Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Supertelefoons: einde Garmins? - Forum Wereldfietser

Supertelefoons: einde Garmins?

http://www.volkskrant.nl/multimedia/art ... aan_gratis

I-phone heeft ook gps..... de nieuwe Google-telefoon komt met GPS.
En nu levert Nokia de software gratis.

Aangezien ik zelf nog op zoek ben naar een nieuwe telefoon en een Garmin overweeg, is dit Nokia-nieuws misschien wel een leuk alternatief. Of zitten er nog addertjes onder het gras?
AB schreef:Of zitten er nog addertjes onder het gras?
Nou ja, addertjes. Een Garmin is waterdicht en kan in rotsterrein van je stuur vallen en blijft het gewoon doen.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &hilit=pda
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 095#p55095

+ goedkoop
+ 1 apparaat voor vanalles (dus lichter, compacter)
- 1 apparaat voor vanalles (diefstal, energievoorziening weg...)
- batterijen en -verbruik (oplossing: SON+ZZing, dus weer zwaarder en minder compact... :D)
- waterdichtheid en robuustheid
- hopelijk hebben ze n.a.v. de iPhone nu ook een volwaardige browser op die dingen zitten, anders is internetter niet fijn daarop.
- Google Nexus One is niet multi-touch...

En "iPhone" wordt als zodanig geschreven. :wink:
Ik heb een Nokia N95 en daarmee kan ik ook Garmin navigatie software gebruiken. Grootste nadeel is dat de accu bij lange na niet lang genoeg mee gaat om een flinke toch te maken. Dus dan moet je wel een andere stroom voorziening hebben.

Op mijn N95 kan ik nu ook die gratis Ovi Maps van Nokia gebruiken zie ik, maar die ondersteunt alleen lopen of autorijden. Dat is wel een groot voordeel van Garmin, daarmee kan je fietsnavigatie gebruiken.

Voorlopig zie ik dit soort dingen (PDA of telefoon) nog niet als serieuze concurrent voor een dedicated (Garmin) fietsnavigatie apparaatje (die ik zelf niet heb, aangezien het veel te duur is en voor mij niet noodzakelijk). Ik gebruik de navigatie van mijn telefoon nu voor "noodgevallen". Bijvoorbeeld als de fietskaarten ons even in de steek laten of verouderd zijn of niet gedetailleerd genoeg. Of als je even niet meer weet waar je bent, dan helpt mijn ingebouwde GPS me weer op weg.
Ook ik heb een smartphone, een Samsung Omnia (met windows mobile, wat ik niet echt fijn vind). Hij kan internetten, is ook een mp3, en heeft gps. Het probleem is echter dat zodra je hem iets echts laat doen de accu leeg is voor je met je ogen hebt kunnen knipperen. Gelukkig ben ik toch vooral een kaartenman.
Wim
Ik heb 'n iPhone en verschillende gps-applicaties geprobeerd.
Trials doet alles wat ik als fietser van GPS verwacht. En bij de iPhone worden de apps ook behoorlijk doorontwikkeld. Kost nauwelijks wat.
Wim schreef:Het probleem is echter dat zodra je hem iets echts laat doen de accu leeg is voor je met je ogen hebt kunnen knipperen.
Dat probleem had ik ook. In slechte omstandigheden was mijn iPhone bij GPS gebruik na 4 uur leeg. De iPhone is inmiddels wat minder kwistig als 't om GPS gaat en anders heb ik nog 2 van deze:Afbeelding
Als ik bovenstaande reacties van jullie zo'n beetje probeer samen te vatten dan is dus de stroomverzorging en de waterdichtheid een beetje het probleem.

Voor mij persoonlijk zou ik de gps-telefoon vooral gebruiken om lastige afslagen oid te checken, als een soort ondersteuning van je topokaarten. Dus wellicht dat ik gps niet eens zoveel zal gebruiken. Dan kan ie opgeborgen blijven in de stuurtas en heb je de waterdichtheid ook opgelost.

Maar je zou het apparaatje toch ook kunnen aansluiten op zoiets zodat ie tijdens het fietsen continue stroom krijgt. Of inderdaad die ZZing gebruiken, of de Pedalpower+. Tegelijkertijd kun je het apparaatje nog opbergen in de transparante kaartenhouder (dan wel hopen dat het aangesloten electriciteitdraadje niet de waterdichtheid van de kaarthouder aantast.

Ik vraag me dus eigenlijk meer af of je met zo'n supertelefoon ook routes kunt uitzetten en ermee kunt navigeren (igv wegafzetting & omleiding).

grtz
Als je Garmin Mobile op je telefoon hebt kun je routes inladen. Bij Nokia dacht ik niet, op mijn E71 kan ik wel van A naar B laten uitrekenen (maar dan moet ik daar wel voor betalen). Garmin heeft nu zelf ook een telefoon (de Nuviphone), eigenlijk een navigatieapparaat waar je mee kunt bellen.

Verder is een voeding voor GPS e.d. op de fiets heel makkelijk zelf te maken, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=11756

Sjoerd
Is ook met name afhankelijk van de software die je erop hebt staan.
AB schreef:Als ik bovenstaande reacties van jullie zo'n beetje probeer samen te vatten dan is dus de stroomverzorging en de waterdichtheid een beetje het probleem.

Voor mij persoonlijk zou ik de gps-telefoon vooral gebruiken om lastige afslagen oid te checken, als een soort ondersteuning van je topokaarten. Dus wellicht dat ik gps niet eens zoveel zal gebruiken. Dan kan ie opgeborgen blijven in de stuurtas en heb je de waterdichtheid ook opgelost.
Heel wat toestellen hebben usb stekkers die mechanisch niet zo denderend zijn. Blijven ze niet goed zitten in de tas of de contacten breken af.
nvt
Ik denk niet dat dit maar ook een klein beetje de concurrent van de Garmin GPSMap 60C(S)X is. Gebruik op dit moment bepaalde Vartabatterijen van 2500mAh en zelfs tot 28 uren aaneengesloten gebruik gemeten. 'k Heb ook HTCtouch en HPIpaq met navigatie tot maximaal 4 uren. Niet te vergelijken.
nog een addertje:

Volgens mij kun je in de 'supertelefoons' geen topografische kaarten laden, dat zou ik ook nog als groot nadeel willen noemen.
Als je gebruik maakt van Garmin Mobile kun je wel een topokaart naast de 'auto kaart' gebruiken op je telefoon. Of zelfs 2 topokaarten en geen auto-kaart. Het maximum is 2 kaartsets, hoe je die sets opbouwd kun je zelf bepalen.

Sjoerd
2 is niet veel. Ik heb er momenteel tegen de 40 zitten in m'n Oregon 300. (OR Fiets en Wandel, CN, Topo Noorwegen, Topo CH, rest van Europa in Open MTB Map's)
Wat ik bedoel is dat je naast je CityNavigator kaarten (heel europa) nog een andere set kunt gebruiken. Standaard is dat namelijk de world wide base map. Deze kun je echter vervangen door een andere set.
Net nog even aan het spelen geweest met Garmin Mobile XT. Er was wat twijfel of je TOPO kaarten kunt laden op je telefoon en dat kan! Ik heb nu CN2010, TOPO NL, TOPO Belgie en de europa camping kaart op de telefoon staan. Je krijgt er zeker meer kaarten op als je wilt. Alles via Mapsource in één .img file naar de datakaart laten schrijven en in MOBILE XT kun je dan gewoon elke willekeurige kaart selecteren. Werkt echt goed!