door
HBm » wo 22 jun, 2011 17:51
Ruim een jaar na het stellen van de vraag wil ik jullie graag een antwoord geven.
Wij maken dit jaar voor het tweede jaar gebruik van de Spot Messenger 2.
Weliswaar zijn wij geen fietsers, maar wandelaars, maar omdat we ons graag over de Alpen-toppen begeven hebben we vorig jaar voor onze veiligheid een Spot aangeschaft. We hebben hem nu al diverse keren gebruikt en zijn erg enthousiast over het apparaat.
De Spot geeft je de mogelijkheid om te communiceren met je achterban tijdens een tocht door terrein waar geen gsm-signaal is.
Voor vertrek programmeer je, via de website, de meldingen onder de verschillende knoppen. Bijvoorbeeld "wij vertrekken", "wij zijn veilig aangekomen op ons overnachtingsadres", of willekeurig welke tekst dan ook. De Spot heeft 2 knoppen voor voorgeprogrammeerde boodschappen.
Daarnaast kun je het apparaat zo instellen dat het elke 10 minuten een plaatsbepaling doorstuurt, waardoor je achterban op een kaart op de website je vorderingen kan volgen.
Daarnaast geeft de Spot je de mogelijkheid om reddingsdiensten te alarmeren.
Er is een 'SOS' knop, die een hoogste prioriteit hulpmelding afgeeft en een 'help' knop, die een algemene, lage prioriteit, hulpmelding afgeeft.
Als je de SOSknop indrukt, dan stuurt het apparaat de huidige locatie, alsmede de 4 laatste locatiemeldingen (zodat het traject dat je loopt cq rijdt gevolgd kan worden), door naar een alarmcentrale, van waaruit vervolgens de hulpdiensten en de autoriteiten in het gebied waar je je bevindt worden gealarmeerd.
De Spot werkt alleen in combinatie met een abonnement, dat via de website kan worden afgesloten. De totale jaarlijkse kosten bedragen USD 149. Dat is inclusief een verzekering ter dekking van de kosten van hulpdiensten bij gebruikmaking van de SOSknop, 200 sms-berichten naar mobiele telefoons van de achterban en een onbeperkt aantal e-mail berichten of meldingen op je Facebook profiel.
Tijdens de wandeling bevestigen wij de Spot boven op onze rugzak. Het apparaat moet namelijk een vrij 'zicht' op de satelliet hebben. Tot nu toe hebben wij gelukkig nog nooit de SOSknop hoeven te gebruiken, dus we weten niet hoe snel de hulpdiensten ter plaatse kunnen zijn. Maar de andere functies van het apparaat werken uitstekend en onze achterban stelt de regelmatige berichten erg op prijs.