Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk step-model heeft 't stabielste frame? - Forum Wereldfietser

Welk step-model heeft 't stabielste frame?

Hallo mensen,

Geen vraag over fietsen, maar over een vervoermiddel zonder ketting-aandrijving; De Step. Onderstaande 2 Kickbike steps interesseren mij. De Kickbike Sport G4 is sinds 2007 op de markt. De Sport Max is afgelopen najaar op de markt verschenen. (Ook grappig, een Australische website, waar ze een foto van een stepwedstrijd in een Hollandse polder laten zien. :D )
Maar affijn, de Sport Max is het resultaat van 3 jaar 'uitgebreid testen' aldus Gooiker Trading (*). Hmm, mooie marketing-praat? :roll:

(*) Edit: Misschien overbodig te noemen: Maar het is dus niet m'n bedoeling de indruk te wekken dat Gooiker Trading een louche bedrijf zou zijn.

Ik heb vernomen, dat de modellen, die aan de Kickbike Sport G4 vooraf gingen gevoeliger voor framebreuk waren. Vanaf de Sport G4 zijn de modellen stabieler geworden. Waarschijnlijk door een betere aluminium legering? Hoe het ook zij, het geeft in ieder geval vertrouwen. Maar om even op de details in te gaan; Hoe moet ik de bijgaande specificaties op waarde schatten? Zal de Sport Max (veel) stabieler zijn dan de Sport G4?

Doel voor mij is: Conditie-opbouw; De step als vervoermiddel naar m'n werk; en mogelijk zelfs stepvakanties (*), met 2 fiets-voortasen op een lowrider op het voorwiel; Wedstrijden hoeven van mij niet. Ook ga ik er niet offroad mee rijden.

(*) Ik lees van mensen die dat doen.

En uiteraard ben ik weer blij met al jullie antwoorden.

Afbeelding
cycle maniac schreef:Hallo mensen,

Afbeelding
Hoe je zo'n ding op 10 kilo krijgt doet mij het ergste vrezen. De centrepull V-brakes zijn wel een vondst trouwens. Ik denk ook dat de step (ondanks de treeplank ter lengte van een personenwagen) iets korter maar wel veel breder is ;)
10 kg is erg licht? Maar het is toch ook minder frame? Ik lees wel op Kickbike.nl het volgende: 'Max. toelaatbaar gewicht: 120kg!'. En dat zegt men over beide modellen.
De breedte is inderdaad wàt aan de krappe kant.
cycle maniac schreef:10 kg is erg licht? Maar het is toch ook minder frame? Ik lees wel op Kickbike.nl het volgende: 'Max. toelaatbaar gewicht: 120kg!'. En dat zegt men over beide modellen.
De breedte is inderdaad wàt aan de krappe kant.
Een racefiets van 10 kilo is niet licht. Haal er de derailleurs, crankstel, ketting, zadel, pignon etc af en het wordt nog minder ;)
Interessant! Hoeveel kost zoiets nou? En hoeveel km ben je van plan er mee te doen op je woon-werk verkeer? :)
De Kickbike Sport G4 kost € 339,-, en de Kickbike Sport Max € 419,-.
En voor wie offroad wil gaan is er de Cross Max voor € 419,-.

Ja, het trekt me wel. En het lijkt me een mooie manier van conditie opbouwen. En ook mooi als alternatief voor wielrennen; Fijn dat me voeten niet op klikpedalen gefixeerd zitten.
De woon-werk-afstand die ik dagelijks fiets is 18 km (heen en terug).
mmmm, bij mij dertig kilometer. Hoe hard ga je zo gemiddeld met zo 'n step?
De Sjelle schreef:mmmm, bij mij dertig kilometer. Hoe hard ga je zo gemiddeld met zo 'n step?

Tijdens kampioenschappen worden er blijkbaar gemiddelde snelheden gehaald van maximaal rond de 25 per uur over afstanden van 30-40 km.

Ik denk - zonder verdere ervaring - dat in het dagelijkse gebruik kruissnelheden van 25 een stevige prestatie zijn, maar 20 waarschijnlijk realistischer is.
cycle maniac schreef: Ja, het trekt me wel. En het lijkt me een mooie manier van conditie opbouwen.
Awel ja, dat dacht ik ook. En ook eens afwisselen met fietsen. :)
Met 2x 26" wielen en een karretje er achter lijkt het me nog leuk ook....! :D
Ik heb al weer een aantal jaren geleden een Kickbike aangeschaft. Ik weet het type niet helemaal meer, maar was geen racemodel, maar sportief. Het racemodel is nog iets lager geloof ik dan de sport. Ik betaalde er zo'n 299 euro voor. Het huidige model lijkt er inderdaad wel op. Ja dat die plank zo smal is dat hoort zo. Ik heb hem net nog even gewogen en ik kwam op een gewicht van rond de 12 kilogram uit. Niet dat gewicht alles zegt. Of dat je nou een step hebt van 10 of 12 kg. Als het ding maar spoort. En dat doet hij. Ik heb wel eens meegedaan aan een stepestafette wedstrijd en haalde toen snelheden van iets boven de 20 gedurende 7 km (niet zo getraind). Steppen is wel een uitstekende vorm om in conditie te komen. Je zet meer spieren in werken dan bij alleen fietsen en verbrand meer. Zelf ben ik ook lid van Nederlandse Autoped Federatie (NAF). Kijk ook eens op hun site. Gooiker Trading is al jarenlang actief in het steppen en volgens mij wel betrouwbaar. Wil je eens een Kickbike uitproberen, kom dan gerust eens langs! Ik heb er overigens twee staan dus wie samen een tochtje wil maken, is welkom.

O ja. Het opgegeven gewicht is zgn. 10 kilogram. Ik vermoed dat dit niet klopt, want de Sport Max lijkt wel heel verdacht op mijn Kickbike.

Rutger
Robertjan schreef:Met 2x 26" wielen en een karretje er achter lijkt het me nog leuk ook....! :D
Er is wel onderstaand model geweest, de Sidewalker Downhill Scooter, maar mogelijk kwam je daarmee met je voet tegen het achterwiel, en de aanhangtrailer (*). Het model is ook niet meer leverbaar. Hier nog wel 'n youtube-filmpje.

Afbeelding

(*) Toch stepte deze Jim Delzer wel met een bob-kar de VS in 35 dagen, 4 uur, en 44 minuten over. Het wordt wel een gevaarte wat er dan achter de step hangt... Maar mogelijk dat ie er ook zo'n gevaarte van heeft gemaakt, om ruimte aan z'n sponsors te geven. :roll:

Afbeelding