Additionally, paste this code immediately after the opening tag: natte, koude voeten - Forum Wereldfietser

natte, koude voeten

Beste WF-forumleden,

Ik fiets - net als velen van ons - het liefst met een zonnetje in het gezicht, een graad of 20, en een windje in de rug. Soms zit het mee, en soms zit het tegen. En daarom heb ik regenkleding (ik gebruik al jaren met volle tevredenheid een Berghaus Paclite jack en een Goretex Bikewear fietsbroek). Een cap tegen de eerste druppels op mijn bril, en dan kan ik zelfs genieten van een regenbui!
Maar dan die voeten. In de tropen fiets ik het liefst met sandalen. Vorig jaar naar Santiago (met erg veel regen), gewoon lage bergschoenen met Goretex gamaschen, en alles blijft prima droog!
Ik ga in de zomer opnieuw naar IJsland en ben er nog niet uit wat voor mijn voeten/schoenen de beste oplossing is. Warm, waterdicht, licht, en iets waar je goed op kunt lopen (want dat wil ik veel doen, en als ik het niet wil, zal het soms wel moeten :-)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee in (potentieel) slechte weersomstandigheden?
Ik ben benieuwd naar jullie tips, suggesties!

Gee
Hi,

rijd je clipless, met toeclips of met platform pedalen?

Maar een paar trekking light schoenen met een stijve zool en gtx zou wel een aardige oplossing zijn. Zelf rijd ik in de winter gewoon met mijn b/c berschoenen.

Bas
Wellicht niet jouw keus, maar ik gebruik overschoenen, die ook door wielrenners gebruikt worden. Zijn absoluut sluitend tegen de regen en opspattend water. Ook de kou wordt goed tegengehouden: ik heb een stuk warmere voeten. Ik heb Pro classic Shimano bike gear. Voor 35 euro ben je klaar. Of ze voldoende zijn bij - 10 graden weet ik niet, maar rondom het vriespunt heb ik thans redelijk warme voeten.
B@se schreef:Hi,

rijd je clipless, met toeclips of met platform pedalen?

Maar een paar trekking light schoenen met een stijve zool en gtx zou wel een aardige oplossing zijn. Zelf rijd ik in de winter gewoon met mijn b/c berschoenen.

Bas
Ik rijd met "gewone" platte pedalen en lage bergschoenen.

Gee
Ik heb 3500 kilometer gefietst op IJsland met bergschoenen van het type B. Beviel prima. Ook fijn als je eens wilt wandelen.

Rutger
Dan trek je toch gewoon een paar waterdichte SealSkinz-sokken aan? Een paar Gore-Tex sokken kan ook natuurlijk, maar die gebruiken geen merinowol.

Kun je mee wandelen, fietsen, etc. GTX-broekje er overheen en er komt niets binnen. Net als vroeger mag je lekker door plassen stampen, maar nu krijg je geen natte voeten meer. :D
Ik draag (in de winter) schoenen met spd-pedalen, (waterdichte) sealskinzsokken en overschoenen. Werkt ook prima. Dit kun je volgens mij ook gewoon bij normale schoenen toepassen.
Ik ben zojuist 4 dagen gaan fietsen naar de ardennen. Ik had bergschoenen met goretex membraan aan. Ik had toch nog koude voeten. Na een tijdje zijn de schoenen aan de buitenkant helemaal vol water, het water blijft wel aan de buitenkant, maar onttrekt alle warmte uit je voeten. Volgende keer worden het terug spd met overschoenen. Het regende eigenlijk niet, af en toe sneeuw, maar de baan lag vol koude, natte gesmolten sneeuw.
s0lar schreef:Ik ben zojuist 4 dagen gaan fietsen naar de ardennen. Ik had bergschoenen met goretex membraan aan. Ik had toch nog koude voeten. Na een tijdje zijn de schoenen aan de buitenkant helemaal vol water, het water blijft wel aan de buitenkant, maar onttrekt alle warmte uit je voeten. Volgende keer worden het terug spd met overschoenen. Het regende eigenlijk niet, af en toe sneeuw, maar de baan lag vol koude, natte gesmolten sneeuw.
Bergschoenen in combinatie met Gamaschen misschien? Koude voeten worden overigens door schaatsers ingevet van tevoren is mij wel eens verteld.

