Dag Allemaal,
"Dag New-Zealand, mooi om te bezoeken, vriendelijke hulpvaardigere mensen, lastig om er naar toe te vliegen, speciale natuurfenomenen maar zeker geen aanrader om te fietsen. Sommige trajecten zijn te gevaarlijk (we zagen, we overdrijven niet, honderden en honderden kleine houten kruisjes langs de wegen), andere dan weer minder of zijn prima. We weten niet wat andere fietsers onder een fietsvakantie verstaan, voor ons was het soms iets te stresserend en misten we het fietsgevoel".
Dit is het laatste stukje tekst dat ik schreef voor onze weblog op het vliegtuig terug naar huis, nu iets meer dan een jaar geleden.
Nu een jaar later denk ik en ook mijn echtgenote met heimwee terug aan onze reis. Of we N-Z terug met de fiets zouden bezoeken? Zeker sommige trajecten niet, andere met plezier.
Het probleem als je daar voor de eerste keer met de fiets wilt rondtoeren dat je plotseling op een veel drukkere, zeg maar een heel gevaarlijk traject(HS1 Wangarei - Auckland) fietst en je perse dat bepaald punt of plaats wilt geraken.
Kiwi's of toch de meesten vinden dat de rijweg hun territorium is, voor hen is de discussie gesloten. Fietsers horen niet op de weg.
In N-Z zijn er behalve in en rond Auckland en Wellington geen echte autosnelwegen zoals wij die kennen. Alle steden zijn verbonden met "gewone 2 richtingswegen", met een strookje asfalt van 25cm tot 1 meter links van de weg.
Er zijn in de zomer ontzettend veel campers( bestuurd door rechtsrijdende Europeanen) en met regelmaat word je gepasseerd door een combinatie van trekker + trailer + trailer.
Ik herinner mij dat we een dag langer op een camping (Waihi Beach) zijn gebleven om op zaterdag een traject(HS2 naar Tauranga) verder te fietsen.
Het is trouwens op dat stuk niet ver van Te Puke dat enkele weken later een fietser verongelukt is.
Een ander fragment:
"We zijn in Tauranga geraakt. Op zich niets speciaals, alleen ik heb zo'n grondige hekel om op een halve snelweg te fietsen, met enkel een klein strookje van één meter tot helemaal niets. Het was een prima idee om tot zaterdag te wachten. De Pacific HS2 is druk, heel druk, maar in het weekend weinig vrachtverkeer. Hier rijden zo van die Amerikaanse truckcombinaties die wij niet kennen, als die voorbij razen, hou je stuur als fietsers maar goed vast".
Mvg,
Roeca
http://xouniangoeskiwi.blogspot.com/