Hallo,
Ik ben een nieuwe reisfiets aan het opbouwen en heb bij mijn plaatselijke fietsenmaker twee wielen besteld en inmiddels afgeleverd gekregen. De wielen heb ik laten opbouwen, aangezien dit voor mij nieuwe kost was/is en er niet direct de vingers aan heb willen branden.
Een voorwiel, 32 spaaks met SON naafdynamo en een achterwiel, 32 spaaks met Rohloff naaf. De wielen zien er prachtig uit.
Echter, na de wielen te hebben ontvangen en de infoboekjes die erbij geleverd zijn te hebben gelezen, viel mij het volgende op.
De spaken bij het achterwiel zijn volgens mij en de Rohloff info verkeert geplaatst. De spaken kruisen bij de schroeven van het huis (Het zijdeksel van de naaf, links). Dit zou volgens de Rohloff info niet mogen. Tevens zijn de trekkende en duwende spaken met de koppen precies tegengesteld door de flensen van de naaf gestoken. De trekkende spaak met de kop naar buiten(zou naar binnen moeten) en de duwende spaak met de kop naar binnen(zou naar buiten moeten)
In hoeverre kan dit kwaad?? Wordt het wiel zwakker?? En moet dit veranderd worden??
Dit gezien hebbende ben ik ook gaan twijfelen aan het voorwiel. Dit wiel is 32 spaaks en kruis 3 gespaakt. Het ziet er goed uit. Maar ook hier zijn de trekkende spaken met de kop naar buiten gespaakt en de duwende spaken met de kop naar binnen. Met de info die ik her en der op internet vindt zou dit ook precies andersom moeten zijn. (Dus trekkend naar binnen en duwend naar buiten)
Moet ik dit wiel ook om laten spaken??
Graag zou ik jullie mening hierover willen weten....
Gerco.
Ook wellicht van belang. Beide naven zijn geschikt voor schijfrem en zullen ook als zodanig gebruikt gaan worden. 203mm voor en 180mm achter!!
(Wellicht dat het voor het voorwiel gunstiger kan zijn de duwende spaken met de kop naar binnen te spaken i.v.m. de grote remkracht die op de spaken werkt bij remmen met schijven.)
Ik ben een nieuwe reisfiets aan het opbouwen en heb bij mijn plaatselijke fietsenmaker twee wielen besteld en inmiddels afgeleverd gekregen. De wielen heb ik laten opbouwen, aangezien dit voor mij nieuwe kost was/is en er niet direct de vingers aan heb willen branden.
Een voorwiel, 32 spaaks met SON naafdynamo en een achterwiel, 32 spaaks met Rohloff naaf. De wielen zien er prachtig uit.
Echter, na de wielen te hebben ontvangen en de infoboekjes die erbij geleverd zijn te hebben gelezen, viel mij het volgende op.
De spaken bij het achterwiel zijn volgens mij en de Rohloff info verkeert geplaatst. De spaken kruisen bij de schroeven van het huis (Het zijdeksel van de naaf, links). Dit zou volgens de Rohloff info niet mogen. Tevens zijn de trekkende en duwende spaken met de koppen precies tegengesteld door de flensen van de naaf gestoken. De trekkende spaak met de kop naar buiten(zou naar binnen moeten) en de duwende spaak met de kop naar binnen(zou naar buiten moeten)
In hoeverre kan dit kwaad?? Wordt het wiel zwakker?? En moet dit veranderd worden??
Dit gezien hebbende ben ik ook gaan twijfelen aan het voorwiel. Dit wiel is 32 spaaks en kruis 3 gespaakt. Het ziet er goed uit. Maar ook hier zijn de trekkende spaken met de kop naar buiten gespaakt en de duwende spaken met de kop naar binnen. Met de info die ik her en der op internet vindt zou dit ook precies andersom moeten zijn. (Dus trekkend naar binnen en duwend naar buiten)
Moet ik dit wiel ook om laten spaken??
Graag zou ik jullie mening hierover willen weten....
Gerco.
Ook wellicht van belang. Beide naven zijn geschikt voor schijfrem en zullen ook als zodanig gebruikt gaan worden. 203mm voor en 180mm achter!!
(Wellicht dat het voor het voorwiel gunstiger kan zijn de duwende spaken met de kop naar binnen te spaken i.v.m. de grote remkracht die op de spaken werkt bij remmen met schijven.)