Additionally, paste this code immediately after the opening tag: merenroute zwitserland - Forum Wereldfietser

merenroute zwitserland

heeft iemand ervaring met deze route? lijkt me een mooie tocht langs de verschillende meren en niet te zwaar (dacht ongeveer 500 km).
zwitserland van oost naar west (of omgekeerd)
is dat met cycletours?

http://www.cycletours.nl/start/form.rei ... EICODE=ZHZ&

die heeft een rating van 5. en is best wel pittig denk ik.

het stukje langs de Brienzersee is ook alles behalve vlak! maar wel een mooie waterval aan het einde. 8)
Wij hebben in 2008 in Zwitserland gefietst.
Je zou eens kunnen kijken of de routes (deels) overeenkomen. De route die wij hebben gefietst was licht.

http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02008.html

Harry
Leo van Lierop schreef:is dat met cycletours?

http://www.cycletours.nl/start/form.rei ... EICODE=ZHZ&

die heeft een rating van 5. en is best wel pittig denk ik.

het stukje langs de Brienzersee is ook alles behalve vlak! maar wel een mooie waterval aan het einde. 8)
De fietsroute langs de stille kant van de Brienzersee kent een paar forse klimmetjes. Je hebt dan wel een fraai uitzicht over het meer. Je kunt ook de boot nemen. je fiets kan mee aan boord. In alle treinen, dus ook de particuliere bergspoortjes, kunnen fietsen mee.

Zie verder: info.veloland.ch

Zwitserland is met een grote stand op de Fiets en Wandelbeurs in de Amsterdam-Rai op 27 en 28 februari.
zou deze route eerder op mezelf ipv met cycle tours doen, route staat volgens mij goed beschreven en aangeduid? van een klimmetje hier en daar maak ik geen probleem, maar dach tniet dat het 500km aan een stuk klimmen was?
af en toe eens een klim dat kan, een col tot 1000 klimmeters lukt ook nog wel, zolang dat maar niet alle dagen is :).
wou graag eens weten hoe de voorzieningen zijn onderweg (kamperen, eten en drinken), wat jullie gemiddelde dagafstanden zijn en over zowel start- als eindpunt goed bereikbaar zijn per trein/vliegtuig (Geneve dat lukt alleszinds)
als er een gps-route van bestaat, nog beter!
Ik heb in de vorige eeuw delen van de Merenroute met de ligfiets gereden. Het traject was perfect bewegwijzerd, je hebt eigenlijk geen gids of kaart nodig (ik had genoeg aan de overzichtskaart van heel Zwitserland). Onderweg kom je een aantal pittige hellinkjes tegen, die niet lang maar wel steil zijn, maar het zijn geen Alpencols. Zie verder het verslag op mijn website:
http://moh.freehostia.com/1998/index_nl.html

Op gpsies.com kan je wat GPS tracks vinden (niet van mij): http://www.gpsies.com/viewStages.do?fil ... pitnbbmbyx
isabellev schreef:zou deze route eerder op mezelf ipv met cycle tours doen, route staat volgens mij goed beschreven en aangeduid? van een klimmetje hier en daar maak ik geen probleem, maar dach tniet dat het 500km aan een stuk klimmen was?
af en toe eens een klim dat kan, een col tot 1000 klimmeters lukt ook nog wel, zolang dat maar niet alle dagen is :).
wou graag eens weten hoe de voorzieningen zijn onderweg (kamperen, eten en drinken), wat jullie gemiddelde dagafstanden zijn en over zowel start- als eindpunt goed bereikbaar zijn per trein/vliegtuig (Geneve dat lukt alleszinds)
als er een gps-route van bestaat, nog beter!
Nogmaals, fiets en trein in Zwitserland is geen enkel probleem. Het land heeft een zeer dicht spoorwegnet met uitgekiende verbindingen. Voorzieningen zijn goed. Dag afstanden doe je zoals jij gewend bent: maak je Belgie tochten van 70 km per dag, dan moet je nu niet ineens 100 km per dag gaan plannen
Via: www.veloland.ch kun je veel informatie ophalen over de nationale fietsroutes. Vraag bij het Zwitsers Verkeersbureau een overzicht van de campings.
Ik heb ongeveer de helft van de route in delen gereden:
2002 het stuk tussen Bodensee en Liechtenstein.
2004 langs de Brienzer See en de Thuner See
2008 het stuk tussen Zürichsee en Liechtenstein

Elk stuk heb ik in één dag afgelegd (ong. 100 km). Ik heb langs de hele route maar 1 camping gehad en dat vond ik niet zo'n aanrader. Het was een joekel van een camping bij st Margrethen, vooral een tussenstop voor caravansleurders.
Zwitserland is wat campings betreft vergelijkbaar met Duitsland en Engeland. Helemaal gericht op campers en stacaravans. Als je niet oppast, dan kom je op zo'n camping terecht en betaal je voor een eenpersoonstent een paar tientjes voor 40m2, electriciteit en schoonmaakkosten. Pensions, hutten en kamperen bij de boer zijn vaak betere alternatieven. Maar er zijn ook verrassend goede campings, alleen ken ik ze langs deze route niet.
Sinds de Euro zijn de verschillen tussen Zwitserland en Nederland kleiner geworden, maar boodschappen doen is nog steeds duur. Onderweg zul je erg veel boerderijen tegen komen waar goedkoop melk, kaas en groenten verkocht worden.
Restaurants en café's zijn ook een beetje duurder dan hier, maar het verschil met zelf koken is relatief klein.

Echt grote lange klimmen zitten niet in deze route. Of het moet tussen Meiringen en Luzern zijn, maar vanaf de kaart gezien lijkt me dat ook best meevallen.
Je moet er wel rekening mee houden dat er af en toe korte venijnige klimmetjes tussen zitten van meer dan 20%. Ze zijn zelden langer dan een paar honderd meter.

Sommige dingen zijn in Zwitserland nagenoeg perfect:
- er is bijna overal een station, en in bijna alle treinen mag de fiets mee. En als er geen treinen zijn dan is er nog de 'postbus'. Openbaar vervoer en ptt ineen: zelfs op de meest afgelegen bergpassen komt 2 keer per dag een busje om de post op te halen en verdwaalde reizigers te vervoeren.
- kaarten, routes en bewegwijzering, om te beginnen bij: veloland. Zwitserland ligt wat dit betreft mijlenver voor op Nederland, Belgie en alle andere landen.

Tsja, waarom zou je een vliegtuig nemen als er CityNightLine is.
Elstar schreef:Echt grote lange klimmen zitten niet in deze route. Of het moet tussen Meiringen en Luzern zijn, maar vanaf de kaart gezien lijkt me dat ook best meevallen.
Je moet er wel rekening mee houden dat er af en toe korte venijnige klimmetjes tussen zitten van meer dan 20%. Ze zijn zelden langer dan een paar honderd meter.
De Brünig pas is wel een redelijke uitdaging moet ik zeggen. De Alpencamping in Hausen/Meiringen is wel een aanrader. Wil je de Brünigpas ontwijken, dan kan men nog vanuit Hausen tussendoor naar de Häsliberg en dan naar Brünig, maar met bagage is dat...... erg uitdagend. :wink:
Route 9 gaat over de Häsliberg, volgens mij valt dat wel mee, 598m hoogteverschil:
Afbeelding

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ibtplmrxbthjsaac (selecteer de OSM fietskaart om de route 9 te bekijken)
Toch kan ik me voorstellen dat veel mensen die met bagage fietsen (mezelf incluis) zullen moeten afstappen in die paar honderd meter omhoog... Maar goed, ik heb daar (zonder bagage, met 35mm Kojak's) dan ook een alternatieve onverharde route gepakt. Dat bleek echter een wandelpad.
ok ik zal zien dat ik een voldoende kleine versnelling heb :)
alvast bedankt voor jullie tips allemaal, kzie het volledig zitten.
en waarom het vliegtuig: ik moet naar Gent (België) en het vlliegtuig is snel, en vaak goedkoper dan de trein!
isabellev schreef:ok ik zal zien dat ik een voldoende kleine versnelling heb :)
alvast bedankt voor jullie tips allemaal, kzie het volledig zitten.
en waarom het vliegtuig: ik moet naar Gent (België) en het vlliegtuig is snel, en vaak goedkoper dan de trein!
Dat hangt tegenwoordig af van het aantal stoelen dat verkocht is. De eerste stoelen gaan voor een prikkie weg, maar de laaste stoelen kosten een vermorgen.
Gent heeft al vele jaren geen vliegveld meer: is nu Flanders Expo. Dus moet je toch naar elders voor je vlucht
Ook in internationale treinen kun je aanbiedingen hebben. Kijk eens op de volgende site: www.treinreiswinkel.nl
Even nieuw leven in dit oude topic blazen 8) . Weet iemand of deze goed te doen is met de racefiets?

Greetz,

Jan Willem
In Brienz kan ik Camping Aaregg van harte aanbevelen: schitterende ligging direct aan het water en zonder twijfel 1 van de mooiste sanitairvoorzieningen ooit gezien.
jw19 schreef:Even nieuw leven in dit oude topic blazen 8) . Weet iemand of deze goed te doen is met de racefiets?

Greetz,

Jan Willem
Er zijn soms een paar gravelpaden, of smalle stukjes langs een van de meren.
Ik heb de Seen-Route even voor je in Bikely gezet:

http://www.bikely.com/maps/bike-path/seen-route

mvg
Jan Schoutsen