Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlaanderen vakantieland - Forum Wereldfietser

Vlaanderen vakantieland

uit de krant De Standaard van 27 januari 2010

Fietsers niet meer welkom op jaagpad aan Schelde
woensdag 27 januari 2010Auteur: (pdv) OUDENAARDE/ZINGEM - Het jaagpad langs de Schelde, tussen Zingem en Oudenaarde, is voortaan ook verboden terrein voor fietsers.

Fietsers zijn niet langer welkom op het jaagpad op de rechteroever van de Schelde. Vanaf de brug in Zingem tot Oudenaarde heeft de verantwoordelijke overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal, afdeling Bovenschelde, op de wegen naar het jaagpad de C3-verkeersborden geplaatst. Die borden verbieden alle verkeer, dus ook fietsers. Merkwaardig is dat de borden vlak naast fietsroutebordjes staan. Het jaagpad maakt immers deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen. De dienst Waterwegen en Zeekanaal argumenteert dat het jaagpad in eerste instantie een dienstweg is, en geen fietspad is.

Antoine Vermeulen uit Ename, die dagelijks op het jaagpad een fietstocht maakt en sinds begin vorig jaar de slechte staat van het wegdek hekelt, is verbolgen: ‘Ik vermoed dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal geen klachten over de slechte staat verdraagt en daarom nu botweg beslist om het fietsverkeer er te verbieden. In maart vorig jaar al had ik gevraagd om enkele herstellingen uit te voeren. Op bepaalde stukken is het wegdek met putten bezaaid.'

Het jaagpad langs de Schelde is niet alleen een geliefd terrein bij de recreatieve fietsers, ook veel scholieren nemen dat traject naar het stadscentrum van Oudenaarde. ‘De overheid heeft het de hele tijd over veiligheid, maar een van de veiligste fietstrajecten in de omgeving wordt voor fietsers wel verboden terrein. Dat is ongehoord', zegt Vermeulen. ‘Het jaagpad verder stroomafwaarts, tussen Zingem en Gavere, werd vorige zomer wel volledig vernieuwd. Ik begrijp niet waarom dat in Oudenaarde niet kan.'

Het stadsbestuur van Oudenaarde was nog niet op de hoogte van de beslissing van Waterwegen en Zeekanaal. ‘Hoe is zoiets mogelijk?', reageert schepen van Mobiliteit Richard Eeckhaut(CD&V). ‘De stad ziet de jaagpaden zonder discussie als onvervalste fietspaden. De Schelde is bovendien een belangrijk belevingsmoment tijdens een fietstocht. We zullen alles in het werk stellen om het fietsverbod ongedaan te maken.'
En dat één dag nadat Crevits de fietssnelwegen aankondigde :? .
Ach, typisch Belgisch, elk bestuursniveautje doet zen goesting, en een ander zal de klok wel weer terug draaien. En de Vlaming zal zen voeten wel vegen aan dat verbodsbord :P .

Wel een creatieve oplossing van Waterwegen en zeekanaal om van het 'gezaag' én de verantwoordelijkheid af te zijn. :D

Leve de Belgische creativiteit !!
In Hamme (naast diezelfde schelde) heeft water-dinges betonbalken gelegd. Telkens in reeks van 3: goed om al je spaken stuk te rijden als je 20 rijdt, je raakt ze amper als je er tegen 35 over vliegt. 'Snelheidsremmers' noemen ze dat.

