Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 28 Inch fiets voor verharde trip van ca.1000km. Budget €1000 - Forum Wereldfietser

28 Inch fiets voor verharde trip van ca.1000km. Budget €1000

Wensen en waarom:
• 60cm frame (bovenbuis 575-610mm) middels stuur- en zadelpen corrigeer ik wel
• 28inch: loopt lichter op verhard, rolt makkelijker over kleine oneffenheden.
• Velgremmen: eventuele problemen met schijven zijn lastiger te verhelpen.
• Derailleurs (geen naafversnelling): Rohloff past niet in 't budget??
• Starre vork: heb geen vering nodig.
• Racebocht
• Lichte wielen, geen naafdynamo, max. 42mm banden: geen nachtritten, meer dan 42mm. is niet nodig vanwege beperkt onverhard.
• Drager, spatborden, standaard, bel en ?verlichting? schroef ik er net zo lief zelf op.

Mijn budget is €1000,-.

Het plan is om in ’t voorjaar / zomer 7 dagen solo te gaan fietsen.
De route staat nog niet 100% vast maar Maastricht, Bastogne, Verdun, Saarbrucken, Luxemburg, Daun, de Eiffel Maastricht komt in de buurt, ca. 1.000km. (dagafstand 150km.). Ik ga voornamelijk over verharde wegen reizen, al wil ik me niet laten hinderen door een mooi karrenspoor, vers weiland, rustiek landweggetje of angstrengende forstautobahn.

Mochte deze trip bevallen, waar ik niet aan twijfel, dan zal ik vaker zulke trips gaan maken. Zoals ik er nu over denk allen in Europa, verhard en maximaal 3 weken.

Mocht je een fiets hebben staan, of weten te staan (particulier of winkel/webshop) laat het weten. Alvast bedankt!

P.s. reactie graag met spec.list, duidelijke foto en gelopen kilometers, mag via PB. Ik woon in Utrecht en wil niet meer dan 100km. reizen om een fiets te gaan bekijken.
Recht stuur: op mijn racefiets pak ik ook alleen “boven op ’t stuur of de remgrepen”.
Denk hier nog even goed over na en kijk naar de stand van je handen wanneer je ze in het begin van de bocht of op de remgrepen houdt: een veel natuurlijkere houding dan 90 graden gedraaid op een recht stuur. Zeker voor een asfaltfiets die jij zoekt zou ik je een krom stuur van harte aanbevelen.

De fiets die jij zoekt heb ik hier staan, maar gaat niet weg, want die rijdt veel te lekker! ;)

Als je nog niet zeker weet of je vaker dit soort vakanties wil houden, loont het ook de moeite eens op marktplaats te kijken (komt die van mij ook vandaan): daar vind je regelmatig goede tweedehandsjes die precies voldoen aan jouw wensen. Het is namelijk het type fiets dat niet meer in de mode is :?

Sjors
Sjors schreef:Denk hier nog even goed over na en kijk naar de stand van je handen wanneer je ze in het begin van de bocht of op de remgrepen houdt: een veel natuurlijkere houding dan 90 graden gedraaid op een recht stuur. Zeker voor een asfaltfiets die jij zoekt zou ik je een krom stuur van harte aanbevelen.
Ik meen dit op te kunnen lossen door Ergon GR2 te monteren net zoals ik had op ;t rechte stuurtje (6graden backsweep) op mijn mountainbike.
Sjors schreef: Het is namelijk het type fiets dat niet meer in de mode is :?
Ik ben niet modegevoelig maar verklaar je nader...
Ik meen dit op te kunnen lossen door Ergon GR2 te monteren net zoals ik had op ;t rechte stuurtje (6graden backsweep) op mijn mountainbike.
Dat zal iets helpen, maar die grepen heb je nog steeds maar op 1 manier vast en ze staan ver uit elkaar. Op een krom stuur kan je handen heel makkelijk kleine beetje opschuiven. Ik wissel veel af tussen op de remgrepen en het begin van de bocht.
Ik ben niet modegevoelig maar verklaar je nader...
Vroegah (±20 jaar gelee en eerder) zag een vakantiefiets eruit als een racefiets met te dikke banden en een bagagedrager. En daarmee was je stoer 8)

Nu hoort een vakantiefiets 26" wielen, een recht stuur, sloping bovenbuis en metallic kleuren te hebben.

