Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets voor een 7 daags fietsavontuur? - Forum Wereldfietser

Welke fiets voor een 7 daags fietsavontuur?

Het plan is om in ’t voorjaar / zomer 7 dagen solo te gaan fietsen.
De route staat nog niet 100% vast maar Maastricht, Bastogne, Verdun, Saarbrucken, Luxemburg, Daun, de Eiffel Maastricht komt in de buurt, ca. 1.000km. (dagafstand 150km.). Ik ga voornamelijk over verharde wegen reizen, al wil ik me niet laten hinderen door een mooi karrenspoor, vers weiland, rustiek landweggetje of angstrengende forstautobahn.

Mochte deze trip bevallen, war ik niet aan twijfel, dan zal ik vaker zulke trips gaan maken. Zoals ik er nu over denk allen in Europa, verhard en maximaal 3 weken.

Zoals mijn paklijst er nu bij staat gaat alles in 2 achtertassen van 20liter, een stuurtasje en een bovenbuistasje.
Daarbij komen 2 of 3 750ml. bidons. Ik verwacht rond de 14kg. uit te komen, zonder de bidons…
Mijn specs: 192cm, 90kg, binnenbeenlengte 89cm. Fietservaring: wekelijks een rit van 40 tot 140km. op de racefiets of (tot november 2009) mtb.

Mijn budget voor een fiets is €1000,-.
Wensen en waarom
• 28inch: loopt lichter op verhard, rolt makkelijker over kleine oneffenheden.
• Velgremmen: eventuele problemen met schijven zijn lastiger te verhelpen.
• Derailleurs (geen naafversnelling): geen budget voor Rohloff.
• Starre vork: heb geen vering nodig.
• Racebocht
• Lichte wielen, geen naafdynamo, max. 42mm banden: geen nachtritten, meer dan 42mm. is niet nodig vanwege beperkt onverhard.
Drager, spatborden, standaard, bel en ?verlichting? schroef ik er net zo lief zelf op.

?? Wie o wie heeft voor dezelfde keuze gestaan en wat, waarom besloten ??
opmerkingen en tips zijn ook welkom :!:

P.s. Deze fiets gooit bij mij hoge ogen
Mooi fietsje zeg, je zou bijna denken dat er iets aan mankeert voor die prijs.

Daar kun je prima 7 dagen mee uit de voeten, vooral als je niet al teveel spullen meeneemt (geen voordragers). Genoeg kleine hotelletjes te vinden in Frankrijk.
150km/dag is vrij veel, gezien wat je nu fietst. Denk er om dat bagage en heuvels toch wat vermoeiender is.

De fiets ziet er op zich (oftewel: grotendeels) goed uit. Wel zou ik er andere banden op leggen (Kojak of Big Apple 50mm, indien mogelijk).
Het BB ben ik ook niet helemaal zeker van of dat een goede keuze is.
Verder wel flauw dat ze er niet even bij zetten wel achterlicht er aangesloten is.

Verder geven WF-leden Leon en Wouter komend weekend een workshop "Wat gaat er in de fietstas en wat niet?" op de Fiets- en Wandelbeurs. Dat kan ook heel informatief zijn.
Robertjan schreef:150km/dag is vrij veel, gezien wat je nu fietst. Denk er om dat bagage en heuvels toch wat vermoeiender is.
Ik ga nog wat trainen voor ik vertrek :wink:.
Het genoemde BB heeft moeiteloos een paar duizend km overleeft in mijn mtb, lijkt mij wel goed te zitten.

Banden vervangen is geen probleem, ben er nog niet uit of dit inderdaad de banden zijn waar ik mee wil fietsen

De site van Jim van den Berg heb ik bekeken en hier mijn paklijst eens naast gelegd, uitkomst = weinig verschil met de lijst van Jim.

Fiets en wandelbeurs staat in de agenda.