Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverzekering incl transportkosten onderdelen? - Forum Wereldfietser

Fietsverzekering incl transportkosten onderdelen?

Hoi,

Voor onze langdurige reis willen wij onze fietsen verzekeren. Wij zouden echter ook graag de transportkosten van pakketjes willen verzekeren. Dus als een achterwiel schade heeft opgelopen en we zitten in verwegistan dat we deze dan laten overkomen uit NL.

Heeft iemand hiermee ervaring? Welke verzekering zou dit dekken?

Gr,
De meeste verzekeraars zullen dat zeker niet specifiek noemen. Vaak worden onvoorziene uitgaven als gevolg van een ongeval. Fietspech valt doorgaans niet onder de ongevalsdefinitie.

Vaak is er een vervangend vervoer dekking, maar daar wordt uitgegaan van een auto. Het risico van schade aan een fiets is natuurlijk veel beperkter en als het misgaat zullen de kosten ook lager zijn. Het zou dus reëel zijn als een verzekeraar in zo'n geval wel betaalt, maar als het niet in de voorwaarden staat zijn ze nergens toe verplicht.

Waarom wil je dit trouwens verzekeren? Zo duur zullen de transportkosten van een pakketje toch niet zijn?
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar wij hebben een reisverzekering via de Fietsvakantiewinkel (bij de Goudse) afgesloten. Dit is eigenlijk een verzekering die de kosten dekt voor als je onverwacht snel naar huis moet bij problemen op het thuisfront. Daarin zit ook een speciale clausule voor fietsers om onderdelen op te laten sturen als je fiets niet ter plekke gerepareerd kan worden. De kosten voor het opsturen worden vergoed, niet de onderdelen. Het is dus ook geen schadeverzekering voor je fiets.

Groet, Ronald
Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB. Zij sturen op wat er ter plekke niet te vinden is. Maar tegenwoordig kun je al heel veel vinden overal.

Wat ik ook weleens gedaan heb is een nieuw onderdeel gekocht bij Chainreactioncycles.com Zij sturen vaak gratis op, zelfs naar landen als China.

www.osmosno.wordpress.com
Het klinkt raar, maar bij veel reisverzekeringen kan je een “automobilisten hulpverlening” pakket afsluiten. Deze dekt het opsturen van onderdelen van je vervoermiddel (dus ook de fiets) zolang je maar samen met je fiets uit Nederland vertrokken bent. De grote Alarmcentrales in Nederland (Eurocross, Anwb en SOS International) hebben ook ervaring met het opsturen op dit gebied. De onderdelen moet je wel zelf verzorgen maar dit kan je rijwiel dealer verzorgen.

Peter
Sebastian Wevers schreef:Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB. Zij sturen op wat er ter plekke niet te vinden is.
Ik heb een aantal jaren gelden deze Reis en Kredietbrief opgezegd omdat de ANWB alleen maar onderdelen voor motorvoertuigen opstuurd. Misschien zijn inmiddels de voorwaarden van deze wielrijdersbond aangepast en doen zij wel iets voor fietsers.
Sebastian Wevers schreef:Internationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB. Zij sturen op wat er ter plekke niet te vinden is. Maar tegenwoordig kun je al heel veel vinden overal.
Dat was ooit inderdaad een weinig bekend onderdeel van de IRK, maar toen steeds meer wereldfietsers banden naar de binnenlanden van China lieten opsturen, heeft de ANWB dat geschrapt.
Als fietser heb je dus niets meer aan een IRK.
Ik heb het op de beurs nog eens nagevraagd bij de ANWB-stand en daar werd me verzekerd dat nazending plaats zal vinden als de fiets het enige vervoermiddel is, met andere woorden: niet op een fietsdrager meegesleurd en louter voor lokaal verkeer gebruikt. Overigens geen idee hoe te bewijzen dat mijn fiets mijn hoofdvorm van transport is (al heb ik niet anders).
Johojo schreef:knip
Waarom wil je dit trouwens verzekeren? Zo duur zullen de transportkosten van een pakketje toch niet zijn?
Mijn idee... Volgens mij moet je een verzekering afsluiten voor de kosten die je niet kan dekken. Ziektekosten zijn daar een goed voorbeeld van. Maar de kosten van het verzenden van een achterwiel zullen je de kop niet kosten. De verzekering zal wel eens duurder kunnen zijn de verzendkosten.... Je kunt m.i. beter dat geld investeren in een fietsenmaker die met je mee wilt denken en iets ter goeder trouw op wil sturen....

Groet
Eric
arnob schreef:Ik heb het op de beurs nog eens nagevraagd bij de ANWB-stand en daar werd me verzekerd dat nazending plaats zal vinden als de fiets het enige vervoermiddel is, met andere woorden: niet op een fietsdrager meegesleurd en louter voor lokaal verkeer gebruikt. Overigens geen idee hoe te bewijzen dat mijn fiets mijn hoofdvorm van transport is (al heb ik niet anders).
Klopt inderdaad, ik heb het even nagezocht op de ANWB-site. De IRK bestaat niet meer en heet nu "Wegenwacht Europa Service exclusief Nederland" (€ 20). Je kunt dan voor je fiets reparatiebegeleiding en repatriëringsservice krijgen, indien die fiets je hoofdvervoermiddel is. Maar zoals het woord "Europa" al doet vermoeden, geldt deze service alleen binnen Europa.
Dat is een goede vraag. Ik denk dat je het beste navraag kan doen bij je verzekeraar. Ik heb net even gegoogled, maar er is is niet veel over te vinden.
Een handige site waar je misschien wat aan hebt is fietsverzekeringen