Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onverhard klimmen op 28" - Forum Wereldfietser

Onverhard klimmen op 28"

Ik gooi even een nieuw topic in de lucht om Rens niet voor de voeten te lopen.

Ik zat de laatste tijd maar te dubben waar ik mijn fietsvakantie dit jaar zou doorbrengen, totdat ik de link van Rens volgde en op alpenrouten.de terechtkwam. Op het gevaar af dat ik als na-aper wordt weggezet: dit wil ik ook! Goed voorbeeld doet volgen, zullen we maar zeggen.

Probleem is dat ik een 28" fiets heb (Surly Long Haul Trucker), wel passen daarin max. 50 mm banden. Als ik de beelden van de Assietta-kammstrasse (http://www.youtube.com/watch?v=qTCvWuwN ... re=related) en de Maira-Stura Kammstrasse (http://www.youtube.com/watch?v=jdeun-O1L7w) op alpenrouten.de en youtube zie (de Ligurische Grenz Kammstrasse lijkt me wat te ruig), denk ik: dat moet op 28" ook kunnen. Ik baseer dat o.a. op afgelopen zomer toen ik in Slovenië aardig wat onverharde wegen heb gereden (hoogtepunt: de Podolseva panoramic road ten noorden van Solcava en Logarska Dolina). Onverhard klimmen vond ik supergaaf en was op 50 mm Schwalbe Marathon Supremes ook geen enkel probleem.

Die Kammstrassen zien er wel wat ruiger uit, dus andere banden zullen wenselijk zijn. Maar de gemiddelde percentages die ik uit de hoogteprofielen afleid, vallen me mee. Dus 28", ja of nee?

Please shoot.

Groeten,

Bert
Een 28 inch frame waar 50 mm in past? Wees gezegend, ik heb het o zo mooie Koga Randonneur frame laten schieten omdat er volgens mijn nog geen 42 mm in past, wat ik overigens zeer merkwaardig vind.

Van de ene kant ben ik ook wel blij eindelijk 26 inch te gaan rijden, van de andere kant: Frank van Rijn deed natuurlijk ook alles met 28 inch.
Pedalero schreef:Ik gooi even een nieuw topic in de lucht om Rens niet voor de voeten te lopen.

Ik zat de laatste tijd maar te dubben waar ik mijn fietsvakantie dit jaar zou doorbrengen, totdat ik de link van Rens volgde en op alpenrouten.de terechtkwam. Op het gevaar af dat ik als na-aper wordt weggezet: dit wil ik ook! Goed voorbeeld doet volgen, zullen we maar zeggen.

Probleem is dat ik een 28" fiets heb (Surly Long Haul Trucker), wel passen daarin max. 50 mm banden. Als ik de beelden van de Assietta-kammstrasse (http://www.youtube.com/watch?v=qTCvWuwN ... re=related) en de Maira-Stura Kammstrasse (http://www.youtube.com/watch?v=jdeun-O1L7w) op alpenrouten.de en youtube zie (de Ligurische Grenz Kammstrasse lijkt me wat te ruig), denk ik: dat moet op 28" ook kunnen. Ik baseer dat o.a. op afgelopen zomer toen ik in Slovenië aardig wat onverharde wegen heb gereden (hoogtepunt: de Podolseva panoramic road ten noorden van Solcava en Logarska Dolina). Onverhard klimmen vond ik supergaaf en was op 50 mm Schwalbe Marathon Supremes ook geen enkel probleem.

Die Kammstrassen zien er wel wat ruiger uit, dus andere banden zullen wenselijk zijn. Maar de gemiddelde percentages die ik uit de hoogteprofielen afleid, vallen me mee. Dus 28", ja of nee?

Please shoot.

Groeten,

Bert
Een filmpje bekeken, en dat ziet er super makkelijk uit. Je moet gewoon niet over die dikke losse keien rijden, maar dat lukt je ook niet met 50mm. Een band met iets meer flankprotectie als een tubekarkas is wel handig
bikelike schreef:Een 28 inch frame waar 50 mm in past? Wees gezegend, ik heb het o zo mooie Koga Randonneur frame laten schieten omdat er volgens mijn nog geen 42 mm in past, wat ik overigens zeer merkwaardig vind.

Van de ene kant ben ik ook wel blij eindelijk 26 inch te gaan rijden, van de andere kant: Frank van Rijn deed natuurlijk ook alles met 28 inch.
Hoi Erik,

Ik heb een 2005 Koga Randonneur en daar passen probleemloos 42 mm banden in. Heb een set XR versleten en er zitten nu Extreme's op.

No problems.

groet

Jans
:lol: Het Frank van Rijn-argument had ik ook al bedacht. Die 50 mm Supremes zijn in werkelijkheid overigens 47 mm.

@ Marten: aan wat voor band denk je dan?
bikelike schreef:van de andere kant: Frank van Rijn deed natuurlijk ook alles met 28 inch.
Deed of reed?
:wink:

Onverhard klimmen is één, onverhard dalen is iets anders. Ik heb met 28" nooit breder gereden dan 32 mm, maar dat was dan ook echt waardeloos. Ik heb toch echt het idee een flinke stap terug te moeten doen als ik met 28" weer onverhard moet gaan rijden, ook al zitten er ballonbanden op.

Met mijn hardtail mtb's daal ik en klim ik onverhard toch het prettigst en zekerst, ook met bepakking.

