Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vroeger reden ze van Rotterdam in één ruk naar Emmen - Forum Wereldfietser

vroeger reden ze van Rotterdam in één ruk naar Emmen

Vanwege de ironie heb ik maar voor deze rubriek gekozen, maar een jaar(of zelfs nog langer geleden) vroeg een jongmens op dit forum eens hoe hij zo snel mogelijk in Parijs kon komen met de fiets. Er kwamen allerlei serieuze en hilarische antwoorden op.......maar:
Van veel oudjes(opa's, als ze nog leven) hoorde ik vroeger weleens dat ze in een ruk van Rotterdam naar Emmen of Groningen fietsten. In de tijd na (en misschien ook wel voor) de oorlog was er geen werk in de regio en ging men in de havens van Rotterdam werken, doch geld voor vervoer was er niet of nauwelijks. Men fietste dan, op een fiets zonder versnelling, van Rotterdam naar Emmen en dat is toch al gauw - pak hem beet - 250 kilometer. Nu rijd ik graag lange fietsritten op een dag, maar alleen ben ik nog niet verder dan 180km gekomen. Ik heb dan meestal vanwege langdurig dezelfde houding wel ergens pijn(zitvlak, voeten, handen, rug). In een groep eens op één dag rond het IJsselmeer gefietst(356km) maar dan haal je al gauw een hogere gemiddelde snelheid. Alleen op de fiets ben ik daar niet toe in staat. Wat ik graag zou willen weten, is er door de gemiddelde wereldfietser weleens in één dag een afstand van 175km plus gereden en hoelang deed je daar dan over? Het gaat me niet om snelheid, maar gewoon een tocht bv. naar familie overvér of i.d. en eventueel met de trein retour.
DriesBa schreef:Wat ik graag zou willen weten, is er door de gemiddelde wereldfietser weleens in één dag een afstand van 175km plus gereden en hoelang deed je daar dan over? Het gaat me niet om snelheid, maar gewoon een tocht bv. naar familie overvér of i.d. en eventueel met de trein retour.
Vrijdag nog, Delft-Groningen, 270 à 280 km, 10:50 deur tot deur. Ik doe dat wel vaker, vrienden bezoeken op de fiets. Afgelopen zomer naar Venlo, iets van 250 km, kwart voor negen de deur uit, kwart over vijf aangekomen.

Maar ik speel vals: ik doe het op een (semi) lage racer. Op een rechtopper of bukkert doe ik dat niet even. Laat staan op zo'n vooroorlogs ding. Dan ben je echt een bikkel.

Grtjs, Waltertje
In 2008, als een van de trainingen voor we de nscr gingen rijden begin 2009: 250 km met bepakking. Vanaf Leeuwarden naar den Haag. Tijdens de nscr hebben we dat overigens niet geëvenaard, daar was de eerste dag de langste met 205 kilometers, en een dag in Noorwegen de kortste met hooguit 60 km op de teller.
groetjes ben
Vorig jaar Nazomerweekend. Op één dag van Bergen op Zoom naar een km of 15 voor Amsterdam. Ca. 180 of 185 km. was het, mét bagage en wat wind in de rug.
DriesBa schreef: Alleen op de fiets ben ik daar niet toe in staat. Wat ik graag zou willen weten, is er door de gemiddelde wereldfietser weleens in één dag een afstand van 175km plus gereden en hoelang deed je daar dan over? Het gaat me niet om snelheid, maar gewoon een tocht bv. naar familie overvér of i.d. en eventueel met de trein retour.
Boven de 175km heb ik al zo vaak gereden dat ik de tel echt kwijt ben. Zowel rondritten als van plek tot plek (bijv. met jeugdherbergbagage). Een enkele keer ook met kampeerbagage. De langste 'dag'afstanden met hotelbagage liggen ergens in de 400-500km regio. Maar goed, ik val dan niet in de categorie *gemiddelde* wereldfietser :D.
Prachtig de reacties, bikkels zijn jullie. 8) Ik vraag me nog wel af of jullie alle jonger dan 50jr zijn? En bij regen of erg veel wind wordt zo'n tocht vanzelfsprekend een zware onderneming.
En nu nog wachten op de eerste reactie van de vrouw-alleen op de fiets, die een dergelijke afstand afwerkte. :|
Op 2de pinksterdag wordt de fietselfstedentocht weer gereden,
15.000 fietsers zullen tussen 5.00 - 8.00 starten in Bolsward om
vervolgens 240 km te fietsen die dag!

