Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Los stuur. hoe vast te zetten - Forum Wereldfietser

Los stuur. hoe vast te zetten

Sorry dat ik het vraag.. maar aangezien ik echt een rund ben in fietstechniek.

Hoe zet ik m'n stuur vast ? Heb 3 bouten.. 1 op het stuur zelf en 2 bij de overgang naar het frame.
Kan namelijk het stuur nog steeds bewegen van links naar rechts ( waarbij het wiel natuurlijk gewoon naar voren blijft wijzen ) , ondanks dat ik de bouten heb aangedraaid.
8O
help ! Hoe zit dat nou in mekaar ?

Dank

Aan de hand van je uitleg ga ik ervan uit dat je nog een balhoofd van het normale type hebt en niet één van Ahead.

De bout in het midden bovenop het stuur, is zeer lang, loopt door de hele stuurbuis en trekt onderaan een conische cilinder in de stuurbuis waardoor deze uitzet en vast komt te zitten.

Wat moet je doen om je stuur vast of hoger/lager te zetten. Vijs de bout een aantal draaien los (tegen uurwijzerzin). Klop op de bout met een hamer zodat de conische cilinder loskomt uit de stuurbuis. Dan zou je het stuur vlot moeten kunnen bewegen links en rechts, omhoog en omlaag.
(ongeveer zo vlot als je een zadel op en neer kan zetten)

Waarvoor dienen die andere moeren (meestal maat 32) aan het frame? Dat zijn deze die je balhoofdlagers opspannen en borgen.
De bovenste is borgmoer, deze moet je eerst los draaien. daarna kun je met de onderste de spanning op je balhoofdlagers regelen. Eens geregeld blokkeer je de onderste moer in de geregelde positie en draai de borgmoer wast. Wanneer je geen speling op je balhoofd hebt blijf je hier dus best af.


Mvg,
Dirk

Hallo anaxotic
hierbij een site (helaas in het engels) met plaatjes. Hopelijk heb je er wat aan.
algemeen:
http://members.aol.com/biketune/repairindex.htm

balhoofd/stuurpen e.d.
http://members.aol.com/biketune/adjhead.htm

Tommy

Misschien een idee om de fietsreparatiecursus bij De Wereldfietser eens te volgen? Daar leer je al dit soort dingen, en je krijgt een Nederlandstalige handleiding mee naar huis!

Zie ook onder de activiteiten op de homepage.

Groeten,
Freek