Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is dit een goede opbouw - Forum Wereldfietser

is dit een goede opbouw

Hallo medefietsers,

Ik heb de afgelopen twee jaar op mijn Snel Safari uit 'ergens in de beginjaren 90' allerlei tochten gefietst, waarbij de fiets goed voldeed. Echter ga ik nu toch een nieuwe kopen, nu mijn baas een beetje meehelpt.... :D
Hier volgt mijn samenstelling. Graag hoor ik of ik rare combi's heb gemaakt en wat je anders zou doen en waarom.
De fiets moet breed inzetbaar zijn. Asfalt, maar ook onverhard, met bepakking (tot nu toe gebruikte ik alleen achtertassen). Europa, maar in de toekomst wellicht ook daarbuiten. Ik ben zelf erg licht (57kg). Waarom de Santos? Ik kan vanwege de deal met fietsenmaker kiezen uit Santos, Cube en Stevens.
Ik vind V-brakes goed genoeg.


Santos Travelmaster 2.6 cromo frame
Santos stalen voorvork
Santos RVS balhoofdstel (chris king is wel errug duur)
Zadelpen Ritchey
Ritchey mountainbike stuur
Alu stuurpen 120mm
Shifters LX rapidfire
Voorderrailleur LX
Achterderailleur XT
Shimano crankstel, santos extra slijtvaste bladen
cassette LX 11/32
ketting KMC goud (anti-roest)
remmen deore V-brakes
LX-naaf 36g vakantiewiel Santos
Marathon Supreme vouwbanden

Ik heb nog geen uitsluitsel betreffende mijn maten en de geometrie van het frame. Hoop op de beurs daarmee verder te komen.

Dank voor het meedenken.

Groetjes Jis
Ik heb hier niets op aan te merken. Mijn enige echte vraag zou het crankstel gelden. Ik weet niet welk crankstel dit is, maar de duurdere Shimano's hebben van die geintegreerde trapassen en buitenboordlagers en daar hou ik niet van. Ik weet niet of Santos tegenwoordig nog andere mogelijkheden heeft. Verder zou je geld kunnen sparen op de banden door 50 mm Big Apples te nemen. Die zijn ook nog sneller (wel zwaarder). LX en zeker XT remgrepen geven je wel iets meer controle, maar Deore is zeker goed genoeg. Alleen de grepen upgraden naar LX kost nauwelijks meer.
Wim
jis30 schreef:Hallo medefietsers,

Ik heb de afgelopen twee jaar op mijn Snel Safari uit 'ergens in de beginjaren 90' allerlei tochten gefietst, waarbij de fiets goed voldeed. Echter ga ik nu toch een nieuwe kopen, nu mijn baas een beetje meehelpt.... :D
Hier volgt mijn samenstelling. Graag hoor ik of ik rare combi's heb gemaakt en wat je anders zou doen en waarom.
De fiets moet breed inzetbaar zijn. Asfalt, maar ook onverhard, met bepakking (tot nu toe gebruikte ik alleen achtertassen). Europa, maar in de toekomst wellicht ook daarbuiten. Ik ben zelf erg licht (57kg). Waarom de Santos? Ik kan vanwege de deal met fietsenmaker kiezen uit Santos, Cube en Stevens.
Ik vind V-brakes goed genoeg.


Santos Travelmaster 2.6 cromo frame
Santos stalen voorvork
Santos RVS balhoofdstel (chris king is wel errug duur)
Zadelpen Ritchey
Ritchey mountainbike stuur
Alu stuurpen 120mm
Shifters LX rapidfire
Voorderrailleur LX
Achterderailleur XT
Shimano crankstel, santos extra slijtvaste bladen
cassette LX 11/32
ketting KMC goud (anti-roest)
remmen deore V-brakes
LX-naaf 36g vakantiewiel Santos
Marathon Supreme vouwbanden

Ik heb nog geen uitsluitsel betreffende mijn maten en de geometrie van het frame. Hoop op de beurs daarmee verder te komen.

Dank voor het meedenken.

Groetjes Jis
prima fiets zo:
zadelpen: er staat niet bij welk type, ga voor een versie met twee bouten
Crankstel: staat geen type bij, een vakantiefiets vriendelijke cartridge as zou mooi zijn
Dank jullie voor de snelle reacties! :D

k weet niet welk crankstel dit is, maar de duurdere Shimano's hebben van die geintegreerde trapassen en buitenboordlagers en daar hou ik niet van. Ik weet niet of Santos tegenwoordig nog andere mogelijkheden heeft.
De andere mogelijkheden staan op de Santos-site, maar er staan niet bij alle de types. Wel kan je bijvoorbeeld voor de LX Hollowtech kiezen, maar dan betaal je €40 meer.
LX en zeker XT remgrepen geven je wel iets meer controle
Ik dacht dat de Deore de sterkere was van de drie, vanwege de constructie en gebruikte materiaal, of is dit achterhaald?
Verder zou je geld kunnen sparen op de banden door 50 mm Big Apples te nemen. Die zijn ook nog sneller
ok, dat is een goede, dacht dat de Supremes meer allround waren....

