Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner: Giant Expedition NSR - Forum Wereldfietser

Beginner: Giant Expedition NSR

Goededag,

Over twee maanden wil ik na mijn afstuderen voor het eerst een lange fietstocht van enkele maanden gaan maken. De laatste maanden heb ik al aardig wat informatie opgedaan door bijvoorbeeld de Fietsbeurs te bezoeken en lid te zijn geworden van de Wereldfietser. Omdat ik helaas niet al te veel budget heb, ben ik op zoek naar een tweedehands degelijke fiets. Mijn oog is gevallen op de Giant Expedition NSR. Graag zou ik wat reactie ontvangen wat jullie mening is omtrent deze fiets. Ik kan bijvoorbeeld geen informatie vinden over de draagkracht van de bagagedrager die enkel gesteund wordt op twee punten bij het zadel.

De link naar de foto:

http://archive.giant-bicycles.com/bn/03 ... model=9813

Alvast hartelijk bedankt!

PS Als iemand nog een goede fiets heft, hoor ik dat graag!
Hoi Paulemans,
Mag ik zo vrij zijn je te vragen wie jou aangeraden heeft om een dubbelgeveerde fiets te kopen voor "voor het eerst een lange fietstocht" in combinatie met "niet al te veel budget" en je vraag naar een "tweedehands degelijke fiets"?
Zo'n raadgeving is m.i. niet het meest voor de hand liggende.
Zo'n dubbelgeveerde fiets kan weliswaar heerlijk fietsen op rotwegen, maar daar staan wel een paar dingen tegenover:
* duurder
* zwaarder (het vermelde gewicht is waarschijnlijk voor een wat kleiner model, zonder pedalen en zonder bidons en naar beneden afgerond)
* vering heeft onderhoud nodig
* combinatie met veel bagage heeft extra risico op een slappe fiets.
* zoals je terecht opmerkt het bij is zo'n drager de vraag hoeveel kilo's die echt aankan. Maar ja, met veerconstructie kan het niet veel anders.
Het resultaat is dat toch wel erg weinig wf- en forumleden met een volledig bepakte volgeveerde fiets rijden.
Leon
Leon heeft denk ik zo'n beetje alle punten wel genoemd waarom ik denk dat je beter naar een ongeveerde fiets om kan kijken (oja, de gemiddelde geveerde fiets fietst inefficienter dan een ongeveerde). Ik denk dat het niet voor niks is dat Giant deze fiets maar 1 á 2 jaar verkocht heeft. Ik denk dat je weinig mensen zult vinden die nog daadwerkelijk op deze fiets fietsen. In tegenstelling tot de ongeveerde Giant Expedition die zo'n beetje de evergreen is van de fietsreiziger.

PS @ Leon: ik lees nergens dat de fiets hem door een WF-er aangeraden is... gelukkig...
Sorry hoor, ik wil niet kwetsend zijn, maar m'n eerste indruk bij het plaatje is: een soort van autoped. Daar kom je ook mee vooruit, maar wil je het zo?
Giant is best een merk. Maar er zijn er meer!
de vraag is: wat wil je, wat ga je doen?
De bush in, snelheid maken op mom gebaande, bepakking, wat is je lengte ivm frame? etc.
Hoe minder tierelantijnen, des te minder kan er kapot.
Ga naar een goede fietsenmaker.
En kijk op Markplaats!
Succes.
gebaande...
wegen!
Had je deze fiets op marktplaats gezien?

Kenmerken

* Conditie:
* Zo goed als nieuw

Beschrijving
2 stuks supermooie/als nieuwe Giant Expedition.
Niet van een nieuwe te onderscheiden. Van echte liefhebber geweest.
Dat zie je aan alles.

Vanaf € 695,00

Specificaties:

Shimano Deore XT onderdelengroep

* Aluminium frame
* Hydraulische schijfremmen
* Luchtgeveerde voorvork- en achterdemper
* 27 versnellingen
* 26 inch wielen
* Frame maat: 54 cm.


De vraagprijs lijkt me alleen redelijk als het een collectors item is. :shock:

Dan is er echt wel wat beters te vinden voor dat geld.
Johojo schreef: Beschrijving
2 stuks supermooie/als nieuwe Giant Expedition.
Niet van een nieuwe te onderscheiden. Van echte liefhebber geweest.
contradictio in terminis :roll:
Goededag,

Bedankt voor alle reacties! Bij nader inzien heb ik nu toch meer besloten me niet op deze fiets te gaan richten. Ik zag dat er op Marktplaats meerdere Koga’s worden aangeboden. Ik ga me nu richten op een ouder model Traveller. Mocht ik iets gevonden hebben, dan plaats ik een bericht op het forum. Nogmaals bedankt voor de reacties.

