Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Windjack Agu secco cabrio of Didriksons tigris - Forum Wereldfietser

Windjack Agu secco cabrio of Didriksons tigris

Fietsvrienden, ik ben me momenteel aan het oriënteren op een goed windjack. Na selectie kwam ik op bovengenoemde windjacks uit. Heeft iemand informatie of ervaringen met één van beide windjacks en wil je dat met mij delen? Als er hints zijn voor andere, betere(relatief) windjacks hou ik me ook aanbevolen.
Als je met windjack een ademend regenjack bedoeld dan kan ik het eVent RAB Drillium jack van harte aanbevelen. Dat is vergelijkbaar met het Momentum jack (zonder binnenzak). Ze zijn momenteel in Engeland voor rond 110-120 GBP aan te schaffen.

http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/uan/6453

Een vergelijkbaar jack van Vaude kost in Nederland in de aanbieding € 265,-(?).

Maar deze kan ook interessant zijn: http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/dhb_W ... 360037016/ voor ongeveer 65 GBP!

Groeten en succes, Willem
In 2003 heb ik een Secco gekocht omdat de prijs/kwaliteit en pakvolume mij aanstaat. Ik gebruik het jack enkel als het regent en dan voldoet het redelijk. Het moet een ademend jack zijn, en ik geloof ook wel dat het iets doet, maar kurkdroog blijf je niet in het ding. Er zitten wel hele ruime 'oksel-gaten' die je open kan ritsen en dat werkt minstens zo effectief.
Ik weet niet hoeveel verschil er zit tussen de huidige Secco's maar prijs-kwaliteit verhouding vind ik goed.

Groeten
Eric
eric190173 schreef:In 2003 heb ik een Secco gekocht omdat de prijs/kwaliteit en pakvolume mij aanstaat. Ik gebruik het jack enkel als het regent en dan voldoet het redelijk. Het moet een ademend jack zijn, en ik geloof ook wel dat het iets doet, maar kurkdroog blijf je niet in het ding. Er zitten wel hele ruime 'oksel-gaten' die je open kan ritsen en dat werkt minstens zo effectief.
Ik weet niet hoeveel verschil er zit tussen de huidige Secco's maar prijs-kwaliteit verhouding vind ik goed.

Groeten
Eric
Erik en Willem, bedankt voor de reactie. Dat kurkdroog blijven is voor mij juist één van de belangrijkste reden om zo'n windjack te kopen. Ik neem aan dat je de transpiratie c.q. condensvorming aan de binnenzijde bedoelt? Prijs-kwaliteitverhouding is ook voor mij een reden om een Agu secco Cabrio te nomineren voor aanschaf. In de optie die ik voor het oog heb, kunnen de mouwen losgeritst worden, is dat ook het geval bij die van jou Erik?
Bij mij kunnen de mouwen er niet vanaf geritst worden, alleen 40 cm onder de oksels. Als ik in de regen fiets heb ik vaak een 'zweetshirt' met een dun fleecje onder het jack. Bij koeler weer krijg je dan condens in de jas. Niet hinderlijk, maar het is er wel. Maar goed, ik heb de jas gekocht als 'noodvoorziening', zou ik naar Schotland of Noorwegen gaan dan zou ik waarschijnlijk iets anders kopen, maar voor de 'fijnere' klimaten is het voor mij geen probleem.

Ik vraag me af of er überhaupt wel jassen droog blijven bij een dag door de regen fietsen. Lopen wel, maar dan zweet je vaak minder, maar fietsen.....

Succes
Eric
DriesBa schreef:Als er hints zijn voor andere, betere(relatief) windjacks hou ik me ook aanbevolen.
Dries,

Deze materie is zo persoonlijk... Ikzelf transpireer vaak veel. Dan is zelfs Gore-Tex niet genoeg. Zelfs niet hun best ademende variant (waarvan ze zelf niet eens weten welke dat is... :roll:) Ik gebruik dan ook een eVent jack. Eerst een bergsport-variant, maar die was zo ruim dat ik bijna letterlijk vliegend over het asfalt vloog door de wind die 'ie ving. Toen maar een racefiets-model gekocht (VAUDE). Die genoemde Rab lijkt me ook een mooi model, mits niet te ruim gesneden. Evenals de Montane Stormrider Jacket (te koop via internet bij Chain Reaction in Engeland).

