Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De charme van je fietstocht...... - Forum Wereldfietser

De charme van je fietstocht......

Wat bepaalt nu de charme van je fietstocht?

1. Het rijden met een GPS zodat je ongestoord van je omgeving kan genieten?
2. Het rijden met een kaart/routebeschrijving zodat je het avontuurlijke gevoel krijgt?
3. Of nog anders?

Wat is jullie idee?

groetjes, Rob.
Regen die met bakken uit de hemel valt...
Verkleumde vingers bij het plakken van een band...
..en dan 's avonds in een tentje dicht tegen elkaar aan kruipen?
Optie 3, wat zie ik na deze bocht of aan de andere kant van de berg.......
Optie 3, het onderweg zijn dat was voor mijn fietsvakantie echt de charme ervan. De rest is bijzaak.
Optie 3, teveel voorbeelden om op te noemen.
Optie 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7-20.
Kort en krachtig: 1.

Waarbij ik aan wil geven dat de GPS sterk onderdanig is aan mijn willekeurig gekozen route met als enig vaststaande een eindpunt. De rest is ontspanning(topografie, stedenbouw, planologie, cultuur, contacten lokale bewoners en al wat dies meer zij).
De kunst van het verdwalen...

Gee
Plannen zijn er om van af te wijken. Er is gelukkig ook geen verbod om van je GPS-route af te gaan als je een interessant alternatief pad tegenkomt. Dus thuis een mooie route bedenken (lang leve Google Earth), kaarten mee, evt. GPS mee en onderweg nog een mooie route bedenken.
robrijen schreef:1. Het rijden met een GPS zodat je ongestoord van je omgeving kan genieten?
Waarom zou je met een kaart niet ongestoord kunnen rijden? :o
Je raad het al, ik ga voor 2. Ik wil vrij zijn in het bepalen van mijn route. Vaak maak ik de definitieve route pas s'avonds voor het slapen gaan. Ook wil ik hem onderweg nog wel eens aanpassen. :twisted:
Op je fietszadel het adres van de jeugdherberg opzoeken en gevonden! Wat voor gebouw is het? Goed bed en lekkere maaltijden? Leuke meiden om te ontmoeten (toen ik nog vrijgezel was)?

Afbeelding
Zomaar een voorbeeld van een leuke jeugdherberg: die van Schaffhausen (Zwitserland). Heel aardige beheerder, ik hoefde voor de heerlijke maaltijden niets te betalen!

Afbeelding
Ook heel opwindend is per fiets aankomen en overnachten in deze jeugdherberg van de Bijbelse hoofdstad Jeruzalem!
Leo van Lierop schreef:
robrijen schreef:1. Het rijden met een GPS zodat je ongestoord van je omgeving kan genieten?
Je raad het al, ik ga voor 2. Ik wil vrij zijn in het bepalen van mijn route. Vaak maak ik de definitieve route pas s'avonds voor het slapen gaan. Ook wil ik hem onderweg nog wel eens aanpassen. :twisted:
Ik ben nu toch wel heel benieuwd welke GPS jij hebt. Lijkt me een wel heel erg bepalend en sturend model :? :?.
Gelukkig hebben wij een beter merk/model/type GPS 8).
ankeric schreef:
Leo van Lierop schreef:
Ik ben nu toch wel heel benieuwd welke GPS jij hebt. Lijkt me een wel heel erg bepalend en sturend model :? :?.
Gelukkig hebben wij een beter merk/model/type GPS 8).
Wat er voor handen is, Michelin, Ordnance Survey, ADFC, Geocart, Kummerly+Frey.....
Dus als ik het nu wel goed begrijp: geen GPS ervaring maar wel een mening over het gebruik van een GPS?
En dan ook nog een 'Twisted Evil' mening?
.
ankeric schreef:Dus als ik het nu wel goed begrijp: geen GPS ervaring
Sorry, waar heb ik gezegd wat mijn gps ervaring is?
Alle drie: een GPS is erg prettig, maar ik houd me het recht voor de route aan te passen als me dat zo uitkomt. En dan komt een kaart goed van pas om lekker over weg te dromen. Eventueel kan mijn GPS me dan weer snel terugvoeren.
Verder vind ik fietsen op minimaal drie wijzen aangenaam: het rustige bewegen op zichzelf, het onderweg zijn en het bereiken van de bestemming. Al met al zijn er mindere hobby's ..
robrijen schreef:Wat bepaalt nu de charme van je fietstocht?
1. Het rijden met een GPS zodat je ongestoord van je omgeving kan genieten?
2. Het rijden met een kaart/routebeschrijving zodat je het avontuurlijke gevoel krijgt?
3. Of nog anders?

Wat is jullie idee?

groetjes, Rob.
Tot een jaar geleden beschouwde ik mezelf als een kaartfreak en was ik wars van overbodige electronica :x . Totdat een opdrachtgever mij verplichtte tot het leveren van gps-tracks :? . Sindsdien maak ik geen fiets-, wandel-, schaats- of langlauftocht meer zonder gps :wink: .

A. De voorpret:
- zoeken naar de beste fietskaarten in de reisboekhandel
- zoeken op de kaart naar de mooiste binnenwegen;
- omzetten van de bedachte route in een gps-track (bijv. m.b.v. bikeroutetoaster)

B. De tocht zelf:
- ‘zien’ en ‘schieten’ van foto’s
- kritisch volgen van de gemaakte gps-tracks en zonodig afwijken daarvan m.b.v. de fietskaarten
- vastleggen van de gereden route als gps-track
- ’s avonds in de tent nog even alle gemaakte foto’s bekijken
- alles wat anderen hierboven al hebben genoemd

C. De napret:
- bekijken en optimaliseren van de gemaakte foto’s
- bekijken en optimaliseren van de gemaakte gps-tracks incl. hoogteprofielen
- koesteren van de herinneringen aan de gemaakte tocht
keesswart schreef:C. De napret:
- bekijken en optimaliseren van de gemaakte foto’s
- bekijken en optimaliseren van de gemaakte gps-tracks incl. hoogteprofielen
- koesteren van de herinneringen aan de gemaakte tocht
Ik zou hier nog aan willen toevoegen:
- GeoTaggen. Op basis van je tracks wordt de GPS locatie automatisch aan al je foto's gekoppeld. De foto bevat hierna de informatie waar deze is genomen (land, provincie, plaatsnaam, sublocatie) en de exacte locatie. Je kunt de foto daarna bijvoorbeeld op de juiste positie t.o.v. je afgelegde track projecteren of op Google Earth weergeven.
En daarna voor de echte kaartfreaks stap D:

Op basis van je gefietste GPS track de ontbrekende wegen intekenen op Openstreetmap om voor de volgende keer dat je daar fietst een nog betere GPS kaart te hebben 8)