Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk kettingblad - Forum Wereldfietser

Welk kettingblad

Voor een fiets met rohloffnaaf heb ik een nieuw kettingblad nodig van 44 tanden. Het moet passen op een crankstel met 4 armen/steken. Type 104 (volgens mij dus 104 mm tussen hart van 2 tegen over elkaar liggende gaten ). Het blad zit niet in een kettingkast maar is blootgesteld aan de elementen. Het is dus de bedoeling dat ie lang mee gaat en dat mag best iets meer kosten uiteraard. Ik heb al zitten pluizen op internet maar de prijzen lopen zeer uiteen.

Heeft iemand suggesties/ervaring met een merk/type etc.

NB Gewicht is niet het belangrijkste.

Alvast dank

Peter
Geen antwoord op je vraag, maar misschien kun je dit nog even in je overwegingen meenemen:
Rohloff-21-tands-kransje

Een mooi 21-tands kransje voor de Rohloff-naaf.
Deze heeft 21 tandjes. Tot voor kort was 17 het maximum. Het grote voordeel is:
- Je doet nog langer met je achterkransje. Dus speciaal voor wereldfietsers is dat mooi!
- De ketting gaat langer mee,
- en omdat je een groter voorblad moet gebruiken (52 tands) gaat het voorblad ook nog eens langer mee.


http://www.vakantiefietser.nl
Specialites TA is een zeer vooraanstaand merk voor echte kwaliteit, en een gigantische keuze. Als je het heel degelijk wilt hebben is een groter achtertandwiel samen met een groter voortandwiel een goede keuze, maar dat is wel zwaarder. Zelf heb ik vanuit mijneigen ervaring met een Rohloff vakantiefiets een voorkeur voor een combinatie met het lichtst mogelijke verzet, dus 38x16 of 40x17. Met die 21 tands sprocket komt dan dat uit op iets van 50x21.
Wim
Wim schreef:Specialites TA is een zeer vooraanstaand merk voor echte kwaliteit, en een gigantische keuze. Als je het heel degelijk wilt hebben is een groter achtertandwiel samen met een groter voortandwiel een goede keuze, maar dat is wel zwaarder. Zelf heb ik vanuit mijneigen ervaring met een Rohloff vakantiefiets een voorkeur voor een combinatie met het lichtst mogelijke verzet, dus 38x16 of 40x17. Met die 21 tands sprocket komt dan dat uit op iets van 50x21.
Wim
Er hangt wel een prijskaartje aan de 21T (~2 x zo duur !)
Ik zou zelf ook kiezen voor 40x17, of zelfs 38x16. Zo snel slijten die tandwielen toch ook weer niet bij een Rohloff fiets.
W
Wim schreef:Ik zou zelf ook kiezen voor 40x17, of zelfs 38x16. Zo snel slijten die tandwielen toch ook weer niet bij een Rohloff fiets.
W
Wim, jij noemt 40x17 of 38x16. Vorige week heb ik een nieuwe fiets gekocht met, je raadt het al, 39x17. Is nog wat lichter dus.

Ik heb lang nagedacht over deze combinatie. Goed gekeken naar mijn oude tandwielcombinaties, bekeken waar ik in het dagelijkse woon- werkverkeer het meest gebruik van maak en nagedacht waar ik tijdens fietsvakanties de meeste behoefte aan heb. Ik kwam dus uit op 39x17. Een van de overwegingen was dat de 17 net een tandje meer heeft t.o.v. de 16. Theoretisch dus wat minder slijtagegevoelig.
Lijkt me een heel prima combinatie met een lekker licht lichtste verzet. Strikt genomen zit deze misschien een heel klein beetje over de grens van wat van Rohloff mag, maar als dat zo is dan is het zo weinig dat het er in praktijk niet toe doet. Een oneven voortandwiel is bij een Rohloff fiets ook een goed idee.
Wim
Is alles nu gezegd over de tandwielkeuze voor een Rohloff?

Toch nog een paar toevoegingen:

Om overbelasting van de aandrijving te voorkomen, kan geen kleinere kettingoverbrenging toegepast worden dan de nu volgende: 40/17, 38/16, 36/15 und 32/13.
Bij het toepassen op een tandem of bij personen van meer dan 100 kg. moeten minimaal de volgende kettingoverbrengingen toegepast worden: 34/13, 38/15, 40/16, 42/17.

Een kleine overschrijding van deze grenzen is praktisch gezien waarschijnlijk nooit een probleem. De vraag is alleen of dat consequenties kan hebben voor de garantie.

De versnellingen 7 (en 8 ) zijn versnellingen waar je liever niet continue in fietst.
Bij het schakelen tussen 8 en 7 moet je kracht terugnemen (je schakelt dan dubbel: van de hoogste overbrenging + laagste versnelling naar de laagste overbrenging + hoogste versnelling). Ook maakt de 7e versnelling het meeste geluid. De versnellingen 8 -14 zijn het meest stil, zeker na inrijden (ongeveer 1000 km.). (tekst correctie)
Versnelling 11 is de versnelling waarin je het meest optimaal rijdt: directe overbrenging en het laagste geluidsniveau.
Dus kijk ook even naar je meest gebruikte versnellingen.

Ik verbaas me er over als ik soms lees dat het voordeel van een derailleur t.o.v. een Rohloff zou zijn dat je je eigen versnellingen kunt kiezen.
Het aanpassen van een Rohloff is volgens mij nog simpeler: ander (achter)tandwiel, andere ketting en klaar.
Dus als je wilt kiezen voor maximaal hoog in ons vlakke landje en maximaal laag op vakantie: ook dat kan met Rohloff.

Tenslotte: het achtertandwiel van Rohloff kan ook worden omgedraaid zodra het bijna (!) is versleten. Alleen jammer dat je hiervoor een enorme steeksleutel (24 mm.) nodig hebt.
ankeric schreef: Ik verbaas me er over als ik soms lees dat het voordeel van een derailleur t.o.v. een Rohloff zou zijn dat je je eigen versnellingen kunt kiezen.
Het aanpassen van een Rohloff is volgens mij nog simpeler: ander (achter)tandwiel, andere ketting en klaar.
Bij een Rohloff kun je hoog of laag springen, de stap naar de volgende versnelling is altijd 14%. Wil je kleinere stappen dan is dat bij een derailleur wat overzichtelijker
ankeric schreef: De versnellingen 7 en 8 zijn versnellingen waar je liever niet continue in fietst. Dat zijn de 'koffiemolen-geluid-versnellingen'.
Tiens? Bij mij maakt de 7 geluid, de 8 niet hoor?
Allen bedankt voor de input

Als ik dit zo een lees denk ik dat ik de huidige combi 44/17 maar moet vervangen door een 40/17. De fiets is van mijn vriendin en die zegt dat ze vaak in 7 en 8 wil fietsen maar omdat 7 zo'n herrie maakt gaat ze maar naar 8. Als ik dus nu de 44 vervang door een 40 zou het allemaal beter moeten fietsen. (van 44 naar 40 is toch weer 10% en dat is bijna 1 stap) Ik denk dat ze dan meer in de 8 en 9 zal fietsen.
De Sjelle schreef:Tiens? Bij mij maakt de 7 geluid, de 8 niet hoor?
Ik denk dat dit voor alle Rohloffnaven geldt. Voor die van mij in ieder geval wel :wink:
m-gineering schreef: Bij een Rohloff kun je hoog of laag springen, de stap naar de volgende versnelling is altijd 14%. Wil je kleinere stappen dan is dat bij een derailleur wat overzichtelijker
Dat is bij mij ook. Of ik nu de 44 vervang door een 40, ook bij mij blijven het stappen van 14%. :wink: Dit is 1 van de redenen waarom er op mijn velomobiel een derailleur zit. Dat bereik heb ik zelf samengesteld en dat bevalt prima. Dat lukt met een rohloff echt niet. (maar het blijft een mooi product)

Groet Peter