Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen bij een Rohloff-naaf - Forum Wereldfietser

Ketting spannen bij een Rohloff-naaf

Voor iedereen die zich afvraagt hoe je je ketting moet spannen bij een idworx, Santos of Koga Signature heb ik drie filmpjes gemaakt:

Je kunt ze vinden op ons kanaal op YouTube
Eric,

Leuke toevoeging. Je bent nooit te oud en te slim om te leren, zeg ik maar.

Ik heb nog wel een vraag: Als ik de ketting span, dan draai ik ook de trappers altijd even. Ik heb het idee dat de tandwielen nooit exact rond zijn waardoor de ketting op de ene positie van de tandwielen wat strakker kan staan dan op de andere. De speling controleer ik dan op de meest strakke plek.

Is dit niet nodig?
Hi,

het is idd raadzaam om het strakste punt van je ketting op te zoeken en deze als leidraad te houden voor je ketting spanning, de bladen en het kransje worden idd vreemdvormig na een tijdje of waren dit al, dus ontstaat er een variatie in de spanning.

Bas
HansvanderVeeke schreef:
Ik heb het idee dat de tandwielen nooit exact rond zijn waardoor de ketting op de ene positie van de tandwielen wat strakker kan staan dan op de andere. De speling controleer ik dan op de meest strakke plek.

En ik maar denken dat ik de enige was.....

John.
johntelleman schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Ik heb het idee dat de tandwielen nooit exact rond zijn waardoor de ketting op de ene positie van de tandwielen wat strakker kan staan dan op de andere. De speling controleer ik dan op de meest strakke plek.

En ik maar denken dat ik de enige was.....

John.
Nieuw zijn tandwielen doorgaans al niet perfect rond, en als je ze een tijd gebruikt hebt zal het voortandwiel niet egaal zijn ingesleten. Met de cranks vertikaal kun je nu eenmaal minder kracht zetten als met de cranks op 3 en 9 uur
Ah, wat heb ik nu nog toe te voegen aan zoveel expertise :lol:

We hadden onder het genot van een kopje thee met een negerzoen een discussie hoe ver ik moet gaan met uitleggen. Bijvoorbeeld: Had ik niet een momentsleutel moeten gebruiken? En hadden we moeten laten zien dat een voorblad niet exact rond?

Met het filmpje olieverversen bij een Rohloff-naaf (die volgt nog) hadden we nog meer discussie. Mijn grens ligt bij drie minuten; langer mag een filmpje niet duren. En ik wil niet een filmpje maken waarbij ik de intelligentie van de kijker onderschat.
Eric Schuijt schreef:Ah, wat heb ik nu nog toe te voegen aan zoveel expertise :lol:

We hadden onder het genot van een kopje thee met een negerzoen een discussie hoe ver ik moet gaan met uitleggen. Bijvoorbeeld: Had ik niet een momentsleutel moeten gebruiken? En hadden we moeten laten zien dat een voorblad niet exact rond?

Met het filmpje olieverversen bij een Rohloff-naaf (die volgt nog) hadden we nog meer discussie. Mijn grens ligt bij drie minuten; langer mag een filmpje niet duren. En ik wil niet een filmpje maken waarbij ik de intelligentie van de kijker onderschat.
Als ik naar die filmpjes van jou kijk, dan zijn die allemaal net twee minuten. Dus je hebt nog een minuutje over voor verdere verdieping en toetsing van de lesstof :wink:.
Ah ja, maar ik zit nu al bij het Rohloff-olie-vervangen-filmpje en die is nu al langer dan drie minuten.

Ik zal dat van het 'ovale' voorblad en momentsleutel nog wel aan de kettingspan-filmpjes toevoegen.
Eric Schuijt schreef:Ah, wat heb ik nu nog toe te voegen aan zoveel expertise :lol:
Eric,

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik het initiatief zéér waardeer.

Het lastige is (denk ik) dat als je hier op dit forum zo'n filmpje publiceert, je dan te maken krijgt met mensen die iets meer dan de gemiddelde fietser er vanaf weet. (En hiermee wil ik niet zeggen dat ik een expert ben, maar ik heb hier al wel heel veel opgestoken). Daar kun je op meerdere manier mee omgaan. Je kunt er gebruik van maken. Of je kunt het zien als kritiek.

Het doet me goed dat je de eerste insteek hebt. Dat siert je en ik denk dat je daarmee ook de kwaliteit en de bruikbaarheid en de bekendheid van je informatie vergroot.

Ondertussen ben ik al benieuwd naar de momentsleutel :)
Eric Schuijt schreef:Voor iedereen die zich afvraagt hoe je je ketting moet spannen bij een idworx, Santos of Koga Signature heb ik drie filmpjes gemaakt:
Hoi Eric

Hartstikke goed initiatief. Ook mooi dat je het hier plaatst zodat anderen nog aanvullende info kunnen plaatsten. Ook mij viel het op dat je niets meldde over het niet rond zijn van het kettingblad maar zoals ik wel vaker zeg: als je iets organiseert doe je het nooit (100% ) goed. Daar moet je je gewoon niet al te veel van aantrekken want anders wordt er nooit iets georganiseerd. Vooral doorgaan hiermee dus.

Verder kan ik melden dat ik enige tijd geleden al eens een filmpje heb gezien over de olieverversen van Rohloff. De link is hier te vinden

http://www.youtube.com/watch?v=fVhmgqICNhU

Groet Peter
Leuk initiatief Eric. Ik demonteer het voorblad elke 2500 km en draai dan een kwart slag naar voren zodat het blad enigszins rond blijft. Na 10000 km vervang ik het.
Groetjes, Roger.
euhm, wat betekent die 15 Nm onder het exBB? en moest de Santos niet op 12 tot 15? Wat doe je als het exBB niet wil draaien omdat ie vastgerot zit? en hoe let je op de uitijning van je ketting bij het losmaken van je exBB? dat zijn volgens mij wel evidente zaken...?

Bas
B@se schreef:euhm, wat betekent die 15 Nm onder het exBB? en moest de Santos niet op 12 tot 15? Wat doe je als het exBB niet wil draaien omdat ie vastgerot zit? en hoe let je op de uitijning van je ketting bij het losmaken van je exBB? dat zijn volgens mij wel evidente zaken...?

Bas
15 Nm betekend dat je de boutjes 15 Nm moet aantrekken.
Eens per jaar ketting verwijderen, afdichtingsrubber eruit halen, een beetje lagervet in de sleuf en de exBB een paar keer helemaal rond draaien. De kans dat hij dan gaat vast is zitten is erg klein. Als je de exBB los maakt verschuift hij niet in de breedte. Tenminste bij Idworx. Dit is dus geen probleem.
Groetjes, Roger.
Die 15 Nm mag je met een korrel zou nemen hoor. Als het 5 Nm is zit hij strak genoeg.

Een andere vraag; is het leuker als de voice-over een vrouwenstem is?
Hi,

dat 15 Nm het aanhaalmoment is wist ik al, maar als je de boutjes dus op 5Nm zet is mijn ervaring dat de exbb verloopt en het is weldegelijk dat ie zijdelings beweegt als je exbb serieus vastgerot zit....

Maar bij de Santos exbb los je dit makkelijk op door de boutjes geheel los te draaien, deze langs de kant met draad terug te steken en vast te draaien tegen een platte sleutel aan zodat je exbb net wat verder openstaat dan gewoon los. Bij de Idworx werkt deze methode niet omdat de gaten waar het draad inzit niet doorlopen.

Maar zet de boutjes gewoon vast op 12 tot 15 Nm dan gaat het wel goed.

Maar er zijn nog zat andere exbb's die net wat anders werken maar de basis methode is gelijk, echter is het normaal de bedoeling dat je een pen-sleutel zou gebruiken voor het verstellen van een dergelijke bb.

Zeker als je een riem fiets hebt dan zou het wat nauwkeuriger moeten kwa afstelling en uitlijning.

Bas
Eric Schuijt schreef:
Een andere vraag; is het leuker als de voice-over een vrouwenstem is?
Ik denk voor de meeste mannen wel. En dan graag een beetje een zwoele stem... :wink:
Eric Schuijt schreef:Die 15 Nm mag je met een korrel zou nemen hoor. Als het 5 Nm is zit hij strak genoeg.

Een andere vraag; is het leuker als de voice-over een vrouwenstem is?
Vijf Nm strak genoeg?
Zeker weten?
Als je veel kracht op je trappers moet zetten, bij een stijging van pakweg 17%, zou je excentrische bottom bracket dan wel eens kunnen gaan verschuiven. Zeker als je excentrische bottom bracket net achter het bovenste dode punt staat. Het gevolg hiervan is dat je ketting ineens zo strak staat dat je op je helling omvalt. Dit is me overkomen :( . Vandaar dat ik nu altijd een momentsleutel gebruik.
Overigens ik stel ketting met de excentrische bottom bracket zo in, dat ik alleen de onderste helft gebruik. Dus, tussen 3 en 9 uur.
Het voordeel hiervan is dat het zadel iets lager kan, daar door je dieper op je fiets zit, makkelijker met je voeten op de grond komt wat weer handig is voor 'n verkeerslicht.
Groetjes, Roger.
HansvanderVeeke schreef:
Eric Schuijt schreef:
Een andere vraag; is het leuker als de voice-over een vrouwenstem is?
Ik denk voor de meeste mannen wel. En dan graag een beetje een zwoele stem... :wink:
Tja, als het dan ook nog een Vlaamse vrouwenstem mag zijn, zoals Lucie op mijn Tom-Tom.
Groetjes, Roger.
Dit topic volgend maakt me zo blij met de kettingspanner op mijn met Rohloff-naaf omgebouwde Koga Worldtraveller uit 2005, al het denkwerk wordt door dit simpele ding gedaan! :D
Zo zie je dat je zelfs met kleine dingen tevreden kan zijn.... :lol: :lol: :lol: