Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsaanschaf - Forum Wereldfietser

Fietsaanschaf

Afgelopen tijd heb ik een beetje rondgeneusd op dit forum en er veel nuttige tips vandaan gehaald, toch zou ik graag nog wat advies krijgen!

Ik ben op zoek naar een fiets voor in eerste instantie woon-werkverkeer (ca. 25km enkele reis) en af en toe een fietstochtje her en der. Uiteindelijk wil ik er ook mee op fietsvakanties gaan, met kampeerbepakking, in Europa. Droom is de North Sea Cycle Route, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde ;)
Mijn budget is niet zo groot, eigenlijk wil ik er max 1000 euro aan uit geven. Hoewel ik niet veel positieve reacties over Gazelle voor een trekkingfiets heb gelezen hier, gaat nu toch mijn interesse uit naar de Gazelle Fuente Trekking, aangezien deze betaalbaar is (1000 euro advies, maar op verschillende sites 800 euro) en voor m'n eerste doelen naar mijn idee geschikt. Als het trekkingfietsen echt bevalt, kan ik later altijd nog overstappen op een geschiktere fiets.

Nog wat info: ik (v ) ben 1,82, met relatief lange benen (en armen), bbl is 91. Daarmee zou ik geloof ik op framemate 61 uitkomen, wat bij genoemde fiets betekent dat ik op een herenframe uitkom, maar daar heb ik geen bezwaar tegen.

Iemand advies/tips?
Alvast bedankt!

Groetjes
Anne86 schreef:
Nog wat info: ik (v ) ben 1,82, met relatief lange benen (en armen), bbl is 91. Daarmee zou ik geloof ik op framemate 61 uitkomen, wat bij genoemde fiets betekent dat ik op een herenframe uitkom, maar daar heb ik geen bezwaar tegen.

Iemand advies/tips?
Alvast bedankt!

Groetjes
Koop als vrouw met lange benen nooit een herenfiets op beenlengte! Je krijgt er dan 'gratis' een veel te lange bovenbuis bij en je zit wordt veel te uitgestrekt.

Kun je beter een maatje kleiner nemen en het stuur en zadel wat hoger zetten
Eigenlijk vragen de twee verschillende soorten gebruik ook verschillende fietsen. Een lichte, snelle, onderhoudsarme fiets met goede verlichting voor woon-werk verkeer, en een stevige (dus zwaardere) fiets met veel versnellingen en mogelijkheden voor het bevestigen van bagage voor (kampeer)vakanties. Als je niet gaat kamperen en koken scheelt dat enorm in de hoeveelheid bagage en kun je dus met een lichtere vakantiefiets toe. Wil je veel op niet geasfalteerde paden gaan fietsen, dan is de mogelijkheid om dikke banden te monteren belangrijk. Voor een vakantiefiets zou ik altijd een herenframe kiezen (=stijver), waarbij inderdaad de bovenbuislengte de maat bepaalt.

Als de route naar je werk vlak is, kun je overwegen daarvoor een (tweedehands) singlespeed fiets te nemen. Voor vakantie kun je kijken naar een aantal Duitse merken met een goede prijs-kwaliteit verhouding, zoals VSF, Gudereit, Diamant en Stevens. Of naar Thorn, Dawes en de Surly LHT. Of kijk naar tweedehands vakantiefietsen. Aan een gebruikte Koga kun je nog veel plezier beleven.
Met het onderscheid zwaar-licht kan ik je niet volgen Liz. Ik zou altijd een lichte fiets willen hebben en zeker op fietsvakanties. Dat is nu net het probleem met die Gazelles, die zijn altijd aan de zware kant. Deze Fuente Trekking 17,2 kg, waarschijnlijk voor de kleinste maat. De voorvering op deze fiets is ongetwijfeld ook zwaar en van matige kwaliteit, gezien de prijs van de fiets voor onder de €800.
Tenslotte zou ik zo'n fiets ook niet willen omdat je er veel te rechtop op zit, dus inefficiënt als je wat snelheid wilt maken.
Als je 25km enkele reis moet fietsen naar je werk dan vind ik een fiets zonder versnellingen ook een slecht idee, ook als het vlak zou zijn. Het verschil tussen voor de wind en met tegenwind vraagt nu eenmaal om versnellingen, wil je tenminste comfortabel en vlot vooruitkomen.
Mijn advies zou zijn een crosshybride (of sporthybride of hoe het allemaal maar mag heten) te kopen. Die kun je voor vakantie dan voorzien van rekjes etc.
Zie bv. http://www.bike2build.nl/product/details/number/BK5622
Weegt nog geen 12 kg.
Bedankt voor de reacties! Ik ga de tips de komende dagen bekijken.

