Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Denken wereldfietsers wel eens aan ecologische aspecten? - Forum Wereldfietser

Denken wereldfietsers wel eens aan ecologische aspecten?

Winter, een weifelend zonnetje kriebelt aan me. Veel mensen gaan nu een reis plannen / boeken. Ik vraag me af: denken wereldfietsers wel eens bij het plannen van hun reis over de hoeveelheid energie die hun reis consumeert?

Ik verbaas me hoe makkelijk sommige mensen een verre reis boeken. En ik bedoel niet één, maar zo van: "Vorig jaar was ik in Thailand, dit jaar is Cambodja aan de beurt maar volgend jaar wil ik toch weer eens naar Zuid Amerika." Ook al reist met ter plekke met de fiets... Ik verbaas me ook dat in 2010 kipfilet nog steeds veel en veel goedkoper is dan een vleesvervanger als Quorn.

Eigenlijk geloof ik niet zo in dat de mens zo'n dikke vinger in de pap van het milieu heeft, wat betreft opwarming van de aarde. Ook ben ik niet tegen het eten van vlees. Ik geniet, en eet het met mate (ongeveer een kilo per maand) en ik reis (ook binnen Europa) het liefst per trein.

Ik wil geen harde oordelen hanteren of oproepen. Mijn buurman heeft een reusachtig grote ecologische footprint en hij heeft nog nooit een lege fles in een glasbak gegooid, en hij is een goede vriend van me.

Ik ben benieuwd of jullie bij het plannen van een reis ecologische aspecten laten meewegen.
Zo lang het privé-economisch niet haalbaar is de ecologie op macroniveau echt mee te laten spelen (OV t.o.v. vliegtuig, en dan met name OV veel goedkoper maken i.p.v. vliegtuig duurder...), houd ik het bij het microniveau (afval meenemen en scheiden indien mogelijk, etc.).
Ik ben met name benieuwd naar het plannen. Kijk, ik ben met de trein vaak duurder uit, maar kies dan toch voor die duurdere trein.
Ik kies dus voorlopig voor het goedkoopste, wat nagenoeg altijd milieuonvriendelijker is.
@Erik, deze discussie heeft denk ik weinig zin. Veel mensen plaatsen gewoon hun eigen plezier boven dat van hun kinderen en hun kleinkinderen. Mensen zijn kuddedieren, zijn per definite nooit tevreden en willen altijd meer. Het is een trieste constatering. :|
Robertjan schreef:Ik kies dus voorlopig voor het goedkoopste, wat nagenoeg altijd milieuonvriendelijker is.
Waarmee weer duidelijk is dat het kennelijk geen optie meer is om iets NIET te doen.
Leon
Als je van € 780/maand moet rondkomen en tóch met de Buitenlandtocht mee wilt: inderdaad. :wink:
Het is niet zozeer als discussie bedoeld. Veeleer als mogelijke inspiratie.

Zo'n treinreis bijvoorbeeld is een reis binnen een reis. Het zorgt ervoor dat ik een langzamere overgang heb tussen het leven van alledag en mijn fietsreis. Voor- en naspel, als het ware. Bij vliegen is dat voor- of naspel niet erg boeiend, vind ik persoonlijk.

Ook vind ik het heerlijk om zoveel avontuur te vinden relatief dicht bij huis. Balkan, Oost Polen, voelt als erg ver weg, zeker als ik fiets. Retour Waschau of Praag met slaapwagon en fiets kost ongeveer 110 euro.
Zo'n treinreis bijvoorbeeld is een reis binnen een reis. Het zorgt ervoor dat ik een langzamere overgang heb tussen het leven van alledag en mijn fietsreis. Voor- en naspel, als het ware. Bij vliegen is dat voor- of naspel niet erg boeiend, vind ik persoonlijk.


