Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze ligfiets of "gewone" fiets - Forum Wereldfietser

Keuze ligfiets of "gewone" fiets

Voor degene die niet kunnen beslissen tussen een ligfiets of een gewone fiets is er een tussen oplossing:

http://www.jamesdysonaward.org/Projects ... Winindex=0
Het ziet er soepel uit.
Maar ik voorzie een bagageprobleem.
Boop schreef:Het ziet er soepel uit.
Knap dat ze voor deze ongelukkige nog een fiets hebben weten te maken dan. (screenshot uit het filmpje)
Afbeelding
Leon
Wel handig, volgens mij kun je op een ligfiets in 'ligstand' niet omkijken als je wilt afslaan. Nu kun je voor elke bocht even recht op gaan zitten en omkijken, wel zo veilig.
whave schreef:Wel handig, volgens mij kun je op een ligfiets in 'ligstand' niet omkijken als je wilt afslaan. Nu kun je voor elke bocht even recht op gaan zitten en omkijken, wel zo veilig.
Daar hebben ze spiegeltjes voor uitgevonden, reuze handig. En op een gewone ligfiets kun je ook rechtop gaan zitten als je bij een kruising wat meer overzicht wilt hebben.

Wel een leuke fiets trouwens!
els schreef: Daar hebben ze spiegeltjes voor uitgevonden, reuze handig. En op een gewone ligfiets kun je ook rechtop gaan zitten als je bij een kruising wat meer overzicht wilt hebben.
hmm... merkwaardig, de ligfietsers die ik op de weg zie ik nooit met spiegeltjes en kunnen zeker al niet recht op zitten, wel zie ik met enige regelmaat bijna ongelukken hierdoor.
whave schreef:hmm... merkwaardig, de ligfietsers die ik op de weg zie ik nooit met spiegeltjes en kunnen zeker al niet recht op zitten, wel zie ik met enige regelmaat bijna ongelukken hierdoor.
Spiegeltjes zijn soms enorm klein en zitten aan de bril of pet bevestigd. Erg handig.

Maar wat betreft die 'bijna ongelukken', slaat dat op ligfietsen of fietsen algemeen? Met enige regelmaat bijna ongelukken met ligfietsen zien doordat ze geen spiegel hebben lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk. Het aantal gewone fietsers die linksaf slaan zonder om te kijken en zonder hand uit te steken zal een stuk hoger liggen.
Doe met mijn ligfiets 7 a 10 000 km per jaar en nog nooit een ongeluk gehad. Met gewone fiets nooit zulke afstanden gereden en al 2 keer effectief aangereden. Deels omdat ik zelf voorzichtiger ben op ligger en je krijgt veel meer ruimte van automobilisten, want iedereen heeft je gezien omdat je speciaal bent: ze weten dat ze je voorbij gingen. Gewone fietsers merken ze vaak niet op of vergeten ze tegen dat ze rechts afslaan. Als ze een ligfiets niet zien, zoeken ze tot ze hem vinden in spiegels, als ze gewone fiets niet zien, dan is hij er niet.

Deze fiets vind ik trouwens niets: boter nog vis, maar wel geklasseerd onder ligfietsen (de zithoek is meer dan 45 %).
slangetje schreef: ze weten dat ze je voorbij gingen. Gewone fietsers merken ze vaak niet op of vergeten ze tegen dat ze rechts afslaan. Als ze een ligfiets niet zien, zoeken ze tot ze hem vinden in spiegels, als ze gewone fiets niet zien, dan is hij er niet.
Je blijft dan afhankelijk van een ander, waarvan sommigen erg roekeloos kunnen zijn(vgl dodehoekspiegel). Ik zou het liever zelf onder controle willen hebben en heb daarom een Zefat?spy(spiegeltje) aan m'n stuur hangen.