door
Xxxxx » za 30 jan, 2010 22:18
Is alles nu gezegd over de tandwielkeuze voor een Rohloff?
Toch nog een paar toevoegingen:
Om overbelasting van de aandrijving te voorkomen, kan geen kleinere kettingoverbrenging toegepast worden dan de nu volgende: 40/17, 38/16, 36/15 und 32/13.
Bij het toepassen op een tandem of bij personen van meer dan 100 kg. moeten minimaal de volgende kettingoverbrengingen toegepast worden: 34/13, 38/15, 40/16, 42/17.
Een kleine overschrijding van deze grenzen is praktisch gezien waarschijnlijk nooit een probleem. De vraag is alleen of dat consequenties kan hebben voor de garantie.
De versnellingen 7 (en 8 ) zijn versnellingen waar je liever niet continue in fietst.
Bij het schakelen tussen 8 en 7 moet je kracht terugnemen (je schakelt dan dubbel: van de hoogste overbrenging + laagste versnelling naar de laagste overbrenging + hoogste versnelling). Ook maakt de 7e versnelling het meeste geluid. De versnellingen 8 -14 zijn het meest stil, zeker na inrijden (ongeveer 1000 km.). (tekst correctie)
Versnelling 11 is de versnelling waarin je het meest optimaal rijdt: directe overbrenging en het laagste geluidsniveau.
Dus kijk ook even naar je meest gebruikte versnellingen.
Ik verbaas me er over als ik soms lees dat het voordeel van een derailleur t.o.v. een Rohloff zou zijn dat je je eigen versnellingen kunt kiezen.
Het aanpassen van een Rohloff is volgens mij nog simpeler: ander (achter)tandwiel, andere ketting en klaar.
Dus als je wilt kiezen voor maximaal hoog in ons vlakke landje en maximaal laag op vakantie: ook dat kan met Rohloff.
Tenslotte: het achtertandwiel van Rohloff kan ook worden omgedraaid zodra het bijna (!) is versleten. Alleen jammer dat je hiervoor een enorme steeksleutel (24 mm.) nodig hebt.