Dat gevoel heb ik ook!. Vorig jaar Ierland rondgefietst. Eerst veerboot naar NewCastle dan trein dan weer veerboot naar Belfast. Terug hetzelfde alleen toen wel over engeland naar newcastle gefietst. Heel gedoe, naar Ierland vliegen kost 2 uur en kost minder dan de helft. Maar het beleven van de reis is met boot en trein veel mooier vonden wij.
Milieubelasting van een reis meten is wel moeilijk. Je kan stellen dat openbaar vervoer toch wel gaat. Een fietser die hijgend tegen een berg rijd stoot ook heel van CO2 uit :wink: Als je normaal doet hoef je, denk ik, geen schuldgevoel te hebben van een fietsvakantie.
Michel
In Ierland zag ik veel fietsers die hun bagage met een busje naar de volgende stopplaats lieten vervoeren. Soms was er nog een tweede busje die onderweg voor verfrissingen zorgde voor de dames en heren fietsers. Dit is natuurlijk ecologisch niet verantwoord :evil:
Die tour de france renners die hun bidon en etensresten in de berm pleuren ook niet trouwens :twisted:
Michel
Leo van Lierop schreef:@Erik, deze discussie heeft denk ik weinig zin. Veel mensen plaatsen gewoon hun eigen plezier boven dat van hun kinderen en hun kleinkinderen. Mensen zijn kuddedieren, zijn per definite nooit tevreden en willen altijd meer. Het is een trieste constatering. :|
Als dat argument geldig is, dan geldt het gelijk ook voor elke discussie over menselijke invloed op het klimaat waarin het gaat over een afweging tussen persoonlijk genot/gemak en duurzaamheid.
Dit soort ideeen zie je vaak terugkomen; mensen zijn inherent slecht, denken alleen aan eigenbelang, dus laten we het er maar niet over hebben op wat voor manier we dat anders kunnen doen.. Behalve een pessimistische gedachte ook wel wat makkelijk. Ik blijf er liever wat positiever over dat soort dingen denken :) en daar hoort een discussie misschien bij.

Anyway, vorig jaar enkeltje Griekenland gevlogen met de fiets, maar ik probeer het niet te vaak te doen. Treinen is zeker ook leuk, of gewoon vanuit Nederland beginnen. Met vliegen op z'n tijd is ook niet zo veel mis, maar het is volgens mij wel zinnig om daar enige maat in te houden. Aan iedereen om daar enige redelijkheid in te houden.
Ja, als de trein voor mij een redelijk alternatief is, dan kies ik voor de trein.

Een enorme misser is het ontbreken van twee belangrijke schakels in het internationale treinverkeer vanuit Nederland: in de treinen van Amsterdam via Keulen naar Frankfurt kunnen geen fietsen mee en in de Thalys naar Parijs en de zon-Thalys naar de Cote d'Azur mogen alleen verpakte en gedemonteerde fietsen mee. Het pakketje moet dusdanig klein zijn dat niet alleen het stuur los moet, maar ook de wielen, de lowrider, de achterdrager en het achtspartbord van de fiets af moeten.
Dagelijks gaan er vele vluchten van Amsterdam naar Barcelona, maar een rechtstreeks trein van Amsterdam naar Barcelona moet mogelijk zijn, als het treinproduct maar goed op de markt gezet wordt en op de juiste manier wordt gepromoot.

Helaas heb ik als reisjournalist de keuze voor vervoer vaak niet in eigen hand: er wordt gewoon een vlucht voor mij geboekt.
Leo van Lierop schreef:@Erik, deze discussie heeft denk ik weinig zin. Veel mensen plaatsen gewoon hun eigen plezier boven dat van hun kinderen en hun kleinkinderen. Mensen zijn kuddedieren, zijn per definite nooit tevreden en willen altijd meer. Het is een trieste constatering. :|
Gezien de graaicrisis denk ik eerder aan solitaire dieren. Veel kuddedieren laten immers nog wat over voor hun kuddegenoten of vinden tenminste geen trucs uit om sneller te kunnen grazen dan hun kuddegenoten. Daarnaast zijn er veel dieren die ophouden met jagen als hun honger gestild is en tevreden snorrend onder een boom gaan liggen suffen. Daar kan de mens als dier nog wat van leren.
Leon
Daarom wil ik geen kinderen... :)

Zonder gekheid, mijn motto: ik leef maar 1 keer en daar wil ik van genieten ook!

Egoistisch? Misschien wel...

Maar het kan altijd erger denk ik dan maar!

Ik laat geen vuil achter, ik ruim alles netjes op en sleep het zelfs dagen mee als het moet..

Dus, nee, ik denk geen moment na over de ecologische aspecten. Ik zit ook het liefst zo vaak mogelijk in een ver land heerlijk van het leven te genieten, sorry daarvoor dan! :lol: :?
fietsjunks schreef:Daarom wil ik geen kinderen... :)
Er zullen vast mensen zijn die dat raar vinden. Ik hoor daar niet bij.

