Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de racefiets en dan met rugzak, maar welke? - Forum Wereldfietser

op de racefiets en dan met rugzak, maar welke?

hallo,

ik wil graag met mijn racefiets (en net niet met de tourfiets) naar Parijs fietsen. Dan kan niet mijn Ortliebtassen meenemen, maar wil ik 'n heel licht bepakt rugzakje meenemen.
Nu zag dat Ortlieb ook rugzakken heeft, maar andere merken die bijv een zweetrug vermijden ook : Deuter bijvoorbeeld. ik vroeg me af: heeft iemand ervaring met rugzakken op de fiets en wat is slim om aan te schaffen?

alvast bedankt voor je reactie!
lola schreef:hallo,

ik wil graag met mijn racefiets (en net niet met de tourfiets) naar Parijs fietsen. Dan kan niet mijn Ortliebtassen meenemen, maar wil ik 'n heel licht bepakt rugzakje meenemen.
Nu zag dat Ortlieb ook rugzakken heeft, maar andere merken die bijv een zweetrug vermijden ook : Deuter bijvoorbeeld. ik vroeg me af: heeft iemand ervaring met rugzakken op de fiets en wat is slim om aan te schaffen?

alvast bedankt voor je reactie!
Als je zo weinig meeneemt, dan kun je ook een zadeltas op je racefiets monteren. Als je zo'n lang stuk fietst, dan voelt geen enkele rugzak comfortabel, ondanks een zweetrug. Bovendien belemmert deze pukkel op rug je in je bewegingsvrijheid. Vooral tijdens scherpe bochten in een supersnelle afdaling voel je de hinder en kun je zelfs uit balans raken. Niet doen, dus!
hoi bert,

bedankt, maar zijn er zulke grote zadeltassen? (ik wil wel iets meenemen nl. ) en heb je trouwens ook ene idee hoe ene kaart leest/ meeneemt (op de tourfiets had ik ene stuurtas waar ik 'm in een doorzichtig dingetje op had, maar een stuurtas lijkt me helemaal geen goed idee of vergis ik me?

alvast bedankt!
kijk dan maar eens hier: http://www.carradice.co.uk/
dat ziet er super uit! ken jij ze zelf? de verschillende sloten of vormen van sluiten/ aanhechten ( slot patch / 2 ring??) zeggen me niks. ik ga ze even mailen om dat te vragen...

dank je voor de tip!
Kaart: GPS of zoals Igor Kovse (meer info)
Zadeltassen: al genoemd.
Rugzakken: Deuter en VAUDE zijn de twee meest gebruikte. Van VAUDE zijn de Splash Vent en de Bike Alpin Vent modellen niet te onderschatten. Deuter heeft de Cross en Transalpine series hiervoor.
dank je wel. een zadeltas klinkt aantrekkelijk, als er maar wat inpast en hij niet in de weg van het wiel zit. maar dat is op te meten. gaat ie niet zwabberen vraag me af? ze zijn er vrij breed uit.(tenminste als je wel iets van 11 lt. mee wilt nemen en daar ben je wel snel aan denk ik, zelfs als je nauwelijks iets meeneemt, maar dat vind ik lastig in te schatten)
Ik heb een Lowsaddle Longflap, en vind eigenlijk niet echt dat die zwabbert. Maar wat Wim zegt: hoe groter de tas, des te belangrijker wordt een steuntje er onder.
En goed inpakken doet ook veel.
Zoek op dit forum ook eens op "zadeltas". Er was hier een tijdje terug een hele discussie over iemand die met een racefiets de Groene Weg ging fietsen. Misschien heb je er iets aan?

Rutger
Af en toe heb ik een rugzakje mee op de racefiets maar dat bevalt mij maar matig. Je zwaartepunt gaat omhoog en je polsen/armen en zitvlak wordt extra belast. Daarnaast ga je gewoon op je rug zweten, hoe dan ook.

Zelf zit ik hier aan te denken: ander draadje..

Een andere optie zou een ruime stuurtas in combinatie met een ruime heuptas van Vaude of Löwe Alpine zijn maar daarmee houdt je de belasting van het zitvlak.