Gemeentebestuur van Hamme heeft ze doodleuk laten verwijderen wegens hinderlijk voor rolstoelgebruikers. :lol:
Slangetje, die betonbalken van water-dinges langs de Durme in Hamme zijn er nog steeds hoor.Heel leuk inderdaad om daarover te fietsen! Ze liggen ook op het jaagpad naar Tielrode (oa aan Tielrode-Veer) en aan het begin van het jaagpad naar Waasmunster. Fijn gedaan van Waterwegen en Zeekanaal: problemen voor rolstoelgebruikers, en als fietser kan je er slechts stapvoets over. :x (Daarom werden ze trouwens aangelegd: om fietsers op die plekken te doen vertragen, maar dat kan toch wel op een andere manier ook, denk ik.)
Luc
Ik heb eens langs de Maas (la Meuse) van Dinant via Namur naar Huy in de Ardennen gefietst. Weliswaar niet als fietspad aangegeven, maar er lag wel een mooie betonnen jaagpad pal langs het water. Het was toen met 33 graden zonnig en heet weer, de Maas bracht me heerlijk verkoeling. Maar dit pad, een goed alternatief voor de drukke verkeerswegen langs de rivier, werd vaak onderbroken door bedrijven met een laadplaats aan het water, hopen grind en soms liepen de tuinen van huizen tot aan de Maas door. Het was in feite een vervelende hindernisbaan. Soms moest ik met mijn fiets over een twee meter hoger gelegen spoorbaan klauteren.
Zo kan België het heerlijk fietsen niet goed promoten!

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:.... Weliswaar niet als fietspad aangegeven, maar er lag wel een mooie betonnen jaagpad pal langs het water. .... dit pad, een goed alternatief voor de drukke verkeerswegen langs de rivier, werd vaak onderbroken door bedrijven met een laadplaats aan het water, hopen grind en soms liepen de tuinen van huizen tot aan de Maas door. Het was in feite een vervelende hindernisbaan. Soms moest ik met mijn fiets over een twee meter hoger gelegen spoorbaan klauteren.
Zo kan België het heerlijk fietsen niet goed promoten!
Zoals je zelf al aangaf diende dit jaagpad ook niet als fietspad.
We moeten natuurlijk ook een beetje weten wat we willen.

Als we enerzijds die vervelende vrachtwagens van de weg willen, en zoveel mogelijk via de binnenwateren vervoeren (wat ook nog eens beter voor het milieu is), moeten we ook aanvaarden dat diezelfde bedrijven kaaien aanleggen langs kanalen en rivieren om hun goederen te ontvangen/verschepen.
Ik neem aan dat je enkele honderden kilometer stroomafwaarts ook niet overal ongehinderd langs de Maas kunt fietsen ? (en waarschijnlijk niet ongestraft over spoorbanen klauteren :? )

Wat niet wegneemt dat ik ook graag langs het water fiets :) .
Aangaande het jaagpad langst de schelde tussen GAVERE/ASPER en EKE brug, waar men wel mag fietsen, heeft men op 2 plaatsen verkeersborden gezet voor de fietsers. Dit met de vermelding "verplicht af te stappen voor fietsers" omdat de weg daar in slechte staat is. Het asfalt is daar plaatselijk omhoog gekomen. Vind het wel jammer dat de overheid zich op zo een manier indekt tegen mogelijkse ongevallen door het slechte wegdek.

In plaats van die slechte stroken gewoon te herstellen. Ikzelf rijd veel langs de schelde om naar mijn werk te fietsen. Er is daar geen verlichting. Zulke bulten kunnen gevaarlijk zijn voor fietsers.
Heb er destijds al iemand zien vallen - resultaat was wielertoerist met hersenschudding en een diepe hoofdwonde. Een moment van verstrooidheid of onoplettendheid en ................

Ze hebben nu wel de bulten effengevreesd met het wegdek - al een hele verbetering.....

