Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft Kieg Eichholz gekend? - Forum Wereldfietser

Wie heeft Kieg Eichholz gekend?

Het is de meesten van ons ontgaan.
In februari is een van de meest markante nederlandse wereldfietsers overleden. Kieg Eichholz is op 73 jarige leeftijd, na een schaatstraining in de kleedkamer overvallen door een herseninfarct.
Wij kwamen Kieg drie jaar geleden tegen in Helsinki.
Totaal verwilderd.
Hij kwam terug van een tochtje door Rusland en reed op een Bike Friday. Zijn bagage zat in een Samsonite koffer die hij op een trailer achter zich aansleepte. Die trailer was in Irkoetsk in elkaar gelast van L-profielstaal van het formaat van Russische spoorrails.
Geen half werk dus.
Een week na onze ontmoeting in Helsinki passeerden wij de grens tussen Estland en Letland. De daar aanwezige grenswachten waren nog steeds diep onder de indruk van de oude man die een dag voor ons was gepasseerd.

Ik bewonderde Kieg.

Op de Op Pad beurs hoorde ik iets meer over z'n begrafenis.
Hij is met z'n helm en z'n schaatsen begraven en was zo anti-auto dat dat natuurlijk ook op de fiets is gebeurd.

Wie heeft Kieg persoonlijk gekend?
is er iemand op z'n begrafenis geweest?

Hai Dick en Els

Ik ben hem en zal hem nooit meer tegenkomen.
Maar in google heb ik hem gevonden:

http://bemi.free.fr/vikio/?KiegEichholtz

Misschien Yvonne van de Hork?

Groet
Gudy

Ik heb Kieg gekend. Een zeer markante persoonlijkheid. Buitengewoon eigenzinnig, zoals veel wereldfietsers. Zelfredzaam. Hij voelde zich geen kuddedier, daarom heeft hij zich nooit defintief aangesloten bij de Wereldfietser. Behalve fietsen was ook schaatsen zijn hobby. Hij ging een keer op de fiets naar Centraal Azie om te schaatsen op de eens zo beroemde baan in Alma Ata.
Cok Oostveen kende Kieg ook. Volgens mij was er een conflict. Ontstaan tijdens een groepsreis. Zo kan dat gaan in groepsprocessen. Ondanks de polarisatie door dat conflict groette Kieg Cok wel, terwijl andere betrokkenen Cok negeerden. Zo was Kieg.
Zeker heb ik Kieg gekend.
Hij was net als ik actief in de Haarlemse afdeling van de Fietsersbond. In ons afdelingsblad hebben we aandacht besteed aan zijn dood. (Haarlemmer Wielen van febr. 2004). Hieruit:
'Acties konden hem niet hard genoeg zijn. Hij deed altijd mee. Hij kwam regelmatig in de problemen door zijn anarchistische trekjes'.
'We vergaderden altijd met een flinke groep, en Kieg behoorde tot de trouwste aanwezigen. Als hij tenminste niet in Tadzjikistan aan het fietsen was, of in China of Kirgizië of Brazilië'.
Zijn uitvaart op 17 febr. was een happening: honderden fietsers achter zijn kist, die op een fietskar was geplaatst. We hebben het initiatief genomen om een deel van zijn fietsverhalen te bundelen en uit te geven. Dat boekwerk is net verschenen (in kleine oplage).
Hans Metz

Hans Metz schreef: "We hebben het initiatief genomen om een deel van zijn fietsverhalen te bundelen en uit te geven. Dat boekwerk is net verschenen (in kleine oplage)."

Waar is dat boekje verkrijgbaar? Ik heb Kieg Eicholz een paar jaar geleden eens ontmoet en heb toen een halve middag met hem zitten praten. Ik zou dat boekje graag hebben en lezen.

Eric Leijenaar.

Een paar weken geleden verzeilden Els en ik op het voormalig eiland Wieringen.
In een huisje aan de oude wierdijk hadden we een ontmoeting met een man die de chef van Kieg bleek te zijn geweest.
Ook dat leverde een geweldige avond op met prachtige verhalen.

Kleine wereld.
Toch?