Succes met zoeken.
Ik kan het je aanraden, mits je de goede rugzak kiest. Ik ben in 2008 van Oslo naar Bunnik gefietst in negen dagen (gemiddeld 160km per dag). Ik heb dit ook gedaan op de racefiets en had deze rugzak mee en ik heb er geen moment spijt van gehad. Erg goed ontwerp, dankzij het kogelgewricht kun je echt vrij bewegen met je schouders. Net genoeg ruimte voor de nodige dingen, niet meer niet minder. Veel fietsers zijn sceptisch over het fietsen met een rugzak, dus tijdens mijn voorbereiding heb ik erg getwijfeld. Na een test was ik wel snel overtuigd en heb er absoluut geen spijt van gehad.
Lijkt mij dat je genoeg hebt aan een ruime zadeltas en een stuurtas. Fiets echt heel prettig. Beter dan iets op je rug. Wat neem je eigenlijk mee?

Ik denk aan reservebandje, plakmateriaal, misschien wat tools, wat kleding voor 's avonds (wielrenkleding dan uitspoelen), paar mueslirepen, cameraatje, telefoon, routebeschrijving, toiletartikelen. In 1992 kwam ik iemand tegen in de Pyreneeen die per racefiets een tocht van 10 dagen aan het maken was. Hij had alles in een stuurtasje.

Rutger
Op de racefiets heb ik vaak dit prettig rugzakje van The North Face aan, soms met aardig gewicht er in, er kan pittig wat in. Echt vervelend vind ik het niet, zelfs niet als het bloedheet is. Alleen voor lange afstanden zou ik er niet te veel gewicht in doen. Maar zoiets moet wel kunnen zou ik zeggen.
ja, ik neem inderdaad niet meer mee dan wat je opnoemt. die rugzak ziet er ook goed uit. ik ga dat draadje ook even bekijken. een grote zadeltas trekt me ook wel, al zag ik dat ik dan niet mijn spatbord erop kan laten zitten (tegen spatten tegen mijn broek). ik heb dan wel waarschijnlijk een 'bagman' nodig. een rugzak is ook wel weer makkelijk : opstappen, afstappen: alles bij je. ff deken wat handig is :roll:
bedankt voor alle tips trouwens. nog tips voor een stuurtas? ik heb nu zo'n ortlieb, maar die zit met zo'n systeem op een trekfiets waar ik echt hele lange tochten mee maak, dat gaat er niet zomaar af. en: ik wil nu 'ns met de ' snelle' fiets en weinig bepakking. kijken hoe dat is. (die ander is een santos met dikke profielbanden en 26 " wielen: rijd heerlijk, maar wel langzaam.
Of gewoon een nieuwe mountingset voor de huidige stuurtas. Ca. € 16,95.
lola schreef:een rugzak is ook wel weer makkelijk : opstappen, afstappen: alles bij je.
inderdaad een groot voordeel, als je even een supermarkt in wil o.i.d.
lola schreef:ik wil nu 'ns met de ' snelle' fiets en weinig bepakking. kijken hoe dat is.
dat vind ik dus ook zo gaaf aan reizen op de racefiets. lekker snel, genieten van de omgeveing en toch grote dagafstanden halen. maar ik ben ook meer een "racefietser" dan een "fietsreiziger".
Ik heb op 18-jarige leeftijd mijn allereerste fietsvakantie met rugzak afgelegd. Tien kg achterop de rug: eens en nooit meer. Mijn rug brak zo'n beetje in tweeen, wat een pijn. Het doel was de Alpen, maar na Besancon de trein weer teruggepakt.

Het fietst ook niet heel stabiel, aangezien je lichaamszwaartepunt hoger komt te liggen. En dat is in beklimmingen en afdalingen niet prettig.

Met andere woorden, weet waar je aan begint en ik zou zeer zeker eerst met bepakking oefenen en eens een paar dagen achtereen lange afstand afleggen. Wat bij mij zeker meespeelde is het teveel aan gewicht, een slechte rugzak (dat linkje van jou ziet er goed uit, waar is die te koop?) en een onvolwassen puberlichaam. Weet dus waar je aan begint.

