Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen spaken - Forum Wereldfietser

Wielen spaken

Hallo,

Ik ben een nieuwe reisfiets aan het opbouwen en heb bij mijn plaatselijke fietsenmaker twee wielen besteld en inmiddels afgeleverd gekregen. De wielen heb ik laten opbouwen, aangezien dit voor mij nieuwe kost was/is en er niet direct de vingers aan heb willen branden.

Een voorwiel, 32 spaaks met SON naafdynamo en een achterwiel, 32 spaaks met Rohloff naaf. De wielen zien er prachtig uit.

Echter, na de wielen te hebben ontvangen en de infoboekjes die erbij geleverd zijn te hebben gelezen, viel mij het volgende op.

De spaken bij het achterwiel zijn volgens mij en de Rohloff info verkeert geplaatst. De spaken kruisen bij de schroeven van het huis (Het zijdeksel van de naaf, links). Dit zou volgens de Rohloff info niet mogen. Tevens zijn de trekkende en duwende spaken met de koppen precies tegengesteld door de flensen van de naaf gestoken. De trekkende spaak met de kop naar buiten(zou naar binnen moeten) en de duwende spaak met de kop naar binnen(zou naar buiten moeten)

In hoeverre kan dit kwaad?? Wordt het wiel zwakker?? En moet dit veranderd worden??

Dit gezien hebbende ben ik ook gaan twijfelen aan het voorwiel. Dit wiel is 32 spaaks en kruis 3 gespaakt. Het ziet er goed uit. Maar ook hier zijn de trekkende spaken met de kop naar buiten gespaakt en de duwende spaken met de kop naar binnen. Met de info die ik her en der op internet vindt zou dit ook precies andersom moeten zijn. (Dus trekkend naar binnen en duwend naar buiten)

Moet ik dit wiel ook om laten spaken??

Graag zou ik jullie mening hierover willen weten....

Gerco.

Ook wellicht van belang. Beide naven zijn geschikt voor schijfrem en zullen ook als zodanig gebruikt gaan worden. 203mm voor en 180mm achter!!

(Wellicht dat het voor het voorwiel gunstiger kan zijn de duwende spaken met de kop naar binnen te spaken i.v.m. de grote remkracht die op de spaken werkt bij remmen met schijven.)
Als je de Rohloffnaaf volgens het boekje spaakt voorkom je ten alle tijde dat de spaken tegen de uitstulpingen van de dekselbouten kunnen komen. Bovendien vraag je je af wat de fietsenmaker dan nog meer niet gelezen heeft ;)


Bij de voornaaf zou ik me iets minder druk maken over het spaakpatroon, de huidige remklauwen hebben veel meer ruimte tussen spaken en klauw dan de modellen van 5 jaar terug.
m-gineering schreef:Als je de Rohloffnaaf volgens het boekje spaakt voorkom je ten alle tijde dat de spaken tegen de uitstulpingen van de dekselbouten kunnen komen. Bovendien vraag je je af wat de fietsenmaker dan nog meer niet gelezen heeft ;)


Bij de voornaaf zou ik me iets minder druk maken over het spaakpatroon, de huidige remklauwen hebben veel meer ruimte tussen spaken en klauw dan de modellen van 5 jaar terug.

Hallo Marten,

Bedankt voor je reactie!!

Als ik je goed begrijp zeg je dat ik met het achterwiel terug moet gaan en moet vragen deze op de juiste manier te spaken??
Dit i.v.m. eventuele beschadiging van de naaf en de juiste verwerking van de krachten op de spaken.

Het voorwiel zou ik zo kunnen laten??

Ik had op jouw site ook al foto's gezien van voorwielen met naafdynamo, waarbij de ene keer de trekkende of duwende spaken met de kop naar binnen of naar buiten waren gespaakt.

Dit kan dus niet veel kwaad??

En ja, ik ben wel een beetje gaan twijfelen over de kundigheid van de fietsenmaker.
Ik kan me zijn opmerkingen na aanschaf van het frame nog goed herrineren; Kan je dat wel?? Zelf een fiets in elkaar zetten??
Ik vraag me nu af wie de kennis en kunde wel in huis heeft..... Deze fietsenmaker, of ik..... Maar misschien kan ik wel alleen beter lezen... :wink:

Nogmaals bedankt,

Gerco.
En laat hem ook even letten op de juiste spaakdikte en de juiste velg.
Ook dat gaat wel eens fout :oops:
Eric Schuijt schreef:En laat hem ook even letten op de juiste spaakdikte en de juiste velg.
Ook dat gaat wel eens fout :oops:
Spaken en nippels voor achterwiel komen gewoon bij Rohloff vandaan. (Sapim)
Velg stond bij Rohloff ook gewoon in de keuze lijst.

Spaken voor voorwiel komen bij M-gineering vandaan. (Sapim)

Ik heb wel vertrouwen dat dit goed zit.

Alleen de wielbouw is verkeerd gegaan...

Ik zal het achterwiel opnieuw laten spaken. Het voorwiel laat ik zoals het is.

En ik ga me verder verdiepen in de materie wielbouw... Kan ik ze de volgende keer zelf bouwen.. :D

Bedankt, Gerco.