Edit: na het zien van de filmpjes vraag ik me af of er wel serieuze hoogteverschillen in zitten. Het lijkt vrij vlak. Dat neemt niet weg dat ik het comfort van een hardtail mtb niet wil missen.
Ik rijd alles op 28" met 37 mm en dat bevalt me prima.
Op asfalt snel genoeg en op ruige pistes prima te doen, maar dat is mijn mening.
Goede bandenspanning is uiteraard er belangrijk.
Volgens mij geen enkel probleem... Sterker nog ik kan je wel een aantal argumenten geven dat je met je LHT een voordeel hebt tov een 26"

Leesvoer: gegoogeld op 29er vs. 26er (29er is de benaming voor een 28" MTB)

Groeten
Eric
Bedankt allemaal voor jullie reacties!

De hoogteverschillen zullen er wel degelijk zijn, want je zit in de Alpen. Wel meen ik uit de hoogteprofielen te kunnen opmaken dat het niet lang achter elkaar supersteil is.

Ik geloof niet dat ik me met mijn bandbreedte helemaal tot de 29ers mag rekenen, maar een cool verschijnsel is het wel, die big foots. Leuke link trouwens.

Ik concludeer dat het te doen moet zijn met mijn Surly. Voor ik werkelijk die kant uit ga, ga ik wel eerst even een testweekendje doen met bepakking. In Sauerland of zo, ik heb gehoord dat veel mtb-routes daar bestaan uit enigszins vergelijkbare wegen.
bikelike schreef:Frank van Rijn deed natuurlijk ook alles met 28 inch.
Frank fiets niet alles....
http://www.youtube.com/watch?v=4niXuty7vIk


John.
bikelike schreef:Een 28 inch frame waar 50 mm in past? Wees gezegend (...)
In o.a. de 28" Santos Travelmaster en de 28" Koga Signature past 50 mm en ik geloof dat dat ook geldt voor veel van de andere bekende vakantiefiets-merken (zeker als je afziet van spatborden).

Overigens is volgens mij onverhard klimmen met een smal bandje niet het grootste probleem. Ik zou er veel meer tegen opzien om met een smal bandje onverhard te dalen.

Gerd
Er zijn mensen die inderdaad met 28" de Assietta hebben gedaan.

Zie ook het verslag van Jerry die het op een racefiets doet en dezelfde dag ook de Col Sommeiller mee pikt:

http://cycloclimbing.com/tour2002/alp6.html

niet helemaal representatief voor de gemiddelde fietser
Dag Bert,

Ten eerste ben ik ook niet de eerste die over deze kamstraten gaat dus ik kan het alleen maar aanmoedigen! Doen, want het is een fantastische ervaring. Twee jaar geleden is mijn vriendin meegegaan op de AKS met een Koga Rondoneur en banden met relatief weinig profiel. Was goed te doen. De LGKS en de Mont Jaffrau zou ik niet doen, die zijn een stuk grover. Afdalen werd al even genoemd en dat is wel een belangrijk punt. Een paar jaar geleden de Parpaillon gedaan met de Koga Traveller met wegbanden en alles lek gereden wat er maar lek te rijden valt. Dat waren wel vouwbanden en die hebben wat minder stevige wangen dus veel snakebites. Wellicht had ik ook iets te veel lucht uit de banden laten lopen. Vergis je overigens niet met die filmjes. Ziet er inderdaad relaxed uit, maar als je er met je neus bovenop staat is het toch iets anders. Verder is het zo dat op de kam zelf het klimmen (meestal) wel meevalt maar vergeet niet de weg er naartoe voordat je op hoogte bent. Bovendien zijn het op de kamstraat zelf juist de zeer venijnige stukken die er tussen zitten waar je je materiaal op dient aan te passen.

Groetjes Rens

P.S. Voor liefhebbers van onverhard klimmen: de "Grosser Alpen Strassen Fuhrer" van Denzel is de meest complete gids die er is. ISBN 978-3-85047-766-6
Pedalero schreef:
@ Marten: aan wat voor band denk je dan?
40 of 35mm Marathon Racer zou mij al goed genoeg zijn.
Deze? Of de XL?
Moet prima mogelijk zijn. Volgens mij zijn 29er MTBs ook ongeveer 28" en die worden tegenwoordig zeker in de VS erg veel verkocht. De banden zou het probleem dus niet moeten zijn, mogelijk de geometrie van de fiets, maar dat lijkt me in dit geval bij de niet heel moeilijke ritten niet het geval.
29ers zijn precies hetzelfde als wat wij 28 inch noemen, namelijk etrto 622. Wel heb je het dan in de praktijk altijd over brede 28 inch banden. Debandenkeuze hangt ook erg van jezelf af. Als je zoals Marten licht bent en een goede techniek, dan kan het smal blijven. Ben je zwaarder dan zou ik zelf toch liever wat breders hebben.
Wim
Ik wil inderdaad zo breed mogelijk. Zit me alleen nog af te vragen hoeveel meerwaarde een band met grof profiel heeft t.o.v. de Supremes.

@Rens: Op foto's en filmpjes zien bergen er inderdaad altijd minder stijl uit, maar ik ben me van de stijgingspercentages bewust. Zie bijvoorbeeld http://cyclingcols.com/asp/colframe.asp?cl=11065. Mooie col trouwens, had ik nog niet gevonden. Bedankt voor de tips!
Op stenige wegen heb ik met bagage nog nooit profiel gemist.... Degelijkheid lijkt me belangrijker...
Profiel is handig in zachtere omstandigheden (sneeuw, zand). Op harde ondergrond wil je zoveel mogelijk grip. Ergens daar tussenin ligt een optimum voor de diversiteit die je op een fietsreis i.h.a. kunt aantreffen.