Wie het grafiekje bekijkt van de toename van de wereldbevolking zal begrijpen dat het zo niet langer kan, gezien de huidige problemen. De mens is niet meer in evenwicht met de natuur. Dat moet natuurlijk wel.
Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is: ja.
Echter ik heb makkelijk spreken: na een vlegreis in 1968 naar Malaga en terug naar Schiphol heb ik vliegangst tussen m'n oren ontwikkeld en dat heeft me er tot nu toe van weerhouden nogeens te vliegen. De trein heb ik nog niet geprobeerd: vindt dat zo'n gedoe. Fietsen vanuit huis is m'n optie en daarbij neem ik meestal zoveel mogelijk voedsel mee(ik ben niet zo'n restaurantbezoeker). Zo weinig mogelijk spullen met afval kopen en evt afval meenemen. Ik heb iets van het indianegedrag, de aarde is kostbaar en verniel hem niet. Dat de andere mens daar wellicht anders mee omgaat zie je elke fietstocht langs de weg: de overheid met toezicht zou daarin veel meer moeten sturen. Ik geloof niet in het zelfreinigend vermogen van de mens, maar de overheid heeft van mij een vrijbrief om op dat vlak de mensen op te voeden. Echter diezelfde overheid is zelf ook een groot-verspiller edoch je moet ergens beginnen.
Eraan denken: ja. Ernaar handelen: niet altijd. En het is inderdaad jammer dat er voor sommige bestemmingen geen goed treinalternatief is, want dat heeft op afstanden die binnen een etmaal met de trein te bereizen zijn mijn voorkeur. Verder de gebruikelijke excuses (geen kinderen, geen auto, vegetariër).
Ik denk er wel over na. En doe ook het één en ander, verwarming lager, lampen uit, veel ov, veel fiets/lopen. Pak niet de auto om ergens te mountainbiken. Weinig vlees. Koop veel biologisch groenten en vlees. Geen tonijn. Koop veel spullen tweedehands en verkoop deze ook weer. Heb wel een aantal keren ver gevlogen en ook dichterbij voor het gemak. Sta daar nu wat meer bij stil. En zou het misschien wat minder snel doen.

Maar ik denk ook wel weer ach dat vliegtuig gaat toch wel zonder mij....

Lijkt mij wel lekker als je zoals de Fietsjunks zonder schuldgevoel kan reizen! Behalve milieuschuldgevoel, heb ik ook altijd last van schuldgevoelens t.o. die hardwerkende lokale bevolking of bedelkindjes etc. En dan ik maar zeuren over mijn lekke banden... :oops:

Gebruik dan weer geen katoenen luiers voor mijn zoon. Terwijl het toch om zijn toekomst gaat....pffffffffff moeilijk.

Kortom sta er vertwijfeld bij stil..

off topic: Wel jammer dat menig wereldfietser geen kind wil, leuke, avontuurlijke mensen zouden zich beslist moeten voortplanten :D . Goed voor de soort, zeg maar.
Spinnetje schreef:Ik denk er wel over na.
Kortom sta er vertwijfeld bij stil..

off topic: Wel jammer dat menig wereldfietser geen kind wil, leuke, avontuurlijke mensen zouden zich beslist moeten voortplanten :D . Goed voor de soort, zeg maar.
Jij bent ten minste eerlijk en die leven toch het langst(als je in het voortrazende verkeer niet wordt platgewalst)!
Dat laatste ben ik het zondermeer mee eens, echter m'n eigen volwassen kinderen weten volgens mij sinds hun 18e(einde middelbare school) niet meer wat een fiets is. :cry:
fietsjunks schreef:Daarom wil ik geen kinderen... :)

Zonder gekheid, mijn motto: ik leef maar 1 keer en daar wil ik van genieten ook!

Egoistisch? Misschien wel...

Maar het kan altijd erger denk ik dan maar!

Ik laat geen vuil achter, ik ruim alles netjes op en sleep het zelfs dagen mee als het moet..

Dus, nee, ik denk geen moment na over de ecologische aspecten. Ik zit ook het liefst zo vaak mogelijk in een ver land heerlijk van het leven te genieten, sorry daarvoor dan! :lol: :?
Mee eens, zo ben ik ook. Ik wil nu zo veel mogelijk ver weg reizen omdat het straks zo ecologische onverantwoord wordt(lees duur) dat het niet meer mogelijk is . Ik kan later altijd nog de rondje Noordzee fietsen:)

P.s ik mag voorlopig nog goedkoop vliegen van mijn baas dat speelt ook een grote rol :lol: