Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarheen in Maart/ April?? - Forum Wereldfietser

Waarheen in Maart/ April??

Hoi fietsers!

graag fiets ik een blokkie om in maart en april. NW europa, en verenigde staten vind ik wat te koud nog in die tijd. Ik zoek het dus iets warmer.

Nieuw zeeland (is dan al herfst?)? Argentinie/ peru? ZO Azie?? Iets anders??
Wie heeft er tips voor een mooie tweemaandentrip?

Onderweg wil ik:
- af en toe een hostel voor de nodige contacten
- leren duiken
- wildkamperen
- wellicht een weekwandeltocht door de bergen
- (buitensporten)
- (vrijwilligerswerk 2 weken, bv. ecologie projecten).

Wie o wie heeft er een mooie reistip?
Dank alvast!
Daan
Leuk dat je je fiets als CO2 vrij aanprijst, hoe zou het zijn om je reis ook CO2 arm te houden (anders dan Zuid Amerika en ZO Azië)?

Zelf ben ik nogal fan van de Balkan. Je hebt er - zeker zuidelijk van Split - prima weer. In de binnenlanden zie je sporen van de oorlog, maar de mensen aldaar zijn verguld dat je ze toch bent komen opzoeken.

Via de Treinreiswinkel kun je makkelijk een goedkoop ticket naar Ljubljana kopen (via de telefoon). Langs de hele Adiatische kust en de talloze eilanden zijn volop duikmogelijkheden, plus je hebt er een nogal heldere zee. Wildkamperen doe ik volop in de Balkan (wel even navragen of er geen landmijnen zijn in de regio), of ik klop aan bij een boerderij. In de Velebit bergen (noordelijk en zuidelijk van Zadar, Kroatië) kun je volop wandelen, zonder veel mensen tegen te komen. Monte Negro is natuurlijk ook een paradijs voor avontuurlijk fietsen en wandelen, Bosnië ook en Albanië al helemaal. OutdoorAlbania, met Laura, een Nederlandse jonge vrouw in het team, verzorgt een en ander in georganiseerde vorm).

Ik ken mensen in Zagreb en Banja Luka die ecologisch geëngageerd zijn en je kunnen informeren over ecologische projecten in de Balkan.

Je kunt naar Griekenland doorreizen voor de warmste temperaturen of via Macedonië, Servië, Roemenië of wat dan ook je twee maanden volop genieten.

Kroatië en Slovenië zijn niet uitgesproken goedkoop (eigenlijk nauwelijks goedkoper dan Nederland), de andere landen wel. In Bosnië geef je een Mark uit als een Euro, alleen is 1 mark een halve euro. Dat de Balkan niet veilig zou zijn? Dat geldt vooral als je er met een vette camper naar binnen komt rollen. Ik voel me er veilig, het veiligst voelde ik me zelfs in Albanië.

Als ik je warm gemaakt heb, ik heb veel info voor je. Via onderstaande (lang niet ge-update) website kun je een voorproefje nemen.
Misschien een goede tijd om naar het Midden-Oosten te gaan? Kun je duiken in de Rode Zee.
Mogelijkheden genoeg. Maar zoals al eerder werd gesuggeerd. Misschien dat je het beter niet al te ver hoeft te zoeken. De kust van Turkije, Portugal icm Spanje en Marokko?

Rutger
Inderdaad zou het dichter bij de evenaar (ook Afrika) wat aangenamer moeten zijn qua temperatuur. Ik zou zeggen: maak een lijstje wat je interessant lijkt, en kijk in de Landeninformatie wat het klimaat ongeveer zal zijn. Tevens kun je per land al ervaringen lezen van andere Wereldfietsers.
Ik zou kiezen voor het zuidelijk deel van Spanje. De natuur ontluikt en het is verassend groen. De temparatuur is al aangenaam om te fietsen.Spanje is het land van de kleine hostales, wildkamperen kan, wandelen en duiken is ook mogelijk. Je kunt Spanje ook uitstekend combineren met Portugal, maar Spanje is groot genoeg voor een langere rondrit.

Zuidoost-Azie zou ik niet doen in die tijd. Het is dan de hete tijd en de temperatuur kan behoorlijk oplopen. Iedereen wacht smachtend op de regentijd.
Daan,

Ieder zijn meug, maar ik begrijp niet zo goed waarom je zelf zo weinig richting geeft een je reisdoel, en dat laat afhangen van wat medeforummers "roepen".

Veel succes met de voorbereidingen!

Gee
In de laatste Op Pad las ik een mooi verhaal over fietsen in deze tijd in ZW-en van Noord Amerika. Lijkt me ook wel supermooi, maar is in je eentje behoorlijk eenzaam zeg maar.. Ik wil toch een beetje meer af en toe kunnen mengen met de 'backpackerscultuur' voor af en toe contact met andere reizigers. Dat heb je niet in alle landen..

@ bert, rutger, robertjan, liz en bikelike: dank voor jullie goede ideeen. Portugal, marokko, spanje en balkan... Goede ideee vind ik dat, ik ga ze zeker in overweging nemen, naast dan Nieuwzeeland me nog steeds een mooie optie lijkt.
@ bikelike: je hebt helemaal gelijk met je CO2 verhaal; dat heeft ook altijd mijn grote voorkeur. Maar heb nu voor het eerst (en wellicht laatst) kans om eens ver weg van huis rond te neuzen...
@Gee: heb niet zoveel ervaring met (fiets-)reizen buiten europa, dus vandaar. Daar zijn fora ook voor mi.; om tips en ideeen van anderen te horen in concrete op jouw vraag toegespitste vorm. Zonder dat je daarvoor eerst 20 bibliotheekboeken moet doorspitten over klimaat, fietsen etc.. en dan eigenlijk nog niks weet.. Een forum kan voorkomen dat je het wiel opnieuw hoeft uit te vinden mijns inziens... En daar ben ik iedereen die op mijn vraag geantwoord heeft dan ook zeer dankbaar voor.

Bedankt!