Grtz,
Douglas schreef:Aangaande het jaagpad langst de schelde tussen GAVERE/ASPER en EKE brug, waar men wel mag fietsen, heeft men op 2 plaatsen verkeersborden gezet voor de fietsers. Dit met de vermelding "verplicht af te stappen voor fietsers" omdat de weg daar in slechte staat is. Het asfalt is daar plaatselijk omhoog gekomen. Vind het wel jammer dat de overheid zich op zo een manier indekt tegen mogelijkse ongevallen door het slechte wegdek.
Dat zou een interessant juridisch dispuut kunnen opleveren. Men kan zich immers de vraag stellen of een bord 'verplicht af te stappen voor fietsers' de overheid wel vrijstelt van de verantwoordelijkheid. Het bord 'verplicht af te stappen voor fietsers' staat in België immers niet in de wegcode en verplicht dus niemand om af te stappen. Als men niet wilt dat er nog gefietst wordt dient men een bord C11 (verboden toegang voor bestuurders van rijwielen) te plaatsen. In dat geval moet fietsers afstappen en te voet verder gaan als men de weg wil gebruiken.

Als er een bord A51 (gevaar dat niet door een speciaal symbool wordt bepaald) combineert met een onderbord 'wegdek in slechte staat' kan een rechter ook eenvoudig stellen dat fietsers voldoende verwittigd worden en hun rijgedrag maar moeten aanpassen.

Maar enkel een bord 'verplicht af te stappen voor fietsers', zonder verdere opgave van reden heeft - vanuit verkeerswetgeving - niet meer waarde dan een bord 'vanaf hier enkel hinkelend verder gaan' of een bord 'opgelet voor vliegende olifanten'. Of de rechter natuurlijk deze visie volgt in een discussie over aansprakelijkheid is nog een andere zaak.

In ieder geval - los van de juridische aansprakelijkheid - is het natuurlijk absurd dat men de problemen niet oplost en zich er zo vanaf wil maken.

Overigens gaat het voorgaande over de Belgische regels, want daar ben ik met bekend, hoe het in Nederland zit weet ik dus niet maar het zou me niet verbazen als het vergelijkbaar is.
Het bord staat niet in de wegcode (KB 01.12.75) dat is juist. Maar hoe het parket zou optreden ingeval van een ongeval ??

Trouwens, jij bent precies goed op de hoogte van de wegcode :wink: !

Beroepsmisvorming mss ?

Grtz,
Revanho schreef:Overigens gaat het voorgaande over de Belgische regels, want daar ben ik met bekend, hoe het in Nederland zit weet ik dus niet maar het zou me niet verbazen als het vergelijkbaar is.
Uit mijn fietsersbondleven herinner ik me vaag dat het in Nederland wel eens door een rechter is vastgesteld dat de vele bordjes "fietsers afstappen" de wegbeheerder niet altijd vrijpeiten, maar overheden trekken zich daar weinig van aan want er is niemand die zo krachtig naar ambtenarenapparaten kan communiceren dat het in hun hoofden doordringt dat ze van een lange traditie af moeten zien. Bovendien kunnen overheden langer procederen dan slachtoffers volhouden.

Overigens is het fietsen langs kanalen zowel in België als in Nederland in gevaar. Er zijn meerdere redenen waaronder angst voor vernielingen en ongevallen, economische belangen vanwege "recessie", weerzin om geld uit te geven aan fietspaden, maar ook is het feit dat een gedeelte van een jaagpad niet is opgenomen in het knooppuntennetwerk al soms voldoende om fietsers te weren.
Leon
Douglas schreef:Het bord staat niet in de wegcode (KB 01.12.75) dat is juist. Maar hoe het parket zou optreden ingeval van een ongeval ??
Dat is een terechte vraag die ik me ook stel. Zijn er kandidaten om het uit te testen? :wink:
Douglas schreef:Trouwens, jij bent precies goed op de hoogte van de wegcode :wink: !
Geen beroepsmisvorming, maar ik ben behoorlijk actief bij de fietsersbond van Antwerpen en gezien ik ongeveer zo'n 8000 km per jaar functioneel fiets ben ik graag op de hoogte van mijn rechten en plichten. Ik probeer me dus op de hoogte te houden en laat af en toe een oog vallen op:
http://www.wegcode.be./index.php
en
http://www.wegcode.be./forum/