Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gent - schruns (oostenrijk) in de winter - Forum Wereldfietser

gent - schruns (oostenrijk) in de winter

Hey

Elders reeds subtiel aangekondigd om jullie megabreinen al wat warm te draaien: eind februari wil ik mijn eerste winterse fiestocht ondernemen. Zoals in topic vermeld zal deze van gent naar schruns leiden.

Nu zit ik toch met enkele vraagtekens:

Ivm de route: ongeveer tot strasbourg kan ik kiezen tss kaart en benjaminse. Ik heb goeie ervaringen met kaart in frankrijk dus wellicht wordt dat het. Dan stilletjesaan het zwarte woud in en door, enzovoort. Maar moet ik veel cols over? Meestal zijn cols gesloten in de winter, toch? Dus routetips, vnl voor wat volgt na strasbourg, zijn heel erg welkom.

Ivm schoeisel: op mijn randonneur staan spd-pedalen en ik beschik enkel over de shimano-sandaal (om toch een beetje de zomervibe erin te houden 8) ). Is het mogelijk om hiermee comfortabel te fietsen, met sealskinz-sokken (?) en overschoentjes misschien. Of ga ik beter voor een winterfietsschoen?

Ivm banden: vertrekken met wat standaard op mijn Surly LHT (Continental travel contact) ligt en veranderen wanneer het nodig wordt, of direct een goed bandje voor de hele tocht? Moet er ook een aangepaste band op mijn bob yak?

Ivm de handen: zou er een goede handschoen bestaan om zowel te fietsen in alle condities en te snowboarden? Wees niet beschaamd om kwaliteitsgeil :D te zijn wat dit betreft.

En de rest ben ik vergeten, of dit is het zo ongeveer.
Bedankt en groeten
Lars
Hoi Lars!

Super Tof dat je de stap waagt/zet naar een wintertocht! Veel succes alleszins!
Ga je ook kamperen?
Ik ben net terug van een weekendje fietskamperen met mijn vriendin aan de Vlaamse scheldevallei. Heerlijk was dat!

Wat betreft de route kan ik je niet echt helpen. Ik dacht ook wel eens ergens gehoord te hebben dat cols inderdaad gesloten zijn in de winterse periodes.
Misschien vind je informatie op websites van het gebied zelf?

En dan het fiets-kledij-materiaal:

Ikzelf heb sealskinz sokken en handschoenen, vind ik beide super!

Sokken:
Als je erg veel zweet ventileren de sealskinz sokken niet optimaal, maar mijn ervaring (enkel in het Vlaamse weder) is dat dit in de winter geen problemen geeft.
Praktisch vind ik altijd om verschillende sokken te combineren. Eerst een (merino)wollen onderlaag (bestaan in de verschillende gradaties/diktes) en daarboven de sealskinz. zo blijven je voeten warm en droog.
Als ik met niet vergis zijn deze twee ook voorstander van sandalen in extreme koude: http://www.mountainbike-expedition-team.de
ook ene Whisky op dit forum pleit voor deze methode dacht ik.

Mijn eigen ervaring is dat bergschoenen (eventueel met clip on pedalen) erg tof zijn als je in modderige omstandigheden ploetert en dat ze je voeten (mits ook goede kousen) ook heel goed droog en warm houden.

Handschoenen:
Hetzelfde systeem als je voeten.
Eveneens vanuit eigen ervaringen:
- Black Diamond heeft handschoenen zonder vingers, waar je een flapje over je vingers kan trekken zodat je wanten hebt. Dit is enorm praktisch aangezien zo je vingers vrij zijn, maar toch tijdens het fietsen of rusten warm kan houden door ze om te vormen tot wanten. Ook als je te warm krijgt kan je ventileren door het flapje weer weg te halen.
- Deze zijn echter niet waterdicht en dan zijn de sealskinz handschoenen zeer goed. Er bestaan ook sealskinz met een merinowol binnenlaag, deze houden je handen erg goed warm.
- als het erg erg koud is kan je ook nog wanten nemen die je over je skihandschoenen/waten heen kan doen. Deze kan je dan ook gebruiken voor het snowboarden. Er bestaan verscheidene soorten. Lobsters zijn handschoenen waarbij telkens twee vingers samenzitten (en de duim apart), dit is praktisch voor het schakelen en remmen. De gewone wanten houden alle vingers samen (behalve de duim).

Banden:
Je kan altijd 1 of 2 banden met spikes meedoen in geval van erg glibberige vastgevroren ondergrond:
Schwalbe snow stud: heeft enkel spikes aan de zijkanten, als je hem goed oppompt heb je daar dan geen hinder van tijdens het fietsen. Als de ondergrond ijzig wordt, laat je hem wat leeglopen en raken de spikes de grond.
Continental Spike Claw: heeft overal spikes.
Nokian heeft ook banden met spikes.
De tips over gewone banden laat ik aan anderen over.

Als je wil gaan we eens ter opwarming van lijf en leden een dampende cappucino nuttigen. Met het oog op mijn tocht naar Rusland heb ik aardig veel informatie verorberd over winterfietsen en kamperen. Laat maar iets weten!
Jow waarover ik nu nog meest in het duister tast is het Zwarte Woud. Zal ik daar mijn gang kunnen gaan? Ik verwacht (hoop) van wel, aangezien het geen hooggebergte is.
Ik zal navragen welke allround-band mijn fietsenmaker me kan leveren. Ik heb eindelijk een hele goeie gevonden waar ik geen 'numéro' ben :)
Ideaal zou zijn als ik met mijn huidige uitrusting Strasbourg kan halen, waar ik mij budgetgewijs zou laten gaan bij 'Au Vieux Campeur'. Maar daarvóór zal het ook al koud zijn zeker :?
Ik ga trouwens niet kamperen maar overnachten in jeugdherbergen ed. Winter-fiets-kamperen is voor later, misschien na strasbourg 8)

Ok Nicolas wij hebben alvast alweer een deal en ook whisky moet ik es pb'en, dunkt mich
Lars
hi lars,

de wegen door het zwarte woud waren twee (drie?) weken grotendeels open, maar glad. grote weg van freiburg valt af te raden ivm erg veel verkeer.

groet,


Eelco
Bedankt, dat is genoteerd.
Ik kijk er al naar uit naar dat zwartewoudje!