Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke casual fietskleding? - Forum Wereldfietser

Welke casual fietskleding?

Als fietskleding heb ik m'n pakkie's die ik aantrek op de racer en mountainbike. Voor trekkingtochtjes zou ik toch graag iets minder sportief gekleed willen, maar wel comfortabel. Dus geen katoenen shirts of spijkerbroeken, maar kleding met dezelfde eigenschappen als 'racefiets-kleding'. Ik overweeg om een afritsbroek aan te schaffen zodoende heb ik een korte en lange broek in één. Dat scheelt weer ruimte en gewicht.

Wat hebben jullie voor kleding?
Goeie vraag, ik heb met een soortgelijke situatie te maken. Als eerste heb ik een goede afritsbroek gekocht die snel droogt, daarop draag ik een shirtje van icebreaker, ik heb shirtjes met lange en korte mouwen. Als het regent of koud is draag ik een jasje van TNF (Circadian Paclite)

Omdat ik een nieuwe fiets met Brooks zadel heb gekocht vind ik het niet meer nodig om een koersbroek aan te trekken, last van zadelpijn heb ik nu niet meer.

Ik ben nog wel op zoek naar goede schoenen met een stijve zool waarop je nog wel fatsoenlijk kunt lopen. Vorig jaar heb ik op standaard Teva's gefietst. Dat ging redelijk maar ik voelde dat ik vrij veel energie verloor bij het trappen en dat is jammer.
Franke schreef: Ik ben nog wel op zoek naar goede schoenen met een stijve zool waarop je nog wel fatsoenlijk kunt lopen. Vorig jaar heb ik op standaard Teva's gefietst. Dat ging redelijk maar ik voelde dat ik vrij veel energie verloor bij het trappen en dat is jammer.
Vaude heeft net schoenen uitgebracht waarmee je zowel kunt lopen als fietsen. Zie:
http://www.vaude.com/en_NL/
Afritsbroek (Fjallraven, daar komen muggen niet doorheen, die je op 2 plekken kan afritsen), soms fietsbroek met zeem, in combinatie met icebreaker shirts/trui. Geweldig!

Ik fiets nu met teva's. Het enige nadeel wat ik ondervind, is dat ik soms brandblaar-achtige (schuur)plekken krijg bij mijn grote teen. 2 jaar geleden hadden we de wandelschoenen mee naar Zwitserland, maar die gebruikten we nooit, dus die blijven nu thuis... Dat er bij de teva's energie verloren gaat merk ik niet echt (geen referentie ;-) ) en vind ik eerlijk gezegd nu nog niet zo heel belangrijk. Heb wel de wat stevigere variant, die heeft al wel een wat dikkere/stuggere zool.

Groet,
Maurits

Overigens schijnt de mannenrok weer terug te komen, dus dat is wellicht ook nog wat: licht, klein opvouwbaar én modieus :-D ;-) klik
Er zijn onderbroeken te koop met zeem. Daarover een afritsbroek is heel handig, al hebben de afritspijpen aan het eind van de vakantie meestal een iets donkerder kleur dan de broek... :wink:
Qua bovenkleding is het afhankelijk wat je leuk vindt. Zelf heb ik meestal een gewoon t-shirt aan, eventueel met een sweetshirtje eronder.
En loopschoenen of sandalen met SPD kun je van diverse merken kopen.
Petje op en je bent 'very casual...'

Groeten
Eric
Ik heb meestal een gewone korte broek of een afritsbroek aan van een sneldrogende stof. Als ik meer dan een uur ga fietsen, dan draag ik daaronder een fietsonderbroek. Zo lijkt het dat ik 'gewone' kleding draag maar ik heb wel het comfort van de padding (ondanks dat ik ook op een Brooks zit).
Ik gebruik ook vaak een onderbroek met zeem. Voor langere afstanden met een normale (al dan niet afrits-)broek is dat toch wel erg prettig. Verder draag ik liever geen katoen, dat is na 10 minuten bij mij al doorweekt (al als ik mijn dochter van school haal). Naast mijn fietsshirts heb ik ook een paar normalere t-shirts (van Mexx sport, maar dat bestaat volgens mij niet meer voor mannen en ook van Nike en Adidas), die wel van goed synthetisch sportmateriaal zijn, maar ook wel wat meer casual zijn dan echte fietsshirts.
Verder heb ik verschillende fietsjasjes van Agu welke ook redelijk casual ogen.
eric190173, HansvanderVeeke, en JesseL schreef:Er zijn onderbroeken te koop met zeem.
Ik vind ze toch echt niet zo comfortabel als een gewone fietsbroek. Daarom trek ik altijd m'n gewone fietsbroek aan, en dan kan ik daar overheen altijd nog een gewonere (afrits)broek aantrekken. De ene korte fietsbroek is zo kort nog niet als de andere korte fietsbroek... :D Wordt het echt fris, dan trek ik toch echt een nauwsluitende PowerStretch broek aan, omdat dat me meer bewegingsvrijheid geeft en het niet zo fladdert.

Bovenlijf houdt ik eenvoudig: lichte kwaliteit kunststof ondergoedje van Patagonia i.c.m. een felgeel fietsshirt, of een rood kunststof shirtje van Polartec Power Dry materiaal met ritsje. Wordt het frisser, dan gaat daar een Schöller Dynamic softshell van Mountain Hardwear overheen. Tegen de regen heb ik toch een sportief eVent-jack van VAUDE. En tegen koude uiteraard m'n Klättermusen Liv.
Ik gebruik ook altijd een fietsbroek, ook al heb ik een Brooks Flyer zadel. Als het niet te koud is heb ik daarboven een hardloopshirtje aan, want ik wil niet zo'n strak fietsshirt aan. Als het iets kouder is doe ik een thermoshirt met lange mouwen aan. Nog kouder? Dan gaat er een dunne fleece en/of een Goretex-jas overheen.

Als schoenen heb ik jaren Teva's gebruikt, maar sinds ik overgestapt ben op SPD heb ik altijd dichte schoenen aangehad. Ik heb echter net een paar SPD-sandalen gekocht, dus ik kan weer lekker met blote voeten fietsen :)
Ik ben erg gecharmeerd van Vaude fietskleding, ze is alleen uitermate beroerd verkrijgbaar.

.tsooJ
Ik had voor de eerste fietsvakantie 2 afritsbroeken van de Lidl bij me (12,50 per stuk) en daarvan ging er 1 op de tweede dag kapot bij het kruis. Vervolgens heb ik de rest van de vakantie gefietst in een afritsbroek van de Welkoop die al veel beter is. Onlangs heb ik een moderne afritsbroek gekocht met 2 afritsstukken en gebruik ik de afritsbroek van de welkoop wel op de rustdag.

Voor de rest gewoon een T-shirt met daaronder een thermoshirt. Dan kom ik al een heel eind. Mocht dat met het fietsen nog te koud aan zijn dan doe ik een fleece vest of mijn regenjack aan. 'S avonds doe ik eerst mijn thermoshirt uit en het T-shirt laat ik aan, later op de avond lekker voor de tent zitten in fleece vest (wat ook als kussen dient bij mij).

Als schoeisel draag ik wandelschoenen van TNF en heb ik een paar slippers bij mij voor op de camping.

Godzijdank ga ik in mei een paar dagen weg, begin me gefrustreerd te voelen van het horen en lezen van al die mooie reisverhalen.
Ik ben niet zo'n fan van afritsbroeken, maar wel blij met een capri van elastische stof van het merk Gonso. Lijkt op deze. Er zit een losse binnenbroek met zeem bij, maar je kan er ook een gewone fietsbroek onder doen.