Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanning... - Forum Wereldfietser

Spanning...

In het FNV blaadje stond een stukje over de Dahon ProLogic Freecharger, een soort van 'batterij' die je met je naafdynamo kunt opladen. Met de batterij kun je dan weer andere dingen (usb) opladen.

Zie deze link

Heeft iemand hier (al) ervaring mee?

Er is veel kennis op dit forum 8)
Heeft die kennis hier ook een mening over? (vast wel :) )
HansvanderVeeke schreef:In het FNV blaadje stond een stukje over de Dahon ProLogic Freecharger, een soort van 'batterij' die je met je naafdynamo kunt opladen. Met de batterij kun je dan weer andere dingen (usb) opladen.

Zie deze link

Heeft iemand hier (al) ervaring mee?

Er is veel kennis op dit forum 8)
Heeft die kennis hier ook een mening over? (vast wel :) )
Ben geen deskundige maar heb wel ervaring met o.a. de al langer bestaande Zzing. De Zzing heeft wat meer vermogen (2400 mAh) dan deze Dahon (1600 mAh) maar werkt volgens hetzelfde principe. Zolang je het apparaat droog weet te houden, bijvoorbeeld in de stuurtas, werkt het uitstekend. Ik laad er van alles mee op, gsm, batterijen en sinds kort sluit ik er ook de GPS op aan. Als ik echter de keus had gehad die er nu is zou ik waarschijnlijk de E-Works van B&M hebben gekozen. Die werkt zonder de interne batterij buffer en is daardoor lichter en efficiënter. De e-works is helaas wel flink duurder.
Frank
Ik dacht hem an te schaffen en eens uit te gaan proberen maar het ding is (nog) nergens te koop. Daarnaast kan ik geen (aanstaande) verkoper in Nederland vinden.

Iemand een idee waar deze dingen (straks) te koop zijn?
Weet er iemand of er ook al een goed oplaatsyteem bestaat voor bijvoorbeeld het laden van een Canon HF10 videocamera (via transformator) zonder elektriciteitsnet? Natuurlijk moet die dan ook de mobiele telefoon en baterijenlader (voor gps ed via transformator)?
De B&M E-werk is denk ik op dit moment het degelijkste systeem om van alles op te laden vanaf een naafdynamo. Ik heb echter geen idee of die ook compatibel is met je camera.
Wim
Ik wil hier nog aan toevoegen dat als je tegelijk je koplamp aan wilt hebben en apparatuur wilt opladen je niet het kunstje kunt uithalen van het gebruik van een SON voor 20 inch wielen. Daarmee heb je weliswaar minder weerstand, maar produceer je te weinig electriciteit om ook nog op te laden. Als je ook in het donker zelf tredmolen wilt zijn voor je electronische apparatuur dan zit je vast aan ledverliichting en een SON 28 of een van de Shimano naafdynamo's. Of een SON 28 ook overdag beter is als stroombron voor de e-werk zou ik niet weten. Met een SON 20 zal het laden zeker wat langzamer gaan.
Wim
Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is of de E-WERK (waarom hebben die Duitsers er een handje van hoofdletters te gebruiken: E-WERK, VAUDE :|?) ook tegen overspanning beveiligt... Kan iemand me daar uitsluitsel over geven? Ik twijfel nog, maar het lijkt me een mooi apparaatje i.c.m. een naafdynamo voor wildkamperen (op campings heb je toch wel elektriciteit).
Blanche schreef:Weet er iemand of er ook al een goed oplaatsyteem bestaat voor bijvoorbeeld het laden van een Canon HF10 videocamera (via transformator) zonder elektriciteitsnet? Natuurlijk moet die dan ook de mobiele telefoon en baterijenlader (voor gps ed via transformator)?
Na een gelijkrichter doet een transformator niets meer ;)

Op papier zou je een E-werk icm met een 12v autolader kunnen gebruiken. Als de Li-ion batterij voor canon kaal is zonder laadelectronica kun je hem ook rechtstreeks aan de E-werk hangen. Als het apparaat de accu laadt als je er een stroombron inplugt is dat ook een optie
Robertjan schreef:Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is of de E-WERK (waarom hebben die Duitsers er een handje van hoofdletters te gebruiken: E-WERK, VAUDE :|?) ook tegen overspanning beveiligt... Kan iemand me daar uitsluitsel over geven?
Je moet zelf de maximale spanning en stroomsterkte instellen. Het idee is kennelijk dat (bij de juiste instelling) de accu niet overvoerd raakt
Maar die e-werk is toch instelbaar voor allerhande voltages, en heeft toch allerlei verschillende stekkertjes? Hij zou dus in theorie de trafo/het laadapparaat van de camera moeten kunnen nadoen.
Wim
Wim schreef:Maar die e-werk is toch instelbaar voor allerhande voltages, en heeft toch allerlei verschillende stekkertjes? Hij zou dus in theorie de trafo/het laadapparaat van de camera moeten kunnen nadoen.
Wim
Ben ik ook wel benieuwd naar ivm mijn Amerika-trip en het opladen van mijn batterijen voor de DSLR. De Nikon quick charger (MH-18a) zegt op de achterkant:
INPUT 100-240V ~ 50-60Hz 0.25A
OUTPUT 8.4V --- 0.9A
Afbeelding

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat bovenstaand betekent met betrekking tot USA (heb namelijk totaal geen verstand van electrotechniek), maar in Europa hanteert men een netspanning van 230V 50Hz en in Amerika hanteert met een netspanning van 110-120 volt, 60 Hertz. Dan mag ik toch aannemen dat ik dezelfde quickcharger ook in the USA kan gebruiken?

