Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere voorvork steken - Forum Wereldfietser

Andere voorvork steken

Hallo,

Ik wil graag m'n cyclocrosser (Intersens) upgraden tot een reisfiets. Hiervoor wil ik de fiets oa met bagagedragers en spatborden uitrusten.

Omdat de huidige aluminium vork niet is voorzien van ogen voor spatbord en lowrider, wil ik deze gaan vervangen (denk ik).

Zijn er bepaalde zaken waarop ik moet letten met de keuze voor een voorvork? Kan ik bijvoorbeeld beter voor staal gaan ivm sterkte? Brand maar los! :wink:

Rick
Hi,

er zijn een aantal dingen waarop je moet letten,
1 inbouwhoogte, dus de afstand tussen de padden en de kroon
2 De sprong/ naloop, dit ivm het stuurgedrag
3 aansluitmogelijkheden voor je remmen, dragers etc.
4 de lengte van de stuurbuis en draad of a-head.

Als je het handig doet kijk je naar wat voor balhoofdstel hebt en laat je een vork-conus extra monteren op de nieuwe vork, dan kun je rap je vorken wisselen. En als je de vorkbuis wat langer laat kun je wat relaxter op vakantie.

Staal, alu of carton dat is eigenkeuze, zelf zou ik idd een stalen nemen. Hoe zit het met je remmen? Canti of v-brakes?

Succes

Bas
Hey Bas,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ik was inderdaad al van plan om eerst de voorbuis wat langer te laten om er gaandeweg achter komen wat voor mij een fijne vakantie-hoogte is.

Ik begrijp overigens niet wat je bedoeld met een extra vorkconus? Het lijkt me wel handig om makkelijk een vork te kunnen wisselen.

Ik neig momenteel zelf ook het meest naar staal, dit lijkt me ook het meest comfortabel. Ik heb het idee dat het qua gewicht niet al te veel uitmaakt? Zit er nog veel verschil in soorten staal en/of bouw?

Misschien wil ik nog wel een naafdynamo, moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

Rick
De crown-race ofwel de vork conus is de onderste ring die op de voorvork word gemonteerd, een balhoofdstel bevat globaal de volgende onderdelen (volgens mij heb je een volledig geintegreerd systeem):
Afbeelding

Helemaal rechts bovenin zie je de vork conus.

Je moet dus voor iedere vork een vork conus monteren, dus of andermaal de conus van de ene naar de andere verplaatsen of gewoon 2 vorken met conus.
Afbeelding

Lees ook die how to eens.

Dus als je een tweede vork conus hebt is dat wel gemakkelijk.... heb je geen extra gereedschap etc nodig.

Bas