM-fietsdozen (177 x 23 x 102 cm – 69,5 x 9 x 40 inch) verkrijgbaar. Een KLM-fietsdoos weegt 3,5 kg (7,7 lbs).

Regeling voor fietsen onder het gewichtsconcept
Binnen de toegestane bagagehoeveelheid mag u een fiets tot 20 kg (44 lbs) meenemen. Voor fietsen van maximaal 20 kg betaalt u niets extra wanneer uw totale bagage binnen het maximaal toegestane gewicht valt. Voor iedere kilo die uw bagage, inclusief fiets, zwaarder is dan 20 kg, of voor een extra fiets, betaalt u een speciaal vast tarief. De fietsdoos of andere verpakking van uw fiets telt mee voor het totale gewicht. Weegt de extra fiets meer dan 20 kg, dan wordt het tarief verdubbeld.

Regeling voor fietsen onder het stuksconcept
Een fiets telt als één stuk bagage, waarvoor u een speciaal vast tarief betaalt als de totale bagage meer is dan de toegestane hoeveelheid. Een fiets mag maximaal 23 kg (50,5 lbs) wegen. Tandems kunt u alleen als vracht laten vervoeren via Air France-KLM Cargo. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk 48 uur voor vertrek. Uw reservering dient voor vertrek te zijn bevestigd.
Goed lezen is wel van belang hier.
Die 200 euro heeft betrekking op een derde stuks bagage, maar welke fietser neemt er zo veel mee? Voor het tweede stuk is het 55 euro. Voor de terugvlucht luiden de prijzen in dollars, dus dat scheelt ook weer. Zonder probleem ben je dus voor zo'n 100 euro retour klaar.
Krijg je alles in je cabinebagage en de rest in een fietsdoos van max. 23 kg. dan betaal je zelfs helemaal niets. Zou moeten lukken. Fietsdoos 3,5kg, fiets 13 kg, dus nog 6,5 kg in de fietsdoos. Dan nog 10 kg (of meer?) cabinebagage.
Jan Eleveld schreef:(...) fiets 13 kg (...)
Noem mij één vakantiefiets die - in werkelijkheid, dus niet volgens de opgave van de leverancier - 13 kg weegt.

Gerd
Jan Eleveld schreef:Goed lezen is wel van belang hier.
Inderdaad. En dat hebben Dennis&Marijcke gedaan en jij niet. Vanaf 28 maart is de KLM weer de meest fietsvijandige luchtvaartmij die er bestaat.

Gerd
Het wordt er niet duidelijker op maar ik kwam er achter dat er een flink aantal bestemmingen zijn waar je 2 ruimbagage stukken (tot 23 kg) mee mag nemen. Hier. Onze bestemming staat daar ook bij dus als ik het dan goed begrijp mogen de fietsen gratis mee :lol:

Mijn excuses voor de verwarring, tenminste ik denk dat ik het nu begrijp :oops:
GerdC schreef:
Jan Eleveld schreef:Goed lezen is wel van belang hier.
Inderdaad. En dat hebben Dennis&Marijcke gedaan en jij niet. Vanaf 28 maart is de KLM weer de meest fietsvijandige luchtvaartmij die er bestaat.

Gerd
Nee toch? Ik zie nergens in de regels dat je altijd 200 euro per enkeltje moet betalen voor een fiets, zoals in de topictitel gesuggereerd wordt..
Als je licht reist is het veelal zelfs gratis! Hoezo fietsvijandig?
Dennis & Marijcke schreef:(...) ik kwam er achter dat er een flink aantal bestemmingen zijn waar je 2 ruimbagage stukken (tot 23 kg) mee mag nemen.
Leuk dat jullie bestemming er toevallig tussen zit. Maar ik zou niet spreken echt spreken van een flink aantal bestemmingen.
Uitgaande van een vertrek vanuit Nederland kom ik tot de volgende bestemmingen, waarbij twee stuks bagage (en dus een gratis fiets) toegestaan zijn: Cuba, de Dominicaanse Republiek, Guadeloupe, Ecuador, Frans-Guyana, Haïti, Martinique, Mauritius, Réunion, Saint-Martin, de Seychellen, Angola, Benin, Burkina Faso, Centraal Afrikaanse Republiek, Congo, Democratische Republiek Congo, Gabon, Gambia, Ghana, Guinee, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Kameroen, Liberia, Madagaskar, Mali, Niger, Nigeria, Lagos, Sao Tomé en Principe, Senegal, Togo, Frans-Polynesië en Noumea.
Ik volg dit forum al jaren en dit lijkt mij nu niet bepaald een lijst van bestemmingen die zich mogen verheugen op een grote populariteit onder vakantie- en wereldfietsers.
Voor alle andere bestemmingen mag je vanaf 28 maart 2010 aan de KLM € 400,= voor een retourtje betalen voor je fiets.

Gerd
Er staat op de site van de KLM op drie verschillende plaatsen informatie over het meenemen van een fiets. Het lijkt iedere keer wat anders. Ik zie ook ergens de maat staan van het stuk: 158 cm l + b +h. Daar past een vakantiefiets nooit in.
Ik zal het eens precies navragen bij de voorlichting van KLM.
GerdC schreef:
Jan Eleveld schreef:(...) fiets 13 kg (...)
Noem mij één vakantiefiets die - in werkelijkheid, dus niet volgens de opgave van de leverancier - 13 kg weegt.

Gerd
M'n ouwe Gazelle Champion Mondial uit 1975?
Ik kan er nog wel meer noemen, maar je vroeg er maar een ;)
GerdC schreef:Voor alle andere bestemmingen mag je vanaf 28 maart 2010 aan de KLM € 400,= voor een retourtje betalen voor je fiets.
Gerd
Volgens mij niet. De informatie is zeer warrig, maar er staat op de KLM-site wel degelijk dat je een fiets naar alle bestemmingen mag meenemen voor € 55 per enkeltje, mits je fiets het tweede bagagestuk is. Pas als de fiets het derde bagagestuk is, kost die € 200. Zie onderaan de pagina bij de sterretjes. En dan zijn er inderdaad nog een paar bestemmingen waarbij de fiets als tweede bagagestuk gratis is, waaronder Cuba, zoals je al noemde.
Kunnen we naar een conclusie?
We betalen bij KLM dus in de meeste gevallen 55 euro enkele reis voor de fiets, ook voor verre bestemmingen. Dat is dus goedkoper geworden, want tot voor kort was je voor verre bestemmingen 80 euro kwijt.
Alleen voor de fiets als derde bagagestuk loopt het in de papieren en voor de gewichtsbewusten onder ons kan het zelf gratis.
Ik neig naar een bescheiden pluimpje voor AirFranceKLM.

NB. Mijn reis-mtb (Cannondale met voorvering en achterrekje) weegt nog geen 13 kg.
GerdC schreef:
Jan Eleveld schreef:(...) fiets 13 kg (...)
Noem mij één vakantiefiets die - in werkelijkheid, dus niet volgens de opgave van de leverancier - 13 kg weegt.

Gerd
Mijn fiets: aluminium met Tubusdragers voor en achter.


http://osmosno.com/Sebastian_images.html#49
m-gineering schreef:
GerdC schreef:
Jan Eleveld schreef:(...) fiets 13 kg (...)
Noem mij één vakantiefiets die - in werkelijkheid, dus niet volgens de opgave van de leverancier - 13 kg weegt.

Gerd
M'n ouwe Gazelle Champion Mondial uit 1975?
Ik kan er nog wel meer noemen, maar je vroeg er maar een ;)
Mijn Bob Jackson ook. 5 jaar geleden reed ik Trondheim-Oslo op mijn vakantiefiets. Met weekendbagage en volledige fotografieuitrusting bleef ik ruimschoots binnen de 20kilo & handbagage.
Ik zorg altijd ervoor dat mijn fiets (12 kg) en bagage (voor in de ruim) samen 20 kilo wegen. Want ik kampeer namelijk niet tijdens fietstochten. Denk om de fietsgereedschappen, die wordt al gauw als "gevaarlijke" dingen beschouwd en kunnen in beslag genomen worden.
Tja, ik word moe, moe van al die zee van regelgevingen om je eigen fiets naar het land van bestemming te krijgen.
Ik heb een reactie binnengekregen van een van de persvoorlichters van Air France/KLM.
De maat van 158 cm voor de som van lengte, breedte, hoogte geldt niet voor fietsen.
De fiets mag mee als tweede bagagestuk voor 55 Euro per enkele reis, als de fiets (inclusief een eventuele doos) niet meer weegt dan 23 kilo.
De maximale maat van het pakket met de fiets erin mag niet meer dan 177 x 23 X 102 cm bedragen.
Van belang is dat je overige tassen als een stuk aanbiedt bijvoorbeeld in een Turkentas. Ook hier geldt maximaal 23 kilo.
Over welke criteria een geschikte verpakking moet voldoen (behalve een fietsdoos) kon de woordvoerder geen uitspraak geven. Het enige dat ik te horen kreeg was dat de fiets dusdanig verpakt moet zijn dat overige bagage niet door de fiets beschadigd kan worden.
De fiets moet minimaal 48 uur voor vertrek aangemeld worden>
bert sitters schreef:Ik heb een reactie binnengekregen van een van de persvoorlichters van Air France/KLM.
De maat van 158 cm voor de som van lengte, breedte, hoogte geldt niet voor fietsen.
De fiets mag mee als tweede bagagestuk voor 55 Euro per enkele reis, als de fiets (inclusief een eventuele doos) niet meer weegt dan 23 kilo.
De maximale maat van het pakket met de fiets erin mag niet meer dan 177 x 23 X 102 cm bedragen.
Van belang is dat je overige tassen als een stuk aanbiedt bijvoorbeeld in een Turkentas. Ook hier geldt maximaal 23 kilo.
Over welke criteria een geschikte verpakking moet voldoen (behalve een fietsdoos) kon de woordvoerder geen uitspraak geven. Het enige dat ik te horen kreeg was dat de fiets dusdanig verpakt moet zijn dat overige bagage niet door de fiets beschadigd kan worden.
De fiets moet minimaal 48 uur voor vertrek aangemeld worden>
:D Hartstikke duidelijk Bert, dank. Want wij gaan in november in Zuid-Afrika fietsen en met KLM er naar toe. Rob W
Even samenvatten:

*een fiets als tweede bagagestuk = E 55 mits lichter dan 23 kg
*en er is een lijstje met bestemmingen waar de fiets gratis mee naar toe mag zie hier

Zuid-Afrika staat niet op dat lijstje dus dan zou de fiets E 55 kosten.

*het bedrag van E 200 wat op de website genoemd wordt gold voor het oude stuksconcept wat sinds 28 maart 2010 niet meer in werking is.

Zo moet het kloppen (hoop ik :roll: )
bert sitters schreef:Ik heb een reactie binnengekregen van een van de persvoorlichters van Air France/KLM.
De maat van 158 cm voor de som van lengte, breedte, hoogte geldt niet voor fietsen.
De fiets mag mee als tweede bagagestuk voor 55 Euro per enkele reis, als de fiets (inclusief een eventuele doos) niet meer weegt dan 23 kilo.
De maximale maat van het pakket met de fiets erin mag niet meer dan 177 x 23 X 102 cm bedragen.
Dit is toch wel goed nieuws. Gezien het zeer uitgebreide netwerk van Air France/KLM kun je nu het grootste deel van de wereld (weer) betaalbaar met fiets en vliegtuig bereiken. Het begon erop te lijken dat sommige bestemmingen alleen nog maar tegen exorbitante bedragen bereikbaar waren (richting Amerika vooral). Laten we hopen dat deze fietstarieven een tijdlang blijven gelden en dat ze niet weer over een half jaar gewijzigd worden, wat ongetwijfeld weer een uitvoerige discussie over de precieze betekenis noodzakelijk zou maken.
bert sitters schreef:Ik heb een reactie binnengekregen van een van de persvoorlichters van Air France/KLM.
Kan je de originele reactie van de persvoorlichter niet op dit forum zetten? Dan kunnen mensen die uitprinten en meenemen om problemen te vermijden. Dat lijkt mij geen overbodige luxe, want ik lees op de KLM-site nog steeds dat je voor bijna alle bestemmingen € 200,= kwijt bent voor een enkeltje voor je fiets.

Gerd