Ik zie inderdaad dat het twee totaal verschillende doelen zijn, maar ik wil maar 1 fiets kopen. Ik heb nog een 10 jaar oude 'gewone' gazelle fiets (overigens een damesframe 61) staan waar ik nog steeds goed mee kan fietsen, en het woon-werkverkeer is niet een dagelijks iets maar misschien 1 à 2 keer per week...
Mijn uitleg was een beetje krom geformuleerd, dus hier een tweede poging: ik zoek een fiets voor fietsvakanties (inderdaad met kampeerspullen), maar voor ik ermee op vakantie ga, wil ik hem gebruiken voor af en toe een fietstocht.
m-gineering schreef:
Koop als vrouw met lange benen nooit een herenfiets op beenlengte! Je krijgt er dan 'gratis' een veel te lange bovenbuis bij en je zit wordt veel te uitgestrekt.

Kun je beter een maatje kleiner nemen en het stuur en zadel wat hoger zetten
Waarom is dat zo? Of gaat het dan over verhoudingsgewijs erg lange benen tov de rest van het lijf? Dat lijkt me dan voor mannen evenzeer te gelden?

Ik ben een vrouw met lange benen heb m'n herenfiets (tweedehands) ook uitgekozen op beenlengte. Uiteraard wel even gefietst voor aankoop! Ik heb het vlinderstuur dat eropzat door een stuur met bar-ends vervangen juist omdat ik vond dat ik te "recht" zat... Maar misschien heb ik gewoon ook lange armen... :D
Annetje schreef:
m-gineering schreef:
Koop als vrouw met lange benen nooit een herenfiets op beenlengte! Je krijgt er dan 'gratis' een veel te lange bovenbuis bij en je zit wordt veel te uitgestrekt.

Kun je beter een maatje kleiner nemen en het stuur en zadel wat hoger zetten
Waarom is dat zo? Of gaat het dan over verhoudingsgewijs erg lange benen tov de rest van het lijf? Dat lijkt me dan voor mannen evenzeer te gelden?

Ik ben een vrouw met lange benen heb m'n herenfiets (tweedehands) ook uitgekozen op beenlengte. Uiteraard wel even gefietst voor aankoop! Ik heb het vlinderstuur dat eropzat door een stuur met bar-ends vervangen juist omdat ik vond dat ik te "recht" zat... Maar misschien heb ik gewoon ook lange armen... :D
Fietsfabrikanten werken met gemiddelden. En dan hebben mannen met 61 cm frame benen vergelekenen met de vrouwelijke populatie een langer bovenlichaam. Bovendien zitten de meeste vrouwen korter ivm een ander vormgegeven bekken
Weer een maandje en een hoop gezoek verder:
Ik dacht er vrij zeker van te zien op een Stevens Randonneur uit te komen, tot ik ook de Granville website tegenkwam. Het voordeel van Granville (SUB-series) is dat je de fiets naar eigen wensen kan aanpassen en het zo makkelijker binnen het budget (max 1000 euro) valt. De Stevens is 900 euro, maar ik zou daar graag een multiposition stuur en voordragers op willen, dus dan komt er nog weer wat bij.
Maar over Granville lees ik erg weinig, heeft dat een reden? En klopt het dat ze alleen verkocht worden in België (in Nederland vind ik alleen dealers voor de race-modellen)?

Nogmaals alvast bedankt voor reacties!
Het is een Belgisch merk dat ik in Nederland nog niet gezien heb. Waarom geen Fahrradmanufaktur T 300 slx 27?
Wim
Hi,

Een Gazelle valt hoe dan ook al kort, dus ook de herenmodellen.

"out of the box modus" :1000 euro wordt krap, maar lijkt mij wel mogelijk. Kijk voor een goed frame (evt. nette 2e hands of demo) zet daar goede wielen in (sterke met een goede naaf, liefst minimaal shimano lx) bouw hem voor de rest op met bv een deore groep. Deore houd zich op zich goed (hooguit de achterderailleur niet zo) en wanneer het versleten is kun je het altijd nog vervangen voor iets beters.

Persoonlijk zou ik echt niet iemand zo'n fuente aanraden. deze zijn meer voor het oog gemaakt dan voor het fietsen. De wielen zijn gewoon niet sterk en andere onderdelen die je net ff niet ziet laten ook ter wense over (bv balhoofdlager). bovendien kan zo'n drager

voorbeeldje:
http://link.marktplaats.nl/322413816 , voor deze vragen ze 400,- Dan heb je dus 600 euro om hem op te knappen. Geloof mij: daar kun je een hoop leuks mee.
De maat is 57 cm. Maar dat heb ik even verrekend omdat jij een 61cm zonder vering zocht. De vering neemt plek in waardoor je een maat lager uitkomt. Uiteraard is proefrijden verplicht om het te zeker te weten.
Tenzij je echt gewoon "nieuw" wilt rijden.

-- Een stijve fiets die iets zwaarder is rijdt toch meestal lichter dan een lichte fiets die slap is---
Anne86 schreef:Weer een maandje en een hoop gezoek verder:
Ik dacht er vrij zeker van te zien op een Stevens Randonneur uit te komen, tot ik ook de Granville website tegenkwam. Het voordeel van Granville (SUB-series) is dat je de fiets naar eigen wensen kan aanpassen en het zo makkelijker binnen het budget (max 1000 euro) valt. De Stevens is 900 euro, maar ik zou daar graag een multiposition stuur en voordragers op willen, dus dan komt er nog weer wat bij.
Maar over Granville lees ik erg weinig, heeft dat een reden? En klopt het dat ze alleen verkocht worden in België (in Nederland vind ik alleen dealers voor de race-modellen)?

Nogmaals alvast bedankt voor reacties!
In een vorig draadje kwam deze al eens voorbij, erg mooi fietsje voor die prijs als je het mij vraagt. En met die lange benen natuurlijk geen damesmodel nemen he ;).
Anne86,


tis al een gezegd door Wim hier, kijk eens naar een Fahrradmanufaktur. Op die gazelle's zit een hoop onzin waar je uiteindelijk meer last dan voordeel van hebt. Die Duitse fietsen worden, zoals de Fahrradmanufaktur, ontworpen vanuit een no nonsens-filosofie. niet zoals bij gazelle waarbij er onnodig geld wordt gestoken en betaald in constructies in de geest van verstelbare zadels, ondermaatse zadelveringen en voorveringen (waardoor je fiets ook nog eens zwaarder wordt). Bovendien, hoe minder frutsels aan een fiets, hoe makkelijker het onderhoud en hoe makkelijker je ook de boel schoon houdt. Als je bijv. een basis T400 neemt en der is weer wat geld, dan kan je deze ook nog een opleuken met een chris king balhoofd, phil wood trapas, past goed bij zo'n fiets.....Op zo'n gazelle zouk dat nooit doen. Voor de verre toekomst, gelet op de kredietcrisis, Engeland wordt nu al een derde wereld land (in fin eco zin) genoemd, dan is het verre van ondenkbaar dat de pond binnenkort flink zal gaan dalen. Dat schept perspectieven voor bijvoorbeeld een Thorn (ook prachtige fietsen). In ieder geval, voor een Holland Rad (ben ook geen Koga fan trouwens) zouk op basis van mijn ervaringen niet zo vlug gaan.

gr Walter
Walter B. schreef:Anne86,


In ieder geval, voor een Holland Rad (ben ook geen Koga fan trouwens) zouk op basis van mijn ervaringen niet zo vlug gaan.

gr Walter
Euh? Er zijn diverse goede fabrikanten in NL te vinden. Ik zou juist niet voor zo'n VSF gaan.... Het achterpatje is bv niet vervangbaar. Dat vind ik dan weer een kwalijk puntje.Ik ben niet zo'n voorstander van een goedkoop frame volhangen met mooie spullen. Geef mij maar liever een heel goed frame met evt. wat mindere spullen die je later kan opwaarderen. Maar VSF is wel scherp geprijsd, dat dan weer wel.
Het achterpadje is niet vervangbaar omdat dat niet hoeft: het is van staal. Het zijn wat mij betreft juist relatief mooie frames.
Wim
Hoi Anne,

Lastig he, een nieuwe fiets uitzoeken, vooral met een beperkt budget!
Ik heb net een VSF T300 besteld, voor 12km vv woon werk verkeer en wie weet een occasional weekendje of weekje fietsen. Nog niet binnen, ik hoop volgende week. Ik heb ook zitten kijken naar dezelfde Stevens als jij. Uiteindelijk gaf de VSF de doorslag vanwege het stalen frame, die vind ik veeeel mooier, en op mijn weg zit een vervelend betonplaten fietspad, die extra 'vering' van het staal leek me wel prettig. Ook de keuze van de winkel speelde bij mij een rol: veel beter advies, wat ik erg belangrijk vind aangezien mijn huidige fiets niet voldoet/ niet goed past. Overigens is de grootste damesmaat bij VSF 55 cm, tenzij je voor het XXL model gaat (60 cm), maar die is weer duurder. Hoe de maat precies uitpakt irt het ietwat sloping frame moet nog blijken, helaas heeft VSF niet een heel uitgebreid geometrie plaatje op zijn site staan.
Overigens is de Stevens wel wat beter afgemonteerd van de T300, behalve de remmen dan. Die Radon uit de link van AB ziet er idd ook erg goed uit, vooral voor die prijs! Maar wil je je fiets via internet bestellen, want volgens mijn zitten in NL geen dealers van dit merk?