Wat betreft de stekker, daar is zeker een verloopstekker voor nodig toch? zoiets neem ik aan:
Afbeelding
http://www.elektronica-online.nl/?content=8951

Maar terug naar de naafdynamo oplader van B&M:
Ik zou het liefst mijn batterijen van mijn Nikon DSLR willen opladen met zo'n E-work van B&M o.g., maar ik vraag me af hoe dat dan moet.... Als ik het draadje van dat E-work "Stromversorgung"-ding aansluit op mijn Nikon quickcharger dan gaat dat toch niet werken? De input voor de Nikon Charger is minimaal 100V terwijl de output van de E-work maximaal 13.3V is. Dan werkt het toch niet? Ik hoop dat ik het niet goed begrepen heb, want het lijkt me een verrekte handig apparaatje.
Wim schreef:Maar die e-werk is toch instelbaar voor allerhande voltages, en heeft toch allerlei verschillende stekkertjes? Hij zou dus in theorie de trafo/het laadapparaat van de camera moeten kunnen nadoen.
Wim
Die E-werk vervangt plat gezegd het zwarte blokje wat je in het stopcontact steekt. Heeft de camera's een lader die wat ingewikkelder is met electronica in de voet, dan wordt het anders
HansvanderVeeke schreef:Ik dacht hem an te schaffen en eens uit te gaan proberen maar het ding is (nog) nergens te koop. Daarnaast kan ik geen (aanstaande) verkoper in Nederland vinden.

Bike4travel biedt ze aan voor net geen 135 euro.
Fr.
AB schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar ivm mijn Amerika-trip en het opladen van mijn batterijen voor de DSLR. De Nikon quick charger (MH-18a) zegt op de achterkant:
INPUT 100-240V ~ 50-60Hz 0.25A
OUTPUT 8.4V --- 0.9A

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat bovenstaand betekent met betrekking tot USA

dat betekent dat je hem in de USA ook overal in de muur kunt prikken (met verloopstekker of ander aansluitsnoer)

Ik zou het liefst mijn batterijen van mijn Nikon DSLR willen opladen met zo'n maar ik vraag me af hoe dat dan moet.... Als ik het draadje van dat E-work "Stromversorgung"-ding aansluit op mijn Nikon quickcharger dan gaat dat toch niet werken?
Dat gaat op de fiets niet werken, hoewel amerikaanse huurauto's al best een 110 v stopcontact kunnen hebben. Een laadapparaaat voor in de auto (12v) achter de E-werk zou wel moeten werken
Je zou voor het opladen van de accu's van je Nikon een universele lithiumlader aan je ZZing, E-work of wat dan ook kunnen koppelen, bijvoorbeeld: http://logicbattery.com/l_charger.htm, waarbij overigens mijn technische kennis een dermate zwak stroompje is dat ik niet weet of de 800 Ma output voldoende is om je 7,4 1500mAh accu voldoende te voeden. Maar het gaat om het idee.
arnob schreef:Je zou voor het opladen van de accu's van je Nikon een universele lithiumlader aan je ZZing, E-work of wat dan ook kunnen koppelen, bijvoorbeeld: http://logicbattery.com/l_charger.htm, waarbij overigens mijn technische kennis een dermate zwak stroompje is dat ik niet weet of de 800 Ma output voldoende is om je 7,4 1500mAh accu voldoende te voeden. Maar het gaat om het idee.
Je kan ook wel een stofzuiger aan je zzing etc hangen, maar veel lawaai gaat die niet maken ;)

Die link van je gaat naat apparaten met een ingangsspanning van 110V ac minimum, en dat verhoudt zich slecht tot de 14.4V dc van de E-werk. De rest van de laders zit nog lager
m-gineering schreef:
arnob schreef:Je zou voor het opladen van de accu's van je Nikon een universele lithiumlader aan je ZZing, E-work of wat dan ook kunnen koppelen, bijvoorbeeld: http://logicbattery.com/l_charger.htm, waarbij overigens mijn technische kennis een dermate zwak stroompje is dat ik niet weet of de 800 Ma output voldoende is om je 7,4 1500mAh accu voldoende te voeden. Maar het gaat om het idee.
Je kan ook wel een stofzuiger aan je zzing etc hangen, maar veel lawaai gaat die niet maken ;)

Die link van je gaat naat apparaten met een ingangsspanning van 110V ac minimum, en dat verhoudt zich slecht tot de 14.4V dc van de E-werk. De rest van de laders zit nog lager
Dat wordt dus Nikon-batterijen opladen bij de McDonalds ;).
Of op zoek naar een camera die werkt op AA batterijen....
frank bueters schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik dacht hem an te schaffen en eens uit te gaan proberen maar het ding is (nog) nergens te koop. Daarnaast kan ik geen (aanstaande) verkoper in Nederland vinden.

Bike4travel biedt ze aan voor net geen 135 euro.
Fr.
Frank,

Ik zoek eigenlijk die andere, uit mijn eerste post. Juist het systeem met een battrij lijkt me zo gemakkelijk.

Maar bedankt voor je hulp, de rest is aan de haal gegaan met m'n topic :?
Ik zie door de link van Frank dat PedalPower ook zoiets heeft, maar dat is behoorlijk duurder. Als ik het goed zie heb je de charger pack nodig en een universele laadkabel. Samen is dit zo'n 180 euro.
De Dahaon Freecharger moet zo'n 66 euro gaan kosten.

Heeft iemand de Pedalpower en hoe bevalt hij?
(ik zal ook even zoeken op het forum :oops: )
Hans, waarom zoek je de Dahon en niet de Zzing, of de E-WERK met een externe accu?

offtopic @AB: dat waardeloze goedkope prul ook, koop eens een echte camera... :wink: