Ik weet dat je een Rohloff moet inrijden.
Na ±1000 km. wordt het geluidsniveau in de versnellingen 1-7 lager en schakelt hij soepeler.
Moet ik ook in mijn situatie gewoon geduld hebben?
Afgelegde afstand: 300 km.
Opschakelen gaat altijd soepel.
Maar terugschakelen:
60% gaat 'redelijk soepel'.
30% gaat moeizaam (veel kracht nodig, trapt heel soms door, schakelt soms niet meteen maar schiet een paar tellen later pas in de juiste versnelling, 1 versnelling terugschakelen betekent soms versnellingen terug).
10% gaat niet: terugschakelen is niet mogelijk (misschien met heel veel kracht, maar dat heb ik niet geprobeerd). Oplossing is dan: 1 versnelling opschakelen + 2 versnellingen terugschakelen.
Ik schakel niet terug onder (hoge) druk. Altijd druk eraf, soms zelfs de pedalen stil.
Ik lees dat een slecht schakelende Rohloff soms terug gaat naar de fabrikant, waarna het vrijwel altijd is opgelost. Maar wanneer is er sprake van een slecht schakelende Rohloff?
Na ±1000 km. wordt het geluidsniveau in de versnellingen 1-7 lager en schakelt hij soepeler.
Moet ik ook in mijn situatie gewoon geduld hebben?
Afgelegde afstand: 300 km.
Opschakelen gaat altijd soepel.
Maar terugschakelen:
60% gaat 'redelijk soepel'.
30% gaat moeizaam (veel kracht nodig, trapt heel soms door, schakelt soms niet meteen maar schiet een paar tellen later pas in de juiste versnelling, 1 versnelling terugschakelen betekent soms versnellingen terug).
10% gaat niet: terugschakelen is niet mogelijk (misschien met heel veel kracht, maar dat heb ik niet geprobeerd). Oplossing is dan: 1 versnelling opschakelen + 2 versnellingen terugschakelen.
Ik schakel niet terug onder (hoge) druk. Altijd druk eraf, soms zelfs de pedalen stil.
Ik lees dat een slecht schakelende Rohloff soms terug gaat naar de fabrikant, waarna het vrijwel altijd is opgelost. Maar wanneer is er sprake van een slecht schakelende Rohloff?