Toevalligerwijs ben ik die oude racefiets (eddy merckx met columbus slx) van vroeger nu weer aan ombouwen tot een snelle fietsvakantieracefiets. Met een Old Man Mountain Sherpa achterdrager, een stuurtasje van Agu en de grootste zadeltas van Ortlieb. En op plek van bestemming kun je alles bepakking makkelijk demonteren en kun je als lichtgewichtje de bergen in. En bij supermarkten heb ik nog nooit problemen met dieven gehad, als dat je angst is tenminste.
rve schreef:
lola schreef:een rugzak is ook wel weer makkelijk : opstappen, afstappen: alles bij je.
inderdaad een groot voordeel, als je even een supermarkt in wil o.i.d.
lola schreef:ik wil nu 'ns met de ' snelle' fiets en weinig bepakking. kijken hoe dat is.
dat vind ik dus ook zo gaaf aan reizen op de racefiets. lekker snel, genieten van de omgeveing en toch grote dagafstanden halen. maar ik ben ook meer een "racefietser" dan een "fietsreiziger".
Bij het klimmen en dalen heb ik helemaal geen last gehad van de rugzak, maar ik had er ook zeker geen 10 kilo in zitten.
En ik denk (geen ervaring) dat zo'n drager aan je zitbuis het rijgedrag ook kan beïnvloeden.
Die Ergon rugzak is oa bij futurumshop verkrijgbaar.
rve schreef:Bij het klimmen en dalen heb ik helemaal geen last gehad van de rugzak, maar ik had er ook zeker geen 10 kilo in zitten.
En ik denk (geen ervaring) dat zo'n drager aan je zitbuis het rijgedrag ook kan beïnvloeden.
Die Ergon rugzak is oa bij futurumshop verkrijgbaar.
Bedankt voor de tip, dat kogelgewricht is wel overtuigend. Geeft je meer bewegingsvrijheid lijkt me. Futurumshop heeft ook aanbiedingen waarbij je die tas kunt combineren met een drinksysteem. Voor mijn komende vakantie was ik zowieso van plan een drinkrugtas mee te nemen, maar met deze rugtas van Ergon zou je natuurlijk ook je fotografieapparatuur en andere waardevolle spullen mee kunnen nemen. En dan maximaal 5kg achterop je rug ofzo.

Maar heb je geen last van zweten gehad met die Ergon?
Ik fiets al mijn functionele kilometers (toch zo'n 7000 per jaar) met een rugzak op mijn rug. (Eigenlijk kom ik sowieso zelden buiten zonder rugzak.) En dat hindert mij niet. Maar als er één omstandigheid is waar ik een rugzak op de rug toch probeer te vermijden, dan is het voor lange ritten en fietsvakanties.

Als je toch voor een rugzak kiest (wat met een beperkt gewicht ook niet echt een probleem moet geven), dan kan ik je een rugzak met een goede heupband (en borstbandje) aanraden. Zo'n heupband haalt niet enkel het meeste gewicht van je schouders (wat bij een lichte rugzak minder belangrijk is), maar laat ook toe om de rugzak stevig vast te maken.

Zelf heb ik al tienduizenden kilometers gefietst met een Jack Wolfskin fusion rugzak (ongeveer 20 liter) op de rug en daar ben ik bijzonder tevreden van, want die heeft zowat alles wat ik in een fietsrugzak zoek:
- degelijke kwaliteit
- redelijk smal (niet breder dan mijn schouders)
- redelijk eenvoudig, maar wel een vak voor een waterzak, een apart voorvak (met klein sleutelvakje), een helmhouder en twee mesh-zakjes
- brede heupband die op de juiste hoogte komt
- weliswaar niet helemaal waterdicht, maar kan een stevig buitje hebben
- regenhoes voor het geval het echt gaat regenen
- zachte rug zodat je bagage niet kan 'steken'

Het enige grote nadeel van deze rugzak is dat je er wel een bezwete rug van krijgt omdat hij rechtstreeks aansluit tegen de rug.

Houd er rekening mee dat de meeste rugzakken op zich niet waterdicht zijn.

Bij http://www.roseversand.com/ staan er bij de aanbiedingen een paar rugzakken die misschien wel in aanmerkingen komen. (speciale aanbiedingen - artikelen per pagina op 90 zetten en dan op de eerste twee bladzijden kijken)