Veel succes met je keuze, als je nog wat meer wilt weten over de VSF: vraag maar raak.

Groeten, Lies
En de stevens Randonneur? Die heeft ene redelijke groep erop zitten, een achterdrager, geen verende voorvork (er kan wel een lowrider op), naafdynamo enz.
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... ent#inhalt
Kost 899, dan voor 80 euro een lowrider erbij en klaar.

De fiets weegt ook maar 13,4 kg.
----
De granville (staat wel goed bekent in de mtb wereld waar ik vandaan kom) weegt zo'n 16,5 kg en kan ik niet goed met de prijs uit laten komen bij een redelijke opbouw (ik bespaar niet op wielen).

-------
De VSF weegt 2 kilo meer (15.4) dan de Stevens

Ik zou dus ook zeggen dat de Stevens een goede keus zou zijn voor dat budget als ik moest kiezen uit die 3.
De Fahrradmanufaktur T 300 SLX 27 weegt 15,8 kg en heeft zoals gezegd geen verwisselbare achterpad nodig. De Magura's die erop zitten zijn inderdaad flink zwaarder, maar remmen ook wel erg mooi. De banden zullen samen ook zeker een halve kilo zwaarder zijn, want veel steviger. En het balhoofdlager gaat vast langer mee dan het geintegreerde in de Stevens.
Begrijp me goed, die Stevens is ook een mooie fiets, maar ik zou liever de T 300 hebben, al was het maar vanwege het stalen frame. Hij gaat ook vast langer mee.
Wim
Hi Anne86,

haha, om de verwarring nog groter te maken voor je. :wink:

Er wordt hier gerept over een goedkoop frame over de VSF T400. Zou je adviseren, zoek even op het forum mbt de VSF. Bijv. zoek op Whiskey, die heeft op een T400 o.a. in Nepal Jordanie etc. gefietst en zijn bijdrages in dit forum geven een goede indruk hoe sterk en duurzaam dit "goedkope" frame is. Ik zelf weeg bijna 100KG :( en heb er ruim een jaar op rond geknald. Conclusie, fiets is sterk als een tank. Het betreft hier een scherp geprijsde fiets, dus idd relatief goedkoop, geldt sowieso voor Fahrradmanufaktur. Over de padden zou ik me niet druk maken, ze zijn niet verticaal maar ketting spannen gewoon door het wiel naar achter te halen, blijft gewoon goed zitten, ook op ruw terrein. Voor mij was destijds de prijs van deze fiets een overweging om een T400 Rohloff te kopen, andere merken waren al snel ruim 1200 euro duurder. Ik heb nu een Idworx easy rohler, prachtig afgewerkte fiets met een buitengewone schoonheid, maar beter en leidt tot meer fietsplezier als een VSF T400? ik kan hier kort over zijn: nee! Dit voor jou ihkv van vergelijkend warenonderzoek. Voor de goede orde, ik heb geen aandelen in Fahrradmanufaktur :wink:

Ik hoop niet dat je aankoop een Gordiaanse knoop wordt door dit forum.

Suk6

gr Walter

gr Walter
[Ook de keuze van de winkel speelde bij mij een rol: veel beter advies, wat ik erg belangrijk vind aangezien mijn huidige fiets niet voldoet/ niet goed past.
Groeten, Lies[/quote]

Vorig jaar ook een nieuwe fiets gekocht. Ik zat er niet lekker op en dacht er al over hem in te ruilen. Mijn fietsenmaker bleef doorgaan met afstellen en monteren van andere stuurpennen. Nu zit de fiets echt heel goed voor mij. Het argument dat de winkel een rol moet spelen bij de keuze van je fiets onderschrijf ik. Mijn fietsenmaker vertelde dat verruit de meeste kopers na een tijdje terugkwamen om de fiets beter te laten afstellen.
Michel
Nog een duit in het zakje. Ik kom iets tegen over een damesframe. Niet doen. Een herenframe is stijver door zijn vorm. Je trapt dus efficiënter een berg op en loopt minder kans op zwabberen de berg af. Tenzij je een fysiek probleem hebt waardoor je moeite hebt met opstappen, zou ik altijd voor een herenframe gaan. En met de VSF gaan mensen de wereld rond. Dat is een goede fiets met een scherpe prijs.