Zo zie je maar Dries dat er veel bikkels zijn, trouwens er doen ook
veel dames mee aan de tocht, dus ze bestaan :wink:

De kaarten zijn echter al uitverkocht!

http://www.11steden.nl/
Nou mijn vrouw was niet alleen, maar een jaar of 6 geleden toen wij nog amper fietste zijn we wel in één dag van Schiedam naar Almere gefietst (110km). Zij op een redelijk rechtop fiets en zonder ervaring of training. Ik vond dat wel erg knap. We gingen pas na 13.00 weg en kwamen rond 20.00 aan. Was ergens eind oktober.
Zelf had ik daarna nog twee weken lang last van ieder plekje om mijn lichaam... :oops: :lol:
Je kan vroeger in Nederland lange afstanden veel makkelijker in één ruk fietsen dan tegenwoordig. Het verkeer wordt alsmaar drukker: veel lastige kruispunten, van stoplicht tot stoplicht tot stoplicht tot stoplicht, wegomleggingen, enzovoorts. Nee, het is niet meer wat het was.
In 1979 heb ik van Groningen naar Bremen (D) in één ruk gefietst, 205 km! Natuurlijk heb ik voor die dag de juiste windrichting (NNW Bft. 4) afgewacht. Geen bagage mee, behalve zeep en tandenborstel, overnacht op de jeugdherberg tegenover de Beck's bierbrouwerij en morgen per trein terug naar huis. Het treinkaartje kostte toen 25 DM!
DriesBa schreef:En nu nog wachten op de eerste reactie van de vrouw-alleen op de fiets, die een dergelijke afstand afwerkte. :|
Ik geniet mateloos van het alleen fietsen. Ik ben meer een doordouwster en volhoudster dan een kilometervreetster of snelheidsmaniak. Ik stop voordurend onderweg om alle dingen te kunnen zien en te fotograferen.
Toch heb ik al, meer per ongeluk, lange dagafstanden gefietst. Bijvoorbeeld toen ik me misrekende bij het rijden van de LF9 richting het Noorden, al in Elburg mijn tentje opzette en de volgende dag pas na 140 km de eindstreep in Paterswolde haalde.

Ook bij het fietsen van de HFR het afgelopen jaar overkwam me dat weleens. :D Noodgedwongen moest ik hem middenin afbreken maar ik fiets hem dit jaar uit. Trein naar tussenstation Angermünde is al gereserveerd. :wink:
' s Morgens uit Haarlem vertrokken, s' middags op de thee bij mijn ouders in Leeuwarden.
150km, bepakt maar zonder tent.
Vroeger op de rechtopfiets was het afzien, maar tegenwoordig maak ik zo af en toe een dagtochtje van rond de 240km, en net als Walter op een ligfiets.

Gideon
DriesBa schreef:Prachtig de reacties, bikkels zijn jullie. 8) Ik vraag me nog wel af of jullie alle jonger dan 50jr zijn? En bij regen of erg veel wind wordt zo'n tocht vanzelfsprekend een zware onderneming.
En nu nog wachten op de eerste reactie van de vrouw-alleen op de fiets, die een dergelijke afstand afwerkte. :|
Dries, een zeer groot deel van de aktieve lange afstandfietsers is rond of ver over de 50. De jonger dan 40 categorie is daar redelijk zwak vertegenwoordigd. Ik organiseer ieder jaar brevetten tussen de 200 en 600km. Er zijn ook een aantal dames die daar zeer regelmatig aan deelnemen. Zo had ik er vorig jaar bijvoorbeeld een Amerikaanse bij die de 600 met een fixie reed.
Deze vraag is al een keer langs gekomen op het forum :wink:

Langste afstand ooit aan een stuk gefietst?

Voor mij is de langste dag Lander - Rawlings 209km, +/- 900hm, middag temp rond 35 graden en op een hoogte net boven 2000m.