Paul
Wijs besluit, als je naar Koga's kijkt kun je ook kijken naar de randonneur en de oudere type's terraliner (zonder voorvering).

Dit: http://link.marktplaats.nl/329468855 is bijvoorbeeld een goede basis voor een vakantiefiets waar je nog heel lang lol van kan hebben.

Succes en veel plezier met je zoektocht!

Groeten
Eric
Ik ben van plan om deze fiets te kopen:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

Hopelijk is het wat?
Als ik het goed heb is deze fiets uit 1999. Ik heb hem ook, maar wel met een ander frame (roest onder het bracket). Origineel is deze fiets met banddynamo, maar die dingen gaan niet lang mee en daarom zit hij er ook niet meer op. Er zit dus geen licht op. Er is geen achterdrager, maar die kan je gemakkelijk zelf kopen. Voor de rest ziet de fiets er redelijk origineel uit.
Even goed kijken hoe de staat van de tandwielen is en de dikte van de velgen. Dat zijn denk ik de duurste slijtageonderdelen.
Ook zou ik de achterdrager goed inspecteren. Ik heb een Koga Randonneur uit '98 en daar waren vrij snel de lassen van de drager losgegaan.

Vanaf de foto ziet de fiets er nog wel aardig goed uit. Ik vraag me alleen af waarom de achterdrager gedemonteerd is.

Succes!

Eric
Het stuur lijkt op de foto in rare proporties t.o.v. de rest....
Na het monteren van de achterdrager en het demonteren van de voordrager, lijk je zo op pad te kunnen. :D Wel alles nakijken natuurlijk.
Hier nog even een foto van mijn Koga uit 2004. Later is mijn frame vervangen, maar ik vond deze kleur toch echt mooier. :|

Afbeelding
Op een reisfiets hoort geen beugelslot te zitten, vind ik. Zo'n vlinderstuur vind ik ook onnodig zwaar en onhandig. Als je die beide (en misschien nog de standaard er af gooit, heb je een redelijke fiets, hopelijk nog enigszins acceptabel qua gewicht.
Wel even opletten of de aangeboden maat goed voor je is.

Giant Exp. hoeft niet van je voorkeurslijstje te worden geschrapt want je krijgt veel (meer?) waar voor je geld. Maar de fully zou ik inderdaad ook niet nemen.
Maak het de beginner nou niet al te moeilijk. Die Koga die hij op het oog heeft lijkt best wat. 350 -500 E. Vlinderstuur vinden veel mensen prettig en is m.i. niet zwaarder dan een gewoon, ja wat dan?, stuur. Een standaard, of twee, why not? Niet overal staan bomen, muren, paaltjes, bovendien een beladen fiets, daar moet je aan alle kanten bij en dus omheen kunnen.
Het beugelslot. Mee eens. Zie onderstaande optie, ik doe he er al jaren mee, gaat nog steeds goed, tot op die éne fatale keer dan, want het zal je altijd toch een keer gebeuren!
http://www.lock-alarm.nl/assets/s2dmain ... -alarm.nl/
Jan Eleveld schreef:Op een reisfiets hoort geen beugelslot te zitten
Als je het ringslot er ook af haalt bespaar je nog een flink eind.
Leon
Leon schreef:
Jan Eleveld schreef:Op een reisfiets hoort geen beugelslot te zitten
Als je het ringslot er ook af haalt bespaar je nog een flink eind.
Leon
Ik bedoelde ook een ringslot. Uit ervaring weet ik dat die een zero veiligheid biedt.
Zo'n ringslot met de mogelijkheid om een kabel er aan vast te maken houdt een gelegenheidsdief wel tegen. Heb je te maken met een beroeps dan is elk slot een illusie...

Ik vind het een lekker idee om onze tien jaar oude fietsen met zo'n kabeltje aan een paaltje oid vast te hebben staan. Ik ben dan niet bang dat ze de fietsen zo maar meenemen....
De Koga is inmiddels in mijn bezit. De vorige eigenaar had hem zeer goed onderhouden. Qua slot ben ik inderdaad aan het kijken naar een goed kettingslot.

Bedankt voor alle reacties!