Rutger
Ik had op IJsland (zie verslag) waterdichte sokken van SealSkinz aan met Teva's met goed profiel. Deze combinatie zorgt in elk geval tot 5 graden Celsius voor warme voeten (het zijn nogal warme sokken), en je kunt er tot 15 cm mee door rivieren waden. Bij diepere rivieren doe je gewoon even de sokken uit. Ik kon op de Teva's prima wandelen (ja natuurlijk: bersgschoenen gaat beter - maar als je voor een dag of 5 proviand meeneemt, gaat gewicht een rol spelen). Ik zou, terugkijkend op die reis, geen betere combinatie kunnen verzinnen. Insmeren met vaseline is idd ook een goede optie als aanvulling op warme sokken/schoenen.
Ik zit ook altijd met dat probleem.
Heb al twee verschillende merken overschoenen uitgeprobeerd, en bij langdurige regen heb ik toch telkens doornatte schoenen na enkele uren.

Waterdichte sokken zijn mooi, maar de volgende ochtend kan je wel opnieuw je voeten in die kletsnatte schoenen steken; ook geen pretje.

In mei ga ik 3 weken fietsen in Schotland, en ik neem deze keer het zekere voor het onzekere.
Ik koop een paar lage rubber laarzen, dikke sokken aan en alles is 100% waterdicht en lekker warm. Het gewicht van die laarzen neem ik wel voor lief.
naar mijn mening is dit de beste combi
sealskin sokken-goretex sok-type B lage berg schoen of mtb schoen voor spd pedaal - eventueel een paar gamaschen

birdy
Met dit weer, sneeuw etc rijdt ik lekker met SOREL's aan m'n voeten..
Ik heb combipedalen op m'n fiets dus is voor mij geen probleem. Zit een losse binnenschoen in die prima als slof dienst kan doen. Bij neerslag gooi ik er een regenbroek overheen. B/C categorie schoen raadt ik je af omdat je uiteindelijk op de overgang van je scheen naar je wreef een probleem zult gaan creëren. Met name bij langere tochten. Een B-cat schoen zou ik eerder verkiezen. Overigens NEVER EVER GTX in de schoen. Gaat ONHERROEPELIJK LEKKEN. Heb die jongens bij W L Gore nooit helemaal goed begrepen. Ventileert voor geen meter (in schoenen that is) maar je zweet bevriest wel lekker, gevolg hele koude voeten. En bevroren water VENTILEERT niet.

Afbeelding
willem.megens schreef:Ik had op IJsland (zie verslag) waterdichte sokken van SealSkinz aan met Teva's met goed profiel. Deze combinatie zorgt in elk geval tot 5 graden Celsius voor warme voeten (het zijn nogal warme sokken), en je kunt er tot 15 cm mee door rivieren waden. Bij diepere rivieren doe je gewoon even de sokken uit. Ik kon op de Teva's prima wandelen (ja natuurlijk: bersgschoenen gaat beter - maar als je voor een dag of 5 proviand meeneemt, gaat gewicht een rol spelen). Ik zou, terugkijkend op die reis, geen betere combinatie kunnen verzinnen. Insmeren met vaseline is idd ook een goede optie als aanvulling op warme sokken/schoenen.
@ Willem: welke SealSkinz heb je precies? Zou je voor een iets minder koude bestemming andere Sealskinz hebben gekocht?
Ik wil in het vervolg eigenlijk ook alleen met sandalen van huis en SealSkinz sokken meenemen voor koude en/of natte dagen.
Ik denk (als ik naar het plaatje kijk) dat ik deze heb:
http://www.sealskinz.com/cgi-bin/psProd ... ,0,0,1|53|

Ik denk dat je er bij 5-20 graden prima mee kunt fietsen in combinatie met sandalen. Ik heb alleen deze 'getest', dus kan niet zeggen of dit de beste optie voor jou is.
Bedankt! 5-20 graden klinkt prima.
Bedankt voor alle suggesties!

Heb inmiddels de Thermal Bike Sock van Sealskinz besteld bij Futurumshop.nl

zie:
http://www.futurumshop.nl/product/6174- ... lauw.phtml

Vanaf volgende week weer woon-werk fietsen (15 km enkel), dus gelegenheid genoeg om te testen.

Gee