Wat betreft de zadelpen: het type staat er niet bij, en ik kan ook niet zien of er twee bouten aan zitten...het lijkt wel zo. Het is het 'basismodel' van Ritchey
Waarom geen suspension forks? Ik snap niet waarom er zo weinig mensen met suspension forks op reis zijn. Het is zoveel comfortabeler. Tubus Swing voordrager is er speciaal voor gemaakt.

Sebastian Wevers
www.osmosno.wordpress.com
1 kg meer, duurder (als je een goede koopt), het kan stuk, en dikke banden geven net zoveel of meer comfort, behalve als je echt off road gaat.
Wim
Alles kan stuk. Maar het gaat bijna niet stuk (ik rijd er al jaren mee) en het is echt zoveel comfortabeler op de wegen die ik ook rijd. Een all-round reisfiets kan maar beter klaar zijn voor zo veel mogelijk terrein lijkt me.

Het is ook een beetje een trend onder de reisfietsers lijkt wel. Old school. Stalen frames, geen spd trappers, geen disc brakes. Dat is jammer want het is zulk mooi spul, ook voor verre reizen.

Sebastian Wevers
www.osmosno.wordpress.com
Hele goede fiets, mede door het stalen frame. LX naven zijn top, zeker vergeleken met de duurdere (maar minder duurzame) XT's. Wel goed (laten) smeren voor je op pad gaat.
Kijk zeker kritisch naar de trapas: HTII-lagers halen echt geen 25.000 km, dit in tegenstelling tot een Shimano UN72 (of 54) trapas met vierkante as. Onbegrijpelijk goed; schroef 'm in je frame en vergeet dat ie er zit (wel elk jaar even loshalen om vastlassen te voorkomen :wink: )
Helaas voor Wim maar Big Apples hebben mij nooit zo kunnen bekoren: zwaar, log sturend, weinig grip in modderige situaties en -door het grote volume- erg belastend voor de velgwanden. Gewoon even uitproberen dus of het wat voor je is.

Kijk verder je fietsenhandelaar lief aan of hij misschien een cassette voor je kan samenstellen. De 11 -zo wijst de praktijk uit- wordt zelden tot nooit gebruikt op een vakantiefiets en zit er dus feitelijk voor niets.

Vering? Een stalen vork dempt al heel veel en zeker als je fiets volgeladen is worden schokken nog meer gedempt door het extra gewicht.
(Onnodig om te zeggen dat vering een fiets nodeloos gecompliceerder maakt maar daar ben ik dan ook een Old school adept voor :wink:)

Martijn
Normaliter komnt een travelmaster met een vierkante trapas en dito "Deore" crankstel met eigen bladen, daar gaar weinig mis mee. Zelf zou ik idd ook met een vergelijkbare setup voor mijn vakantiefiets komen.

Zelf zou ik eerder naar een 12-36 cassette kijken en evt een stel modderhappers monteren... is wel erg prettig, en waarom geen HS33? Remt wel prettig, of anders een stel cane creek direct curves? Die remmen wat beter in lijn dan standaard v's naar mijn eigen ervaring.

Maar over vering, tja das een lastige, heb zelf ook een beste vork erin zitten maar zou op dit moment zeker een vaste hebben gekozen met mijn nieuwe manier van reizen en de hoeveelheid bagage. Maar de verende vv is zeker al een behoorlijk aantal keren reddend geweest in takke weer met een verdacht diepe kuil... Maar kost behoorlijk wat en is idd onderhoudsgevoeliger dan een vaste.

Maar er blijken tegewoordig zelfs steeds meer mensen met een singlespeed of fixie op fiets vakantie te gaan... dus zelfs alle andere technische snufjes kun je tegenwoordig thuis laten....

Mes bien, zou zeggen laat je goed opmeten en informeren over de opties die er zijn.

Bas
Na jaren van Snel Safari ben ik ook overgestapt op een stalen Santos (met Rohloff). Ik vind de HS33's echt heel fijn. De verende zadelpen (Thudbuster) zou ik ook niet willen missen. Nu met vaste vork. Bij een reis met veel slechte/overharde wegen ga ik wel overwegen die te vervangen door een verende.
Sebastian Wevers schreef: Het is ook een beetje een trend onder de reisfietsers lijkt wel. Old school. Stalen frames, geen spd trappers, geen disc brakes. Dat is jammer want het is zulk mooi spul, ook voor verre reizen.
Ja dat is hier inderdaad een soort norm, zo simpel en degelijk mogelijk. Anderzijds hoort daar dan wel weer vaak de hightech Rohloff naaf bij.
In staal zie ik zelf ook niets. Aluminium is licht, stijf, sterk en goedkoop. Voor mij prima. Ik fiets tegenwoordig ook altijd geveerd. Een kilo zwaarder lijkt me overdreven. Bijvoorbeeld de Headshok weegt maar 1,3 kg.
Het liefst fiets ik met spd. Een nadeel is alleen dat je dan eigenlijk 2 paar schoenen moet meenemen omdat spd-schoenen niet lekker lopen.
Schijfremmen zijn aan mij niet besteed. Ik hou het op simpele, maar goed werkende v-brakes. Ik heb ook een fiets met Magura HS33 maar voor verre reizen heeft dat voor mij geen meerwaarde.
De vraag is hoeveel alles bij elkaar weegt. Een vraag die sommige nauwelijks schijnt te interesseren, maar voor mij mag de fiets eigenlijk niet meer dan 12-13 kg wegen.
Alu of staal; keuze is zuiver subjectief en over de voor- en nadelen van beide materiaalsoorten is al veel gediscussieerd.
Persoonlijk houd ik meer van de slanke 'look' van stalen frames en het feit dat een stalen frame 'overal ter wereld gelast kan worden' :P

Steel is real :D

Martijn
Ha! Daar is ie! Ik wachtte erop. 'Een stalen frame kan overal gelast worden' Argument van alle stalen frame fietsers. Ik fiets al heel lang met aluminium frames en ze hoeven nooit gelast te worden. Als er iets een keer mis zou gaan koop ik gewoon een nieuw frame ergens en zet ik al mijn spullen over voor de rest van de reis.

www.osmosno.wordpress.com
Sebastian Wevers schreef:Argument van alle stalen frame fietsers.
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Staal fietst gewoon prettiger, voor mij. :wink: Bovendien dempt het meer trillingen, waardoor een voorvork alweer minder nodig is.
Ik ben staal gewend en blijf dus bij staal. De discussie staal-alu kan je al elders op het forum voeren...

Wie heeft ervaring met zowel de Big Apples als de Supremes? Voor- en nadelen van de een en de ander?
De verende zadelpen (Thudbuster) zou ik ook niet willen missen
Veert deze dan niet op de momenten dat je het niet wilt? (bergop enzo)
Zelf zou ik eerder naar een 12-36 cassette kijken
Dat is geen optie bij Santos. Misschien kan de fietsenmaker deze wel wisselen, maar weet niet of dat economisch gezien handig is. Maakt het erg veel uit?
Bij de Thudbuster zitten verschillende soorten elastomeerblokjes, zodat je rekening kan houden met je gewicht. Het onbedoeld inveren tijdens het fietsen valt erg mee, maar als je snelheid belangrijk vindt, kun je beter geen verende zadelpen nemen. Dat scheelt ook weer gewicht (en geld).
' steel is real en kan je overal op onze aardkloot laten lassen': er is inderdaad altijd wel ergens een locale hero die zijn open vlam op je high-end gelegeerde stalen frame uit wil proberen. You're my friend.

' suspension is een overbodig accessoire, wat alleen maar kapot kan, veel onderhoud vergt, loeizwaar is en alleen nodig als je dwars door Timboektoe moet. Dat het ook erg comfi is als je bv. Reitsma's (schitterende) route naar Rome rijdt en een paar honderd km over betonplaat-fietspaden denderd ontgaat de starre-vv puristen wel eens.

En tot slot nog eentje van een jaar of honderd geleden: luchtbanden zijn onzin, goan allenig maar kapot. Moderne rommel.

Ok ik chargeer, respecteer ieders mening en weet dat dit een eindeloze discussie is, maar vind de tendens op dit forum nogal conservatief.

Quote Tilmann Waldthaler: maak gebruik van de mogelijkheden die de tijd waarin je leeft je biedt.
Staal: helemaal mee eens, maar die discussie voeren we verder elders wel. Wel zijn de rij-eidenschappen anders, en dat is voor een aantal mensen reden om staal te verkiezen of juist niet.

Vering: dempt met name grotere obstakels goed. Maar die vindt je niet in betonplaten en i.h.a. ook niet in beschreven fietsroutes (ATB-/MTB-routes daargelaten). Is inderdaad wel zwaarder, en kan eerder kapot (niet handig als je bijv. 6 maanden gaat fietsen).
Banden: dempen met name kleinere obstakels, mits de banden breeeeeed zijn. Kan dus oncomfortabeler zijn bij flink offroad, maar vrijwel altijd afdoende. Zijn makkelijker te verkrijgen dan voorvorken. Kunnen daarentegen ook makkelijker lek raken dan vering... :wink:

Dit alles heeft niks met conservatief te maken. Meer met een genuanceerde blik op de verschillende manieren van fietsreizen. Iemand die relatief kort weg gaat, zal makkelijker relatief geavanceerd materiaal kunnen gebruiken. Voor iemand die relatief lang weg gaat, zal vervanging van dat materiaal een relatief grotere stempel op het budget drukken.
Beste arnows,
Ik vind het niet erg dat je je eigen voorkeuren hebt, maar om tamelijk op de man af voor geborneerde conservatief uitgemaakt te worden die liever op massieve banden rijdt bevalt me niet. Probeer alsjeblieft te argumenteren, en doe het alsjeblieft een beetje elegant.
Wim
Beste Wim,

Ik geef duidelijk aan dat ik doelbewust chargeer en een ieders mening respecteer.

Doelbewust omdat m.i. het hebben van een afwijkende mening nogal eens ondergewaardeerd wordt op dit forum.

Voel je vooral niet persoonlijk aangevallen.