Van beide varianten bestaan uiteraard goede en minder goede versies, maar die eerste is dus niet hip meer. Die fietsen worden dus op marktplaats gegooid, om daarna via het fietsenplan een tank, excuses: moderne vakantiefiets te kopen ;)

Maar aan een oude 28" Koga, Trek, Giant, Dawes, en de merken die ik vergeet kan je nog een hele fijne asfalt vakantiefiets hebben.

Wil je meer onverhard opzoeken, dan laten die fietsen je wel wat eerder in de steek, hoewel ik op mijn 35mm banden nog nooit in de problemen ben gekomen.

(als ik dat stuk weggewaaide duin op op het fietspad aan de Belgische kust even vergeet)

Sjors
Rechte sturen zijn vaak erg breed. Aan elke kant een stukje eraf zagen doet wonderen. Erbij zagen gaat niet, dus begin voorzichtig. Voorkeur voor een recht stuur of een stuurbocht is toch vooral een kwestie van smaak.
Sjors, ik ben wel modegevoelig en de fietsen die jij onmodieus noemt, noem ik cult, retro of 'the new definition of cool'. :wink:
Sjors, ik ben wel modegevoelig en de fietsen die jij onmodieus noemt, noem ik cult, retro of 'the new definition of cool'.
Jeremy Clarkson zou zeggen: sub zero ;)

Sjors
Sjors schreef:...Die fietsen worden dus op marktplaats gegooid, om daarna via het fietsenplan een tank, excuses: moderne vakantiefiets te kopen ;)
Maar aan een oude 28" Koga, Trek, Giant, Dawes, en de merken die ik vergeet kan je nog een hele fijne asfalt vakantiefiets hebben....
Dan zijn we het daar over eens!
Sjors schreef:Dat zal iets helpen, maar die grepen heb je nog steeds maar op 1 manier vast en ze staan ver uit elkaar. Op een krom stuur kan je handen heel makkelijk kleine beetje opschuiven. Ik wissel veel af tussen op de remgrepen en het begin van de bocht.
liz schreef:Rechte sturen zijn vaak erg breed. Aan elke kant een stukje eraf zagen doet wonderen. Erbij zagen gaat niet, dus begin voorzichtig. Voorkeur voor een recht stuur of een stuurbocht is toch vooral een kwestie van smaak.
Exact, ik kan de ruimte tussen stuurpen en shifter/remhendel opvullen met BBB multifoam. Weegt weinig, comfortabel genoeg met handschoentjes, zo heb ik een full reach stuur! Barends, grip, middendeel, handen om of op het stuur.
Wat dacht je van een nieuwe fiets?
Afgelopen zomer 3800 km (Reitsma route via Venetië naar Siena, door naar Livorno. Boot naar Barcelona en via Montpellier naar Parijs, trein terug) op een Stevens Randonneur, geen enkel probleem gehad.
Zie www.stevensbikes.de.

Deze heeft wel een naafdynamo, maar voor 100 euro kan je nog een heel mooi voorwiel halen en die erin steken. Mocht je ooit nachtelijke ritjes willen maken, kan dat nog altijd.
Ook ik zou net als Sjors willen pleiten voor een racebocht (heb zelf een 26 inch fiets met racebocht - dat kan ook nog). Zoek ook maar eens op dit forum naar berichten van mensen die de randonneurs van vroeger zoals een Dawes Galaxy weer hebben ontdekt. Op marktplaats kun je overigens van het soort fiets dat jij zoekt inderdaad prima exemplaren vinden, zoals hier laatst nog weer bleek, en voor veel minder dan 1000 euro. Voor ongeveer ditr bedrag zijn er ook prima nieuwe exemplaren zoals de Surly Long Haul Trucker, of een Fahrradmanufaktur T 300.
Wim