Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat vinden jullie de mooiste pas in de pyreneeen Fr-Sp ? - Forum Wereldfietser

Wat vinden jullie de mooiste pas in de pyreneeen Fr-Sp ?

Hallo,

Ik ben een route aan het uitstippelen door Frankrijk naar Spanje en zo door naar Kaapstad.
Maar dat is een lang verhaal welke nog volgt, inshallah :wink:

Mijn vraag is nu, wat vinden jullie de mooiste pas om de pyreneeen over te steken ?
In het verleden heb ik al eens de Col du Somport gefietst dus die doet niet meer mee.

Ik heb op de kaart iets leuks gezien maar weet niet of dat wel te fietsen / lopen is. Kaart 177 van het Michelin boekwerk van Frankrijk, bij Bagneres-de-Luchon 5,5 km naar het zuiden, dan 5 km ZO naar Hospice de France en vandaar naar het zuiden over een pad. ( via berghut C.A.F 2239 )

Maar zoals gevraagd, andere suggesties zijn ook welkom !
Beste Lars,

Je volgt de Garona (Garonne) in bijna het midden van de Pyreneeen en je komt zonder klim van Frankrijk in Spanje, maar dan begint de klim naar de Port de la Bonaigua (2072 meter). Wacht nog wel eventjes, want deze pas zit nu stevig dichtgesneeuwd

Groetjes,

Bert
Lars, aan de franse kant is het een bergpad (via refuge de venasque), daarna kom je bij een spaanse hut (casa cabellut). Er is maar een pad verder zuid, via een steile afdaling (camino del portillon benasque). Mijn ervaring in de pyreneen is dat het echt wandelpaadjes zijn. Bovendien kom je op 2500 meter hoogte, en kunnen er nog sneeuwvelden liggen. Lopend al een uitdaging, dus m.i. buitengewoon twijfelachtig of je er daar doorheen komt.
groetjes ben
De Col d’Artigascou is heel mooi en onbekend. Als je Googeld kom je wel meer info tegen. Je neemt vanaf Aspet (Frankrijk) de D5 in zuidelijke richting, richting col de Portet d'Aspet. 3 km voorbij Sengouagnet ga je rechtsaf naar Plan du Rey (D85). Door Plan du Rey rijden alsmaar rechtdoor, er is maar één weg, je komt na een paar kilometer bij een slagboom. Dat is het begin van een natuurreservaat dat zich uitstrekt tot de andere kant van de pas. Je fietst over een oude versleten asfaltweg met gaten en grind. Er mogen alleen maar wandelaars en fietsen komen. Je gaat door een dicht bos omhoog en op de pas breekt het bos open en staan er allemaal varens. Daarna volgt een heel steile afdaling naar Melles. Vanuit Melles kan je zoals Bert schrijft verder naar de Puerto de Bonaigua (2072m) , de op één na hoogste bergpas van Spanje. Verder naar het zuiden kom je ook vlak bij het prachtige National Parque Aiguestortes, daar kan je eigenlijk niet zonder een bezoek langs rijden.

Veel plezier, Ronald
Dank jullie wel zover,

Ik heb het op de kaart bekeken Bert en Ronald en het ziet er mooi uit !

Ronald, nou heb zie ik op de kaart een weg, later een pad, lopen door Parc nacional d'Aigüestortes, van Espot westwaards naar Caldes de Boi / Boi.
Zou dat te fietsen zijn of jij toevallig weet ?

En Bert, ik ga pas in augustus weg vanuit Holland hoor, dan zal die sneeuw toch wel gesmolten zijn :D ?
Het laatste stukje, voor de weg naar Boi weer begint, langs een Stuwmeer?

Ik denk dat als je gaat "klunen" op veel paden wel verder komt.
In de dalen boven Boi heb je fietsbare paden maar het zijn de diverse passages waar je creatief zal moeten zijn.
Nog niet gefiets daar maar wel veel gewandeld

succes , het is erg mooi daar!!
De route die je noemt vanuit Bagneres-de-Luchon lijkt me vrij onmogelijk, al heb ik het niet geprobeerd, maar als je kijkt naar het hoogteverschil tussen de Hospice de France en de hut, is dat dusdanig dat het zo steil zal zijn (854 hm in 4 km ?) dat het met fiets lastig zal worden.

Een mooie optie zou m.i. zijn:
St Girons - Portet d'Aspet - le couret couledoux - col d'artigasou - melles - vielha - puerto de la bonaigua - en dan door het Parc nacional d'Aigüestortes (indien dat mogelijk is, maar dat kan ik niet beoordelen, anders naar Sort en dan naar het zuiden).

Veel plezier met de planning !
lars de wit schreef:Dank jullie wel zover,
Ronald, nou heb zie ik op de kaart een weg, later een pad, lopen door Parc nacional d'Aigüestortes, van Espot westwaards naar Caldes de Boi / Boi.
Zou dat te fietsen zijn of jij toevallig weet ?
Schijnt niet echt te mogen

http://www.xs4all.nl/~marcz/REIZEN/reis ... paans.html

In Op pad stond een hele tijd geleden een stuk over fietsers die hun fietsen moesten dragen over lange stukken. Ik ben zelf een stukje naar boven gefietst.
Het was behoorlijk steil en met mijn ligfiets eigenlijk niet te doen.

http://luddo.freehostia.com/Spanje/spanje.htm
Hoi Franck,

Ik heb de route ingetekend op de kaart, ziet er meer dan mooi uit !