Ik ben er niet trots op omdat het niet echt bij een vakantie past maar even goed best een prestatie met mijn vittorio met 20kg+ bagage.
Ivo Miesen schreef:
DriesBa schreef:Prachtig de reacties, bikkels zijn jullie. 8) Ik vraag me nog wel af of jullie alle jonger dan 50jr zijn? En bij regen of erg veel wind wordt zo'n tocht vanzelfsprekend een zware onderneming.
Dries, een zeer groot deel van de aktieve lange afstandfietsers is rond of ver over de 50. De jonger dan 40 categorie is daar redelijk zwak vertegenwoordigd. Ik organiseer ieder jaar brevetten tussen de 200 en 600km. Er zijn ook een aantal dames die daar zeer regelmatig aan deelnemen. Zo had ik er vorig jaar bijvoorbeeld een Amerikaanse bij die de 600 met een fixie reed.
Ik heb onlangs (14 maart) mijn eerste 200km brevet gereden (wilde eerst Maastricht, Ivo, maar die sneeuwfoto's hee :? ... dus toch maar Holsbeek bij Leuven gekozen). Omdat het tempo mij te hoog lag en je achteraan zo'n groep constant jojo hangt te spelen, liet ik mij afzakken uit de groep met de gedachte er een rustige solotrip van te maken. Na een kwartiertje kwam ik een onfortuinelijke (oudere) mederijder-met-platte-band tegen, ik hielp hem een handje, en voor de rest van de dag reden we samen (ik kende de weg van buiten, dat was mijn toegevoegde waarde). Het bleek een meer dan interessante kerel te zijn : begonnen met fietsen met fietsen op zijn 58ste (!!) - voordien weliswaar wat atletiek gedaan - en meteen dat jaar nog PBP (2003) gereden. Nekblokkage na 1100km... en verplichte opgave. Vorig jaar (op zijn 64ste !!!) 6000km (!!) brevetten in België alleen al, plus LEL (1400km) plus Madrid-Gijon-Madrid (1200km) plus... ben nog de helft vergeten van wat hij me allemaal heel gemoedelijk en sappig vertelde... Ik stond vol bewondering over het feit dat je op die leeftijd nog zo'n conditie kan hebben :shock: .
Dus, beste driesba, er zijn wel degelijk "ouwe rakkers" die "het" nog kunnen :) .
Moet er wel bij zeggen dat de man in kwestie geen grammetje teveel woog, en me vertelde dat hij 9% vet had, een ratio waar zelfs profs moeite mee hebben.
jansenius schreef:Ik heb onlangs (14 maart) mijn eerste 200km brevet gereden (wilde eerst Maastricht, Ivo, maar die sneeuwfoto's hee :? ... dus toch maar Holsbeek bij Leuven gekozen).
De sneeuw was op de dag van het brevet al een stuk minder. Niemand hoefde af te stappen op dat stuk. Volgende week kun je bij mij inhalen, 200 en 300km in de Ardennen :lol:
Ik overweeg overigens de 300 dubbel te rijden, zondag m'n eigen 300 voorrijden en dan over 2 weken Holsbeek. Nadeel is wel dat ik dan 2x in de eigen regio rijd.
jansenius schreef:Moet er wel bij zeggen dat de man in kwestie geen grammetje teveel woog, en me vertelde dat hij 9% vet had, een ratio waar zelfs profs moeite mee hebben.
Dan zijn dat geen echte "profs"... Zelfs ik als niet-prof had gedurende mijn sportopleiding rond de 8% vet. En ik hoefde daar geen enkele moeite voor te doen. Ik kon gewoon gebakjes eten op verjaardagen.
ivo, 'k weet het maar jammer genoeg "moet" ik van 3 tot 18 april forfait geven wegens vakantie :cry: :) ... m'n huwelijkse medecontractante en progenituur, familiale verplichtingen hee... fiets gaat wel mee, maar brevetten : helaas... (en trouwens, ik wil eerst enkele keren een 200 gedaan hebben vooraleer ik me aan meer waag; in hernia venenum :twisted: :cry: )
Shane schreef:Ik ben er niet trots op omdat het niet echt bij een vakantie past maar even goed best een prestatie met mijn vittorio met 20kg+ bagage.
Waarom zou dat niet bij een vakantie passen? Op vakantie moet je toch doen wat je leuk vindt, en als dat lange afstanden fietsen is, moet je vooral lange afstanden fietsen. Voor mij is het iig geen vakantie als het niet heel veel van mijn lichaam vergt.

Bij nader inzien is de zwaarste fietsdag voor mij nog onder de tweehonderd geweest: Mijn allereerste dag in Noorwegen, Kristiansand-Kvinesdal. 191 km, maar het klimmen met bagage over die gravelwegen was toch iets vermoeiender dan ik had verwacht.

Grtjs, Waltertje
jansenius schreef:ivo, 'k weet het maar jammer genoeg "moet" ik van 3 tot 18 april forfait geven wegens vakantie :cry: :) ... m'n huwelijkse medecontractante en progenituur, familiale verplichtingen hee... fiets gaat wel mee, maar brevetten : helaas... (en trouwens, ik wil eerst enkele keren een 200 gedaan hebben vooraleer ik me aan meer waag; in hernia venenum :twisted: :cry: )
Niet erg, er komen nog zat 200km brevetten, ik kan je de BRB uit Doornik half september aanraden, naar en door Brussel op de autovrije dag.