Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nog niet ingereden Rohloff of slecht schakelende Rohloff? - Forum Wereldfietser

Nog niet ingereden Rohloff of slecht schakelende Rohloff?

Ik weet dat je een Rohloff moet inrijden.
Na ±1000 km. wordt het geluidsniveau in de versnellingen 1-7 lager en schakelt hij soepeler.
Moet ik ook in mijn situatie gewoon geduld hebben?

Afgelegde afstand: 300 km.

Opschakelen gaat altijd soepel.

Maar terugschakelen:
:arrow: 60% gaat 'redelijk soepel'.
:arrow: 30% gaat moeizaam (veel kracht nodig, trapt heel soms door, schakelt soms niet meteen maar schiet een paar tellen later pas in de juiste versnelling, 1 versnelling terugschakelen betekent soms versnellingen terug).
:arrow: 10% gaat niet: terugschakelen is niet mogelijk (misschien met heel veel kracht, maar dat heb ik niet geprobeerd). Oplossing is dan: 1 versnelling opschakelen + 2 versnellingen terugschakelen.
Ik schakel niet terug onder (hoge) druk. Altijd druk eraf, soms zelfs de pedalen stil.

Ik lees dat een slecht schakelende Rohloff soms terug gaat naar de fabrikant, waarna het vrijwel altijd is opgelost. Maar wanneer is er sprake van een slecht schakelende Rohloff?
Ben ook een Rohloff newby. De mijne is nu wel over de 1000km en loopt lekker (schakelt ook prima).

Maar van 1-7 is nog steeds een bak herrie. Is dat omdat ik die versnellingen nooit gebruik?
Ook wij zijn Rohloff nieuwkomers en weten dat we nog geduld moeten hebben.
Wij kunnen zonder kracht opschakelen en terugschakelen tot de 7.
Terug schakelen rond de 7 daar zit nog een grote hindernis, inmiddels houden we onze benen stil op die stap te nemen en dan schakeld hij wel.

Het geluidsniveau is redelijk maar hoorbaar,maar dan meer voor de stoker.

Maar voor ons is het een prima keuze deze naaf, en verwachte binnekort verlost te zijn van de eerste 1000km en alle kleine minpuntjes en volop te kunnen genieten van het zorgenloos schakelen op de tandem.

groeten
P&A
Nou, de genoemde problemen komen mij zeker niet bekend voor van de eerste 1.000km!
Zou ik zeker mee terug gaan.

Wel dat de 1 t/m 7 meer geluid produceert, ook na die 1.000km.
Ankeric,
ik heb ervaring met twee fietsen met Rohloffnaaf. Wat jij nu naar voren brengt is niet goed. Terugbrengen die handel Heel misschien is het je kabel(afstelling). Eea hoort in ieder geval niet bij een Rohloff naaf, ingereden cf niet!

gr Walter
Waar komt die mythe toch vandaan dat een Rohloff minder geluid produceert als hij (of zij) 1000 km erop heeft zitten?
Groeten, Roger.
zit je snelspanner niet te vast? enkele mensen hebben de neiging om hem loeivast te zetten. Dat is soms ook een oorzaak van slecht schakelen omdat je de as behoorlijk onder druk zet.

Is het een interne schakelbox of externe? Bij een interne mogen de kabels niet als pianosnaar zo strak staan.

Ga even terug naar jouw lbs en laat die een oordeel vellen.
Ik heb ook net een nieuwe Rohloff. Nog geen 100km mee gereden maar hij schakelt soepel over het volledige bereik. Wat voor schakelsysteem heb je. Met zo'n box of direct met de kabeltjes. Mijn ervaring met proefrijden was dat de naven met zo'n box minder direct schakelen.

Ronald
Roger schreef:Waar komt die mythe toch vandaan dat een Rohloff minder geluid produceert als hij (of zij) 1000 km erop heeft zitten?
Groeten, Roger.
Geen idee. Mijn naaf zit nu op 1145km, en het geluid is er nog niet minder op geworden. Gelukkig maakt hij van 8-14 zo goed als geen geluid. 8)
Misschien hoor je het na verloop van tijd niet meer. :wink:

Ik gebruik ook meestal de 8-14, vandaar dat het mij niet stoort. Mijn naaf schakelt prima.


Frank,
23.000 km and counting
rvdh schreef:Is het een interne schakelbox of externe? Bij een interne mogen de kabels niet als pianosnaar zo strak staan.
Ook bij een externe schakelbox is het handig om iets speling tehouden.
Als perfectionist zijne wilde ik natuurlijk geen speling.
Stroef schakelen was het resultaat.

John.
Bij mij ook geen geluidsreductie waargenomen. Rohlof 1000km verhaal is een broodje aap. Als je in de bergen fietst gewoon de gene onderdrukken. Het geratel went dan snel.
En nu de moeilijke taak om te reageren.
Allen bedankt voor de reacties!
Dit was nog niet moeilijk, het moeilijke gedeelte komt nu.

De voorgeschiedenis:
Dag 1: vriend mét Rohloff schakelt stilstaand met onze Rohloff en zegt: 'schakelt zwaar, die van mij schakelt veel soepeler'.
Vervolgens een winter met veel sneeuw en ijs en lage temperaturen. Dus weinig mogelijkheden om representatief te 'testen'. Naar mijn weten schakelt een Rohloff minder bij temperaturen onder nul. Of dat moet ook een 'broodje aap' zijn.
Afgelopen zondag voor het eerst met temperaturen boven de 10 graden gereden.
Mijn instelling: ziek, zwak, misselijk én resultaatgericht (wilde zien dat Rohloff nu wel soepel schakelt).

Ik denk nu dat mijn cijfers (60%, 30%, 10%) gewoon niet kloppen. Pas achteraf bedacht dat ik een onderzoek had uitgevoerd... :oops:

Verder mede op grond van jullie reacties mij afgevraagd of het misschien ook niet aan mij (of ons) ligt.
Gisteren - solo - vele rondjes om het plein gereden, heel veel geschakeld (de Rohloff is nu 'ingeschakeld') en geen problemen ontdekt.
Indruk (...): hij schakelt nu aanmerkelijk soepeler (of was mijn meting van zondag zo gekleurd?).
Vandaag echt gefietst en ook nu probleemloos en 'best redelijk soepel schakelend'.

Het volgende bedacht ik al fietsend:
- Het is een tandem en dus is de kabellengte groter (en dus meer weerstand). En één bocht in de kabel zou best iets minder scherp mogen zijn.
- Tandem heeft extra schijfrem en dus een externe schakelbox (citaat: 'schakelt minder direct').
- Ik was mij zondag onvoldoende bewust van het feit dat voor schakelen van 8 naar 7 kracht moet worden teruggenomen. Ik had niet eens door waar de 7 en 8 zitten en heb dus waarschijnlijk veel 'teruggeramd' van 10+ naar 7- ...
Ook vandaag kon ik één keer, stilstaand, niet terugschakelen van 8+ naar 7-. Dat begreep ik niet, immers je kunt met een Rohloff altijd stilstaand schakelen. Maar achteraf blijkt tijdens de evaluatie op een terrasje dat Anke (stoker) op dat moment op een pedaal stond te leunen en niet wist dat ik bezig was met schakelen. Kortom: onze communicatie over schakelmomenten van 8+ naar 7- moet worden verbeterd.

Kabels mogen niet 'als pianosnaar zo strak staan'.
Is het misschien zo dat de handgreep 14 vaste posities heeft, net als de naaf. Als deze posities niet precies aansluiten dan schakel je van 10 naar 8, maar omdat én de kabels zo strak staan én de posities een beetje afwijken, schakel je in feite naar 8,25. Hierdoor ontstaat een kans dat de versnelling ratelt (hij staat er net naast) en bij je volgende keer schakelen ga je nog een keer door de positie 8 heen.
Zouden je kabels niet te strak staan, dan geef je de Rohloff de ruimte om zelf de juiste stand op de zoeken (= 8,00) en schakelt hij dus 'soepeler'.

Tenslotte: volgende week terug naar LBS voor eerste Servicebeurt. Twee aandachtspunten: balhoofd en (misschien) Rohloff. LBS heeft het laatste woord...
De Rohloff schakelgreep heeft geen klik, de klik zit alleen in de naaf.
Als de nummers van de versnelling op de schakelgreep niet precies overeenkomen met de versnelling, dan kun je dit bijstellen door de ene kabel iets te lossen en de andere wat strakker te zetten. De schakelgreep heeft altijd wat speling. Ik draai de greep alvast tot de aanslag in de richting waarin ik ga schakelen, dan is er minder kans op doorschieten (2 of 3 versnellingen verder ipv 1)
Inderdaad, bij stilstand schakelen kan alleen als er geen druk op de pedalen staat, dus de stoker moet ook even de druk van de pedalen halen.
Je zou de externe schakelbox kunnen loshalen, en aan de schakelgreep kunnen draaien om te kijken wat de weerstand van de schakelgreep, kabels en schakelbox is. Voor het loshalen wel in de 1 of 14 zetten, anders mis je bij montage mogelijk een aantal versnellingen (Je moet de schakelbox ook loshalen als je het wiel eruit haalt voor b.v. bandenpech, dus dit kunstje moet je wel leren).
En schakelen op een tandem is inderdaad wat meer aanvoelen en communicatie. Naar een zwaardere versnelling schakelen gaat meestal makkelijk, omdat je toch al licht trapt. Lichter schakelen is met name in een klim even goed communiceren. En na verloop van tijd raken stoker en stuurman op elkaar ingespeeld. De stoker gaat aanvoelen wanneer er geschakeld gaat worden, en haalt de druk al van de trappers af. En probeer te schakelen op het moment dat de cranks verticaal staan, dan is de druk minimaal.

Groeten, Wouter
Wouter schreef: En probeer te schakelen op het moment dat de cranks verticaal staan, dan is de druk minimaal.

Groeten, Wouter
Dit snap ik echt niet...
Wanneer de ene trapper op zijn hoogste en de andere op zijn laagste pnt staat kun je er niet zoveel druk op uitoefenen dan wanneer die trappers horizontaal staan. :)
Wouter schreef:En schakelen op een tandem is inderdaad wat meer aanvoelen en communicatie. Naar een zwaardere versnelling schakelen gaat meestal makkelijk, omdat je toch al licht trapt. Lichter schakelen is met name in een klim even goed communiceren. En na verloop van tijd raken stoker en stuurman op elkaar ingespeeld. De stoker gaat aanvoelen wanneer er geschakeld gaat worden, en haalt de druk al van de trappers af.
Groeten, Wouter
Dus weer een 'voordeel' van een Rohloff minder ten opzichte van derailleurs :wink: Dat aanvoelen van terugschakelen hebben wij gelukkig ook al heel wat jaren onder de knie.
Anke heeft mij even uitgelegd dat dit echt een grapje is, zie :wink:.
Ik hoop dat de rest dat ook door heeft.

Wij hebben er nu een paar dagen over gedaan om op de Rohloff net zo op elkaar ingeschakeld te raken als na 10 jaar tandem + derailleur.
Stilstaand schakelen was inderdaad een nieuwe ervaring en dat moesten we even leren (evenals terug van 8+ naar 7-). Maar juist stilstaand schakelen is geen optie met een derailleur. Nu dus wel. Dus: weer een 'voordeel' van een Rohloff meer ten opzichte van derailleurs :wink: