Additionally, paste this code immediately after the opening tag: giant expedition - Forum Wereldfietser

giant expedition

Dit jaar met de kids naar Bali voor een rondreis op de fiets. De 8 jaar oude Altra´s (alu frame, LX afgemonteerd en Magura velgrem) willen we vervangen. Ik heb de Gaint Expedition op het oog maar heb nog enkele vragen vooraf.

Waarom kosten vergelijkbaar afgemonteerde fietsen zoveel extra? Tot nu toe heb ik alleen verhalen gehoord over "handgemaakt" en "hoge afwerking". Volgens mij fiets dit niet echt beter. Is er mischien iets wat ik over het hoofd zie?

De ervaring met de Magura velgremmen is zeer goed. Met name met een aanhangfiets aangekoppeld geeft dit in de heuvels veel voordeel. Kan de Magura HR33 zonder problemen op de Expedition worden gemonteerd?
Ik ben uitermate tevreden met mijn Giant Expedition.
Ik begrijp je vraag. Ik had/heb deze zelf ook.
Als ik een Santos configureer, vergelijkbaar met een Expedition, dan kom ik op 2100 euro. Een Expedition kan je al vinden voor rond de 1150 euro. De Santos is handgebouwd en heeft wellicht nog sterkere wielen o.i.d., maar dit is toch wel een extreem prijsverschil voor een fiets met praktisch dezelfde componenten.
Zelf ben ik dus voor de Expedition gegaan en heb er nog geen dag spijt van gehad.
Gelijk heb je. En als je toch een sterker achter wiel wilt met 40 spaken dan kan je via het web, bij Avaghon een wiel kopen voor slechts 115 euro.

Mario
JesseL schreef:De Santos is handgebouwd en heeft wellicht nog sterkere wielen o.i.d., maar dit is toch wel een extreem prijsverschil voor een fiets met praktisch dezelfde componenten.
Santos handgebouwd? Wat is er handgebouwd aan een Santos? Het frame is gewoon een serieproductieframe, weliswaar van uitstekende kwaliteit, maar zeker niet exact aangepast aan je lichaamsbouw. Het blijft een confectieframe. Onder handgebouwd versta ik een frame waarvan de lengte van de buizen zijn aangepast aan je lichaamsbouw en voorkeur voor zitpositie. De fiets wordt met de hand opgebouwd zoals ieder ander frame en de wielen worden met de hand gespaakt. Dat is wat meer handwerk, maar het prijsverschil met andere prima fietsen blijft erg groot en is eigenlijk niet te verklaren.
Precies. Zelf zou ik bij een dergelijk budget gaan voor een van de prijsvechters zoals inderdaad Giant of vooral ook Fahrradmanufaktur of Surly met hun Long Haul Trucker (mijn persoonlijke favoriet in deze prijsklasse). Wil je iets mooiers dan zou ik zelf net als Ronald gaan voor echte maatbouw zoals de Vittorio van hem of de M-gineering van mijzelf. Dat is echter wel een andere prijs. Daartussenin zit dan nog de Avaghon Series, met individuele opbouwmogelijkheden als bij Santos, en ook een mooi frame, maar wel een lagere prijs. Santos zit met zijn confectie op het prijsniveau van de maatframes.
Wim
Volgens de site van Giant is de adviesprijs 1499,-. Wat krijg je hier nu precies voor?

-Alu frame (de een vind dat goed, de ander niet)
-Machinaal gespaakte wielen met zwarte plain spaken. Het zwart gaat er na een aantal maanden al af wat de wielen er wat 'scharrig' doet uitzien. --
-De goedkoopste trekking velg van Mavic a 30,- per stel. +/-
-No name stuur- en zadelpen en dito stuur. +/-
-Onbekend balhoofdlager, integrated.--
-No name pedalen -
-Hollowtech II crankstel -
-Shimano XT naven --
-Batterijverlichting -
-Tubus dragers ++
-Schwalbe banden ++
-XT derailers ++

Het prijsverschil is vooral te verklaren doordat grote producenten groot inkopen (zo'n XT-groep kost dan een schijntje en het frame nog minder) en produceren. Het opbouwen is arbeidsintensief en dus duur om dat in NL. te doen.
Giant laat vooral steken vallen (lees: spaart geld uit) met minder in het oog springende onderdelen zoals velgen, spaken, balhoofd, pedalen. Op de lange termijn laten juist deze onderdelen het afweten.
Giant weet dat de consument denkt: He, Tubus! XT! dit moet wel een goede fiets zijn.

Begrijp me goed: de Expedition is zeker geen slechte fiets in zijn prijsklasse. Het is alleen niet realistisch om deze fiets te vergelijken met een fiets die in persoonlijke samenspraak met de specialist wordt opgebouwd.
Je doet de Expedition nu wel te kort.

De fiets is volledig XT afgemonteerd, dus ook de V-brakes en de shifters (welke zeer soepel schakelen en fijn remmen). Veel andere fabrikanten schermen met XT, maar dan is slechts een klein gedeelte XT en de rest LX of Deore, bij de Expedition dus niet.
De velgen zijn Exal ZX19 velgen (volgens mij zijn dat geen slechte velgen, Santos gebruikt de, volgens mij, gelijkwaardige SP19).
De spaken zijn bij mij nog gewoon zwart...
Ergon handvatten met barends (meerprijsoptie bij Santos)
Terry Climavent Zadel (meerprijsoptie bij Santos)

Ik weet niet waarom je bij het XT crackstel en de XT naven (beide meerprijsoptie bij Santos) minnetjes zet, maar volgens mij zijn die van prima kwaliteit.
Batterijverlichting is ook een kwestie van smaak, maar het is een relatief dure lamp van Luceo met vol automatische sensor (licht en beweging). Wat voor fietsvakantie ideaal is als je opeens door een donkere tunnel moet. De meesten fietsen niet in het donker op vakantie en dan is een naaf dynamo erg duur en toch weer iets meer weerstand.
Banden zijn Schwalbe Marathon Plus Tour. Is ook een kwestie van smaak, maar het zijn geen goedkope/slechte banden.
Balhoofd heb ik geen verstand van, dus daar kan ik niets over zeggen.

De pedalen zijn de enige echt slechte onderdelen en moet je vervangen door goede pedalen naar wens (platform of SPD).

En online kan je de fiets al vanaf 1160 euro (inclusief bezorgen en afmonteren aan huis) verkrijgen. Dan heb je natuurlijk wel minder service dan bij een dure speciaalzaak, maar als die toch niet in de buurt zit heb je daar ook niet zoveel aan.

(wat een marges hanteren fietszaken als je het prijsverschil tussen 1499 en 1160 ziet...)
Een Giant Expedition is een prima fiets!
Maar de ene expedition is de andere niet, zoals ik al eens in een eerder topic heb aangegeven, kijk daar eens even. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ion#p84133
Ik had het specifiek over het 2008/2009/2010 model (zonder vering en fiets van het jaar 2008 (voor wat het waard is)).
Deze is beduidend beter afgemonteerd dan het model ervoor.
Ik ging trouwens uit van de specificatie 2010 volgens opgaaf van Giant.

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 605/40863/

Exal velgen zijn idd. een stuk beter dan wat er nu gemonteerd wordt.
Kwaliteit van XT is, op het gebied van crankstel/as en zeker de naven, IMO achteruit gegaan. Ik geef dan toch de voorkeur aan andere merken.
Schakelen, remmen etc. met XT is gewoon goed!
Zwarte spaken bleven bij mij nooit lang mooi(krassen in het oppervlak), vandaar mijn voorkeur voor zilveren (blinken zo mooi in de zon 8)).
De specificaties op de site van Giant zijn een beetje een zooitje. Inmiddels krijg je Tour ipv ATB banden en ook een Selle Italia ipv Terry zadel volgens mij. Welke velgen er nu op zitten is niet met zekerheid te zeggen, dan moet je echt naar een dealer gaan en kijken wat er daar op zit... Dat is wel een nadeeltje, maar verder krijg je toch veel kwaliteit voor je geld.

Wij overwegen voor mijn vrouw ook een Expedition. Ze is alleen nogal klein en heeft eigenlijk een S frame nodig, welke alleen als damesmodel verkrijgbaar is. Sowieso heeft ze liever een damesmodel, aangezien ze het ook als stadsfiets/boodschappen fiets zal gaan gebruiken (wij hebben niet de ruimte en het geld voor twee fietsen per persoon) en dan (zeker met een voorzitje) is een dames model toch wel praktisch. De Expedition heeft wel extra buizen lopen. Hiermee zou je verwachten dat het toch wel stevig en stijf genoeg zou moeten zijn?

Afbeelding

Verder heeft ze nu een meer rechtop fiets en is bang om last van de gebogen houding te krijgen. Mocht dat zo zijn, dan is er met een verstelbare/andere stuurpen toch nog wel een beetje te corrigeren?
Bedankt allemaal voor de uitvoerige informatie en meningen. We gaan de Giant eerst maar eens in detail bekijken in de showroom. Voor ons gebruik heb ik het idee dat het een goede prijs-kwaliteit verhouding is. Jammer dat niemand ervaring heeft met de ombouw naar Magura remmen.
Maguras omzetten zou geen probleem moeten zijn. Er zijn busjes te koop om de leidingen te monteren in de kabelgeleiders van een v brake. Misschien moeten er nieuwe want langere leidingen komen, maar ook dat is goed te doen. Ik vind het niet gek dat je die Maguras wilt overzetten, al zijn goede v brakes ook erg goed.
Wim
@humkoo

Nemen jullie een dames frame voor je partner?
Ik heet weliswaar geen humkoo, maar mijn partner stond indertijd ook op een damesframe. Liever wat minder hard de berg af dan als niet meer zo piepjong wezen het been over zadel of stuur werpen. En misschien omdat wij in de definitiestrijd toch meer in het vakje vakantiefietser dan wereldfietser vallen is dat in de afgelopen jaren blijkt deze damesoptie uitstrekend te bevallen.
JesseL schreef:Wij overwegen voor mijn vrouw ook een Expedition. Ze is alleen nogal klein en heeft eigenlijk een S frame nodig, welke alleen als damesmodel verkrijgbaar is. De Expedition heeft wel extra buizen lopen. Hiermee zou je verwachten dat het toch wel stevig en stijf genoeg zou moeten zijn?
In de kleine maten is de stijfheid niet vaak een probleem, dat speelt vaker bij grote maten.
Leon
Hallo Arno,

Het Giant frame is nagenoeg gelijk aan de 8 jaar oude Altra´s die wij nu hebben. Mijn vrouw heeft de lage instap en wil deze nu ook weer. Ik heb veel met een aanhangfiets gereden en mijn vrouw met kinderzitje achterop. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet bij afdalingen in de bergen.
Mijn vrouw heeft de (M) damesversie (2009) en met zowel voor- als achtertassen was afdalen in Frankrijk geen enkel probleem. Ze bleef bij 55/60km/u, op een slecht wegdek en in bochten een goed gevoel over de fiets houden.
Proefritjes op bv Santos bevielen haar minder dan de Giant.

Wim
JesseL schreef:@humkoo

Nemen jullie een dames frame voor je partner?