door
Sylv » wo 24 feb, 2010 21:49
2 zomers geleden langs balatonmeer gefietst via de zuidroute. ik vond het langs de route erg verwaarloosd en naar mijn mening weinig campings en veel verlaten en failliete campings.
De noord route lijkt mij mooier. is mooier, maar heuvelachtiger.
Wat mij opviel tijdens onze fietsvakantie in hongarije dat de het voor fietser zeer goed te doen is. Goede wegen en fietspaden. Je ziet dat ze afgelopen jaren veel geld in hebben gepompt. slechte wegen hebben wij (bijna) niet gezien.
Ik zou rond het balatonmeer niet echt aanraden om te fietsen qua leuk of mooi. Er zijn vele mooiere gebieden om te fietsen.
Wij hebben het rondje:
sopron (Fertorakos) -Koszeg -Savar - Helvis ( via zuidover balaton) naar Siofok - Szekes Fehervar - Tata - Gyor - Bratislava ( slowakije). Deze route is niet bergachtig maar meer vlak en heuvelachtig.
Houdt er rekening mee dat campings gesloten( failliet) kunnen zijn terwijl ze overal nog aangegeven staan. Zelfs nog op de bordjes in de plaatsen.
Zoals bij in sopron en koszeg die campings blijken al jaren niet meer te bestaan maar staan ze nog op elke hongaarse campingkaart aangegeven. in koszeg heb nog een alternatief maar in Sopron niet. Wij zijn toen naar Fertorakos gegaan voor een camping. een goede zeer rustige camping.
Bratislava is geen radar om te fietsen, vond erg gevaarlijk en op de stoep fietsen was ook geen aanradar ( zeer slecht).
Tip: fiets kaart route boek: fietsatlas hongarije uitgever Frigoria: isbn: 963958608-0 Een echter aanradar om te gebruiken( een fietsknooppunt routeboekje). Ze hebben ook een speciale uitgaven voor Balatonmeer.
http://www.opdefiets.net/fietskaarten/krthongarije.htm
gr syl