Hoi Luddo,

Weet je toevallig in welke Op Pad dat stukje stond, ik ben toch wel erg nieuwsgierig :)

Bedankt allen zover !
lars de wit schreef:Weet je toevallig in welke Op Pad dat stukje stond, ik ben toch wel erg nieuwsgierig :)
Ik ben hem helaas niet bij de hand. Het kan ook de Fiets zijn geweest in goede tijden toen ze nog over dit soort tochten schreven. Ik denk dat het rond 1991 was, dus lang geleden. Ze gaven eigenlijk aan dat het niet te doen was (volgens mij reden ze met koga's of Giant expeditions).

In het park Aigues tortes is beperkt mogelijk om te fietsen. Dus zelfs met MTB is het niet te doen. Het schijnt nu ook niet meer echt leuk meer te zijn:

http://www.hiking.be/forum/thread.asp?T ... &Search=mt

Voor een beschrijving van de wandeling (7 uur) zie:

http://www.locloso.com/wandelen/noguera-pallaresa.pdf
luddo schreef:
lars de wit schreef:Weet je toevallig in welke Op Pad dat stukje stond, ik ben toch wel erg nieuwsgierig :)
Ik ben hem helaas niet bij de hand. Het kan ook de Fiets zijn geweest in goede tijden toen ze nog over dit soort tochten schreven. Ik denk dat het rond 1991 was, dus lang geleden.
Het was inderdaad het blad "Fiets" van nummer 6 1991, geschreven door Marianne Vincken!

Afbeelding

download:
http://members.casema.nl/luddo/foto/espot1_kl.jpg
http://members.casema.nl/luddo/foto/espot2_kl.jpg

Toen was het inderdaad al geen goed idee, maar nu schijnt het dus niet meer te mogen.
Het kan iets minder spectaculair, maar een prachtige rit die wij 26 jaar geleden hebben gemaakt voert van Carcassonne (mooie oude stad, de moeite waard!) over Limoux en Quillan (camping langs de beek, grotbezoek Agusou mogelijk) en dan door de Gorge van de Aude (schitterend) van 700 m geleidelijk naar de Col de la Quilanne (1700 m). Daarna wordt je beloond door een afdaling avn een half uur tot je Spanje inrijdt! In Seo dÚrgel is een drukke famileicamping, maar als je dan naar Lerida rijdt, kom je door een weergaloos mooie gorge (schlucht).
Luddo, bedankt !
Mooi stukje geschreven door Marianne; ik moet zeggen, het klinkt toch wel erg spannend en uitdagend, misschien dat ik het toch ga proberen :D
Derk VII schreef:Het kan iets minder spectaculair, maar een prachtige rit die wij 26 jaar geleden hebben gemaakt voert van Carcassonne (mooie oude stad, de moeite waard!) over Limoux en Quillan (camping langs de beek, grotbezoek Agusou mogelijk) en dan door de Gorge van de Aude (schitterend) van 700 m geleidelijk naar de Col de la Quilanne (1700 m). Daarna wordt je beloond door een afdaling avn een half uur tot je Spanje inrijdt! In Seo dÚrgel is een drukke famileicamping, maar als je dan naar Lerida rijdt, kom je door een weergaloos mooie gorge (schlucht).
De camping in Seu d'Urgel is al een aantal jaren dicht: net als de camping van LLeida (Lerida in de tijd van Franco).
lars de wit schreef:Hallo,

Ik ben een route aan het uitstippelen door Frankrijk naar Spanje en zo door naar Kaapstad.
Maar dat is een lang verhaal welke nog volgt, inshallah :wink:

Mijn vraag is nu, wat vinden jullie de mooiste pas om de pyreneeen over te steken ?
In het verleden heb ik al eens de Col du Somport gefietst dus die doet niet meer mee.

Ik heb op de kaart iets leuks gezien maar weet niet of dat wel te fietsen / lopen is. Kaart 177 van het Michelin boekwerk van Frankrijk, bij Bagneres-de-Luchon 5,5 km naar het zuiden, dan 5 km ZO naar Hospice de France en vandaar naar het zuiden over een pad. ( via berghut C.A.F 2239 )

Maar zoals gevraagd, andere suggesties zijn ook welkom !

Bekijk ook even het pasje vermeld in de gids "onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Barcelona" door Benjaminse op blz 37, of google maps. Vorig jaar gefietst. Mooi pasje staat niet op wandel- of fietskaarten (altnahs heb ik niet gevonden) maar er is wel degelijk een prachtig verbindingkje waar je over kunt fietsen. Op de grens van Spanje is alles nieuw asfalt en fiets je lekker naar benden naar Figueres. Maximale hoogte circa 1000 meter. Iets voorbij Las Illas, de Col de Monrell. Ligt ongeveer 10 kilometer west van de Autoweg Col de Perthus.

Rob W
bert sitters schreef:
Derk VII schreef:Het kan iets minder spectaculair, maar een prachtige rit die wij 26 jaar geleden hebben gemaakt voert van Carcassonne (mooie oude stad, de moeite waard!) over Limoux en Quillan (camping langs de beek, grotbezoek Agusou mogelijk) en dan door de Gorge van de Aude (schitterend) van 700 m geleidelijk naar de Col de la Quilanne (1700 m). Daarna wordt je beloond door een afdaling avn een half uur tot je Spanje inrijdt! In Seo dÚrgel is een drukke famileicamping, maar als je dan naar Lerida rijdt, kom je door een weergaloos mooie gorge (schlucht).
De camping in Seu d'Urgel is al een aantal jaren dicht: net als de camping van LLeida (Lerida in de tijd van Franco).
Ter info in de marge : op 7km voor Lleida, in Vilanova de la Barca, ligt wel een camping, ik heb er net 3 dagen geleden gestaan :wink: ; is overigens nog in ontwikkeling (sanitair nog niet helemaal af enz).