Maar mogelijk heb je zelf voldoende aan een minder ademende variant: wees blij, want dat scheelt een hoop euri! :wink:

Overigens voor een prettig windjack kun je kijken naar een Marmot DriClime Windshirt o.i.d. Als het niet onder nul komt en er is geen heftige neerslag, dan houden dat soort jacks zodanig warm dat je geen waterdicht jack nodig hebt.

In alle gevallen zou ik met de zichtbaarheid rekening houden die bij de weersomstandigheden horen waarbij je je jack gaat gebruiken... :wink:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er wel jassen zijn waarbij je het droog houdt bij een dag door de regen fietsen. Ik denk als je echt droog wil blijven en het betaalbaar wilt houden je een soort combi moet maken van een waterafstotende softshell en fietsponcho....
Robertjan schreef:
DriesBa schreef:Als er hints zijn voor andere, betere(relatief) windjacks hou ik me ook aanbevolen.
Dries,

Deze materie is zo persoonlijk... Ikzelf transpireer vaak veel. Dan is zelfs Gore-Tex niet genoeg. Zelfs niet hun best ademende variant (waarvan ze zelf niet eens weten welke dat is... :roll:) Ik gebruik dan ook een eVent jack. Eerst een bergsport-variant, maar die was zo ruim dat ik bijna letterlijk vliegend over het asfalt vloog door de wind die 'ie ving. Toen maar een racefiets-model gekocht (VAUDE). Die genoemde Rab lijkt me ook een mooi model, mits niet te ruim gesneden. Evenals de Montane Stormrider Jacket (te koop via internet bij Chain Reaction in Engeland).

Maar mogelijk heb je zelf voldoende aan een minder ademende variant: wees blij, want dat scheelt een hoop euri! :wink:

Overigens voor een prettig windjack kun je kijken naar een Marmot DriClime Windshirt o.i.d. Als het niet onder nul komt en er is geen heftige neerslag, dan houden dat soort jacks zodanig warm dat je geen waterdicht jack nodig hebt.

In alle gevallen zou ik met de zichtbaarheid rekening houden die bij de weersomstandigheden horen waarbij je je jack gaat gebruiken... :wink:
Ook ik transpireer als ik flink doorfiets(25-28km/h). Ik gebruik thans een windjack die ook door zeilers(weet zelf niet hoe het moet :cry: ) wordt gebruikt, maar de binnenkant wordt drijfnat bij flinke inspanning en dito lichamsswarmte c.q. -vocht. Voordeel vind ik de thans afritsbare mouwen. De prijs is nu 89 tot 110 euro.
Ik heb er een iets andere kijk op, want ik gebruik geen windjack maar een softshell. Deze is ook prima winddicht, lekker warm en ademend.
Voor regen gebruik ik een speciale regenjack.
Een windjack is ook een 'softshell'...
Robertjan schreef:Een windjack is ook een 'softshell'...
Niet helemaal. Ik heb een hele dunne windjack van Vaude, en dat is geen softshell.
Wat zijn dan de verschillen in functie tussen die 2?
Robertjan schreef:Wat zijn dan de verschillen in functie tussen die 2?
Mijn windjack heb ik gekocht op aanraden van mijn fietsvakantiewinkel. Het materiaal is 0,5mm dik, is niet warm, is heel licht met een laag pakvolume. Maar dat ding maakt nogal wat herrie in de wind. Ik vond het maar niks en draag het ook nooit meer.

Mijn softshell (Mallory and Irvine) is van dik materiaal. Is lekker warm, ik draag hem ook in de winter tot lichte vorst. Is winddicht en vochtregulierend. Van de zomer had ik hem mee in de bergen (foto). Ook gaat hij mee naar Schotland toe.
Functie is iets anders dan specificaties. :wink:

De overeenkomstige functies zijn:
* winddicht genoeg om kou buiten te houden
* ademend genoeg om bergop te kunnen fietsen (een 'windjack'-softshell is minder warm dan die andere 'softshell')
* waterafstotend genoeg om je warm te houden, evt. met laagjes er onder
Alles draait om comfort in alle behalve de meest heftige omstandigheden.

Het probleem in de outdoor is dat iedere fabrikant een andere definitie van softshell heeft... Waar het mij om gaat is comfort. Dat lijkt me ook het enige waarvan je uit kunt gaan. Dan vallen softshells met membraan af. En ineens is het aloude windjack een ultieme softshell:
* licht
* compact
* relatief goedkoop
* d.m.v. laagjes er onder is te variëren i.v.m. de buitentemperatuur
* met een geschikte thermo-ondergoed er onder is eenzelfde (maar minder opvallend) effect te creëren als met de originele Buffalo-jacks

Softshell blijft een leuke term om te ge-/misbruiken. :D Zie ook Wikipedia waar het mooi algemeen staat uitgelegd. Om een mooie voorstelling te maken in je gedachten aan de functies van een softshell kun je aan een zoogdierenhuid denken, welke ook in allerlei variaties komen.
Robertjan schreef:Buffalo-jacks
Waar dient die strap onderaan voor? :roll:
Om te voorkomen dat de achterkant omhoog kruipt tijdens het fietsen. Zat ook op m'n Patagonia test softshell, welke het helaas slechts 6 weken volhield wegens delaminatie... :roll:
Die straps werken echt goed. Hoewel ik soms bijna rechtop zit op m'n fiets, komt 'ie echt van pas.

(Sorry voor het toevoeginkje aan m'n vorige bericht.)
Hi,

zelf heb een aantal verschillende windbrakers, een aantal zijn dusdanig winddicht dat je idd prima uit de wind blijft maar deze zijn nog heel erg waterdicht nog erg ademend. Sinds kort heb ik er eentje van Vaude van het "materiaal" Windproof 80. dwz dat deze 80% van de wind word tegen gehouden, en erg prettig dat deze jacks ook nog eens behoorlijk ademen.

Dus als je alleen een winddicht laagje zoekt zou ik eerder naar zoiets kijken, als ik de jacks van Vaude vergelijk met bv de montane featherlite dan ademen deze net zo goed (misschien beter) en heb je wat andere feathures.

Maar je zoekt dus echt een windbraker en geen hardshell?

Bas
B@se schreef:Hi,
Maar je zoekt dus echt een windbraker en geen hardshell?
Bas
Dat is juist! Net als één van de reageerders gebruik ik thermo en andere lagen onderkleding. Bij koude heb ik het meest last van de wind(verplaatsing).
Voor de anderen, bedankt voor deze zeer nuttige info.
Ik heb enkele weken volgende windstopper softshell gekocht :
http://www.gorebikewear.nl/remote/Satel ... 722784731A

Winddicht comfort bieden, dat is de hoofdfunctie van deze jack. De armen kunnen niet afgeritst worden, maar er zit wel een zeer ruime tochtrits onder de oksels (+/- 30cm).
Daarnaast zit er een dunne fleeceachtige laag in, goed genoeg om naargelang van de koude een laagje minder aan te trekken. Zoals de meesten hier, fiets ik 'gelaagd' :-) .
Daarnaast is het materiaal ook 'waterafstotend'. Dat klinkt nogal marketingachtig... Ik heb er nog niet mee in de regen gefietst, verwacht dat het bij een gezapig druppelen wel wat zal tegenhouden, maar het vervangt zeker geen waterdichte regenjack.

Als het je interesseert, moet je het voor de prijs niet laten. De officiële Gore Bike Wear prijs is afschrikwekkend, maar ik kocht het bij AS Adventure (website http://www.asadventure.com) voor 60€ ...