Twee jaar geleden hebben wij ons laten enten tegen rabi"es. Vaak lees je dat een Rabi"es entingssessie van drie entingen twee jaar geldig is. Tijd voor een herhaling voodat het verlopen is, dacht ik dus. Maar toen ik net belde naar het LUMC, het ziekenhuis in Leiden, kreeg ik te horen dat enting na twee jaar niet echt nodig is zolang je niet blootgesteld wordt aan rabies. Pas als je weer op reis gaat naar een gebied met rabies heb je een booster nodig. Dat mag zelfs nog 3-4 jaar na vandaag omdat de eerste enting nog zo lang in je 'lichamelijk geheugen' blijft zitten. De medewerkster van het LUMC zei dat dit vor meerdere reisvaccinaties geld. Daarop heb ik mijn afspraak dan ook maar weer geannuleerd.
Ik vind het maar raar. Ik heb net (een uur geleden) een rabiësvaccinatie gehaald en dezelfde vraag gesteld. Mijn inenter was overtuigend dat de vaccinatie maar twee jaar werkzaam was en dat opwaarderen naar vijf jaar alleen mogelijk zou zijn als je na precies 1 jaar de booster zou halen. Als bewijs werd een grote map erbij gehaald met imposant aandoende bladzijdes over vaccinaties (wie ben ik om dat te beoordelen).
Natuurlijk klinkt het verhaal van het LUMC beter dan het verhaal van VCL (Vaccinatie Centra Limburg), maar ik hoop toch dat er een standaard verhaal is.
Sjirk