Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Zweden - Forum Wereldfietser

Zuid Zweden

Beste WF-ers,

Ik ga begin mei voor een weekje naar Zuid Zweden en zoek vanuit Stockholm een mooie route om te fietsen. Met name het gebied ten westen van Stockholm ziet er mooi uit, maar ook de kust blijft aantrekkelijk!
Alle suggesties welkom!

Gee
Hallo

ik ben in 2004 vanuit Stockholm terug gefietst naar Nederland en heb daarbij o.a. gebruik gemaakt van de bewegwijzerde routes van Sverigeleden. Voor een uitgebreid verslag met foto's:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... Zweden.htm

Harry
Beste Gee,

Zorg voor genoeg Deet (anti muggen middel) je kan dit het beste in Zweden zelf kopen, werkt beter dan het spul wat je hier kan kopen. Er is vorig jaar al een grote muggen plaag geweest tussen Gävle en Uppsala (Z - ZW van Stockholm). Mijn vrouw en kinderen zijn letterlijk lek gestoken. Vrienden waar we een week later bij logeerden vertelde me dat het ook op het nieuws was geweest en ze verwachten dit jaar een nog grotere muggenplaag. Vorig jaar Augustus waren ze al bezig om de larven voor dit jaar te bestrijden. Dit neemt echter niet weg dat het een erg mooi gebied is!


Mycket fröjd i Sverige
- veel plezier in Zweden -

Mark
Harry, Paul, en Mark, dank voor jullie reacties!
Ik denk dat ik een stuk langs de kust omhoog ga, zo snel mogelijk weg van de stad, en dan in een bocht naar links via Uppsala (waar mijn zoon een half jaar studeert) weer naar Stockholm terug, een kleine 500 km. Heerlijk vrij kamperend, en voldoende gefourageerd. Even mijn nieuwe slaapzak (Cumulus) en tent (Hilleberg Akto) uitproberen!

Gee
Probeer eens de Sverigeleden, een soort van Zweedse LF-fiestroutes:
http://www.svenska-cykelsallskapet.se/p ... 08156.html

Ik fiets zelf regelmatig in Zweden, onder andere over de Klarälvsbanan in de provincie Värmland. Een fietspad over een oude spoorbaan door de mooiste natuurgebieden, volkomen autovrij. Aanbevolen! Kijk maar naar de foto's op http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUMOJE4A

Ik heb namelijk een 2e huis in Zweden en daar staat nog een fiets van mij.
Hej!

Vanuit Stockholm vertrekt de ferry naar Gotland. Wij hebben twee keer op dit fantastische eiland gefietst. Vooral het zuiden en Faro in het noorden zijn zeer de moeite waard. Ook een dag in het middeleeuwse stadje Visby mag je niet eigenlijjk niet missen.
In het hoogseizoen schijnt het er behoorlijk druk te zijn, vooral aan de westkust, maar in mei is het er heerlijk rustig.
In een week kun je het eiland rondfietsen. Bij de Tourist Information in Visby is een goede fietskaart te koop. De gemarkeerde fietsroute Gotlandsleden is een handige leidraad, maar gaat voornamelijk over voornamelijk de drukkere wegen. Als je hier regelmatig vanaf wijkt, kom je op de mooiste plekken.
Campings liggen op fietsafstand.
Als je wilt, kan ik je foto's mailen.

Groet,

Hester
Hoi!

In 2008 ben ik met een vriend vanuit Göteborg naar Stockholm gefietst via de Sverigeleden. In totaal was dit ongeveer 670km, maar we hebben een klein stukje gezeurd met de bus (askersund - vingacker) vanwege stormweer.
Ik vond dit een erg mooi routenetwerk, met heel duidelijke bewegwijzering. Vooral het gebied in de buurt van Vänern & Vättern (de 2 grote meren) is erg mooi!

Veel plezier!
Mark P schreef:Beste Gee,

Zorg voor genoeg Deet (anti muggen middel) je kan dit het beste in Zweden zelf kopen, werkt beter dan het spul wat je hier kan kopen. Er is vorig jaar al een grote muggen plaag geweest tussen Gävle en Uppsala (Z - ZW van Stockholm). Mijn vrouw en kinderen zijn letterlijk lek gestoken. Vrienden waar we een week later bij logeerden vertelde me dat het ook op het nieuws was geweest en ze verwachten dit jaar een nog grotere muggenplaag. Vorig jaar Augustus waren ze al bezig om de larven voor dit jaar te bestrijden. Dit neemt echter niet weg dat het een erg mooi gebied is!


Mycket fröjd i Sverige
- veel plezier in Zweden -

Mark
Deet in de maand mei heb je niet nodig. Muggen zijn er alleen in de zomer, maar daar kan Martin beter over informeren. Zelf had ik overigens toen ik er meerdere malen in de zomer was niet zo veel last van muggen.

Aanrader vind ik het vanuit Stockholm de kust te volgen en dan naar de Aland archipel. Als je ervan houdt ... ga dan een dagje kanoen!

Rutger
Bedankt allen voor de reacties!

Ik denk dat het lekker wat zwerven wordt boven Stockholm, langs de kust, de eilandenarchipel, heerlijk vrij kamperen, en veel foto's maken (vooral 's morgens bij zonsopkomst om 4.30 :-) , en filmen (wordt mijn eerste bijdrage op Vimeo!).
Muggenspul is nog niet nodig met deze temperatuur.
Kijken of ik mijn motto kan waarmaken:

Find you way by losing it!

Gee
Rutger schreef:Muggen zijn er alleen in de zomer, maar daar kan Martin beter over informeren. Zelf had ik overigens toen ik er meerdere malen in de zomer was niet zo veel last van muggen.
Rutger
Het hangt van de temperaturen ter plaatse. De muggenplaag begint al in juni en ze ruiken jouw zweet. Maar alleen bij warm weer en in de buurt van water. Ik heb overigens niet elke dag last van, vaak 's middags wel. Tijdens het fietsen totaal niets. Wij hebben een keer gekampeerd in Ransäter (Munkfors kommun) aan een rivier, amper last van muggen gehad. In de supermarkten (stormarknad) van ICA, Konsum of Coop zijn er groene flesjes met deet verkrijgbaar. Zie foto:

Afbeelding

Kopieer de coördinaten 59°52'36"N 13°43'42"E naar Google maps en op satelliet zien jullie waar mijn Zweedse huis staat.
Veel plezier in het mooie land van houten falurödfärg-huizen.